» سیاسی » ایران با هر نوع تجزیه‌طلبی مخالف است/امیدواریم آرامش در سوریه، عراق و یمن به دست آید
سیاسی

ایران با هر نوع تجزیه‌طلبی مخالف است/امیدواریم آرامش در سوریه، عراق و یمن به دست آید

۱۷ شهریور ۹۵ 0۰31

[ad_1]

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا‌»، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار با رئیس مجلس فرانسه که در دفتر این مرکز برگزار شد، اظهار داشت: رابطه ما با فرانسه یک رابطه ریشه‌دار است البته این رابطه فراز و نشیب داشته است اما هیچ‌گاه خاطره بد و نگران‌کننده‌ای میان این دو کشور نبوده است.

وی ادامه داد: مردم ایران هیچ سابقه استعماری از فرانسه به یاد ندارند، بلکه در اصل رابطه مثبت و فرهنگی با این کشور دارند، لذا توقع این است که همکاریهای فرهنگی در سطح متعالی بین دو طرف برقرار شود.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری افزود: گاهی کدورت‌هایی هم میان ایران و فرانسه وجود داشته است اما ما همواره کشور فرانسه را یک کشور فرهنگی، با سابقه تاریخی طولانی می‌شناسیم.
وی تصریح کرد: مردم ما آن سِبقه و روش استقلال‌خواهانه ژنرال دوگُل را در جهت حفظ استقلال فرهنگی کشورش تمجید می‌کند.

ولایتی با بیان اینکه کمتر ایرانی را پیدا می‌کنید که کتاب «بینوایان» را نخوانده باشد، افزود: در مقابل کمتر فرانسوی‌ را هم پیدا می‌کنید که اسم «حافظ» را نشنیده باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در شرایطی که ما با تروریسم مواجه هستیم، هر دو کشور با این پدیده مخالف هستند و اگر این دیدارها ادامه دشته باشد، برداشت‌های دو طرف نسبت به تروریسم به یکدیگر نزدیک می‌شود.

وی ادامه داد: ما از آنچه به عنوان تروریسم در فرانسه و یا در دیگر جاها بوجود آمده، تردیدی در محکومیت آنها نداشتیم و امیدواریم همکاری‌ها میان ایران و فرانسه و افراد دیگری که با تروریسم‌ مخالف هستند، به این پدیده تروریسم در غرب آسیا و در همه جهان پایان دهند.

ولایتی با بیان اینکه امیدواریم به جایی برسیم که آنچه در منطقه ما به صورت جنگ‌های قبیله‌ای و مذهبی اتفاق می‌افتد، به پایان برسد، افزود: ما امیدواریم کشورهایی همچون سوریه، عراق و یمن هر چه زودتر صلح و آرامش خود را به دست آورند. 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: فرانسه یک سابقه طولانی در لبنان و سوریه دارد و ایران هم از نفوذ خوبی در این مناطق برخوردار است لذا می‌توانند با همکاری یکدیگر به این جنگ‌های خانمان‌سوز پایان دهند.

وی تصریح کرد: ما معتقد به این هستیم که فرانسه باید سیاست‌های مستقل خودش را در منطقه داشته باشد و ما هم به آنها کمک خواهیم کرد، البته باید براساس حفظ تمامیت ارضی دیگر کشورها باشد.

ولایتی تأکید کرد: ما با هر نوع تجزیه‌طلبی مخالف هستیم چون باعث می‌شود این جنگ‌ها ادامه داشته باشد که این به ضرر صلح در تمام جهان است.

«کلود بارتلون» رئیس مجلس ملی فرانسه در جریان دیدار با علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ما آگاهیم که در زمانی اینجا هستیم که ایران در دوره جدیدی از رابطه خود با جامعه جهانی به سر می‌برد، یعنی پس از توافق هسته‌ای ایران در وین.

وی ادامه داد: به طور تاریخی همواره جاذبه‌ای میان کشور ایران و فرانسه وجود داشته است.

رئیس مجلس ملی فرانسه افزود: در دیدار با ریاست جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و دیگر مقامات ایرانی، ما در خصوص پرونده‌های بسیاری به تبادل نظر پرداختیم و آنها را مورد بررسی دوجانبه قرار دادیم.

کلود بارتلون تصریح کرد: اساس دیدارهای ما در ایران این است که باید به جامعه جهانی نشان دهیم که همه طرف‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای وین به این توافق احترام کامل خواهند گذاشت.
وی با تاکید بر وجود پرونده‌های فراوانی که نیاز به همکاری بین‌المللی دارد، افزود: باید تمامی مفاد توافق هسته‌ای را اجرایی کنیم، چرا که در هر پرونده بین‌المللی همچون فساد، پولشویی، تروریسم، مواد مخدر و … نیازمند احترام به تمام مفاد توافق بین‌المللی داریم.

رئیس مجلس ملی فرانسه گفت: جهان و کشورهای منطقه نیازمند بازگشت ایران به صحنه بین‌المللی هستند.

کلود بارتلون در پایان خاطرنشان کرد: همکاری مشترک میان ایران و فرانسه نمادی دارد و آن نماد این بود که پس از توافق هسته‌ای، رئیس‌جمهور ایران، فرانسه را به اولین مقصد اروپایی خود انتخاب کرد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید