» اجتماعی » صبح بخیر! مامور اجرای مرگ آمده است
اجتماعی

صبح بخیر! مامور اجرای مرگ آمده است

۲۰ شهریور ۹۵ 0۰9

[ad_1]

باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» – علی رحیمی

در روزهایی که با شتاب به سویش می‌رویم، روزهایی که رنگ و بوی دفاع مقدس به خود می‌گیرد و عطر شجاعت و ایثار به مشام می‌رسد، قرار بر آن است نمایشی روی صحنه رود که هرچند هیچ ارتباطی با این ایام ندارد؛ اما لعابش فیروزه‌ای است و بوی رشادت و دلاورمردی می‌دهد. روایتی از یک سرباز میهن پرست، از همانهایی که در کشورمان نام آنان را زیاد شنیده و یادشان را به کرات گرامی داشته‌ایم.

موضوع نمایش را که شنیدم برایم جالب آمد. همان داستان کوتاهی بود که سیروس همتی سال گذشته در برنامه‌ای در تماشاخانه سه‌نقطه خوانده بود و خیلی از تماشاچیان مجذوب آن شده بودند. حالا که فهمیدم آن داستان کوتاه، نمایشنامه‌ای شده و تا چند روز دیگر آماده اجرای عمومی است، وسوسه تماشا برمن مستولی شد.

در یک تماس تلفنی سیروس همتی مرا منتظر نگذاشت و در یکی از آخرین تمرینهای قبل از اجرای گروه مرا میهمان حضور گرمشان کرد….

ساعت دو نیم بعدازظهر، پلاتوی اجرای تئاتر شهر

قرارمان با سیروس همتی ساعت دو و نیم بعدازظهر در پلاتوی اجرا بود.

آنجا رفتم… وارد سالن که شدم در یک برانداز اولیه چهره‌های نام آشنایی نظرم را به خود جلب کرد. از بدو ورود فهمیدم که با گروه فعال و مجربی روبه‌رویم.

شهرام مسعودی با درخشش خیره کننده‌اش در «بر پهنه دریا»، علی برجی بازیگر و کارگردان فعالی که در دوسه ماه اخیر «بر پهنه دریا»، «هفت هشتم» و «جهشه» را تجربه کرده بود، کامبیز امینیان، آذر سماواتی و …؛ حتی فرید یوسف‌پور کارگردان جوان و خوش‌آتیه این روزهای تئاتر هم در سالن بود…

چند دقیقه ای محو تمرین بازیگران شدم تا سیروس همتی که درگیر کارهای پشت صحنه بود، نزد من بیاید.  

همچنان خوش مشرب و آرام اما جدی …

گروه منتظر حضور دو میهمان دیگر هم بود: دکتر مسعود دلخواه و عباس رنجبر کارگردان خوشنام سینما.قرار شد کار پس از حضور آنها اجرایی تمرینی داشته باشد.

در لحظات انتظار حضور این اساتید کمی در خصوص گروه مانی از سیروس همتی جویا شدم. گفت: «این گروه از سال ۱۳۷۲ با نمایشنامه محرمانه که برگزیده تمامی جوایز جشنواره استانی شد، خود را معرفی کرد. در آن زمان من به همراه کامبیز امینیان، آزیتا نوری وفا، مازیار قنبری، آذر سماواتی، علی برجی، علی یعقوب‌زاده، فروغ قجابیگلو و … پایه‌های اولیه گروه را تشکیل دادیم و بعد از مدتی شهرام مسعودی، کوروش زارعی و … به گروه اضافه شدند و تقریباً از سال ۷۵ به صورت جدی کارمان را آغاز کردیم.»

از او در خصوص کارهایی که این گروه روی صحنه برده است پرسیدم، گفت: «تاکنون بیش از ۳۰ نمایش در ۱۳ استان کشور و دو کشور آلمان و آذربایجان به روی صحنه برده‌ایم و از سال ۷۴ تاکنون در تمامی جشنواره‌هایی که در کشور برگزار می‌شود به نوعی حضور فعال داشته‌ایم.»

در حال گپ و گفت بودیم که عباس رنجبر وارد سالن شد و فریبا جدیدی، مدیر روابط عمومی نمایش اعلام کرد دکتر دلخواه حاضر نمی‌شوند و با این خبر، سیروس همتی اجرای تمرینی نمایش را کلید زد و با اعلام او، سکوت همه جا را فراگرفت. ما نیز تماشاگر این نمایش شدیم.

داستان روایتگر سربازی است که در شب عملیات مقابله با دشمن متجاوز متوجه می‌شود مرگ قرار است دامنگیر فرمانده لشکر شود. او برای ممانعت از این رخداد ناگوار که می‌تواند باعث شکست در عملیات و در نتیجه از بین رفتن بسیاری از همرزمانش شود، فقط یک راه دارد. سرباز باید با از خودگذشتگی، جان عزیزترین فرد زندگیش، دختری که بعد از سالها انتظار موجب آرامش او و همسرش شده و مرگش نابودی زندگیش را به همراه دارد، به فرمانده اهدا کند. ماندن در این دو راهی اوج حکایت صبح بخیر است، نمایشی که کامبیز امینی، علی برجی، آذر سماواتی، شهرام مسعودی، آزیتا نوری وفا، بهار همتی و نگار همتی بازیگران آن را شکل می‌دهند.

نمایشی از دل یک داستان کوتاه

 

سیروس همتی را در اوج درگیری ذهنی، در خلوتی یافتم و در خصوص نمایشنامه از او پرسیدم؛ گفت: «حدود یک ماه و نیم مانده به جشنواره فجر سال ۹۴، دبیر جشنواره از من خواست تا برای اجرای میهمان، کاری را آماده کنم و  من داستان کوتاه صبح بخیر را که معتقد بودم قابلیت دراماتیک شدن داشت، طی ۱۵ روز به شکل نمایشنامه درآوردم و کار را برای اجرا آماده کردم. اگرچه با توجه به زمان کمی که داشتیم از نظر خودمان کار خوبی در نیامد؛ اما با استقبال عمومی روبه‌رو شد تا جایی که در دو استان البرز و خراسان رضوی نیز روی صحنه رفت.»

 

وی افزود: «خیلی علاقه‌مند بودم که اینکار اجرای عمومی نیز داشته باشد؛ لذا با هماهنگی مدیریت تئاتر شهر این امکان برای ما فراهم شد و با تغییرات زیادی که در متن نمایشنامه و نیز دکور صحنه انجام دادیم کار دگرگون شده‌ای را آماده کردیم که امیدوارم مخاطبان آن را بپسندند.»

 

در گیرودار مصاحبه، دستیار کارگردان سیروس همتی را برای کاری خواست، از او جدا شدم و به سمت بازیگران نمایش رفتم.

علی برجی: فرمانده میدان

علی برجی این روزها به یک چهره نام‌آشنا و فعال برای اهالی نمایش تبدیل شده است او که هم اکنون نمایش جهشه را در تماشاخانه سرو کارگردانی می‌کند، در این نمایش در کنار کامبیز امینیان در نقش فرمانده ظاهر می شود.

در گوشه نظاره‌گر کار کامبیز امینیان بود که به سراغش رفتم.

در خصوص نقشش گفت: «واقعیت این است که بازیگر اصلی نقش فرمانده کامبیز امینیان است؛ اما چون ایشان در جشنواره فجر و نیز جشنواره فجر استانی درگیر کار دیگری بود، من به واسطه حضورم در تمرینها، جایگزین ایشان شدم.»

وی افزود: «در اجرای عمومی نمایش نیز با توجه به اینکه برخی روزها قرار است دو اجرا داشته باشیم، با تدبیر آقای همتی قرار شد یک روز در میان ایفای نقش کنیم.»

از برجی در خصوص ویژگی‌های نقش فرمانده در صبح بخیر پرسیدم، گفت: «این پرسوناژ ایفاگر نقش یک فرمانده جدی و منضبط است که خود را برای یک حمله به دشمن متجاوز آمادگی می‌کند و صدای آواز مرگ او را می‌آزارد.»

وی اضافه کرد: «من این متن را دوست دارم و احساس می‌کنم برای مخاطبان نیز جالب و جذاب باشد.»

شهرام مسعودی: مانده در دو راهی

شهرام مسعودی امسال را با یک تجربه بسیار خوب آغاز کرد و آن کارگردانی و بازی بسیار دیدنیش در نمایش بر پهنه دریا بود. او در این نمایش در نقش سرباز حاضر می‌شود. سربازی که در دوراهی مرگ فرمانده و مرگ دختربچه نازنینش قرار گرفته است.

مسعودی در خصوص این نقش گفت: «این نقش از خیلی وقت پیش به من پیشنهاد داده شد و من حدود چهار ماه درگیر آن بودم و خوشبختانه کار خوبی درآمده است.»

وی افزود: «این نقش بازیگر را به چالش می‌کشد و باید بر  بدن زیاد کار کرد و خیلی خوشحالم که این نقش را بازی می‌کنم.»

از او پرسیدم، شما در بین اهالی تئاتر به عنوان یک بازیگر طنز شناخته شده‌اید، چه شد که تصمیم به ایفای این نقش گرفتید. گفت: «من کار طنز زیاد انجام داده‌ام و خیلی‌ها اعتقاد دارند که در نقشهای طنز خوب ظاهر می‌شوم؛ اما جالب اینجاست که من بیشتر جوایزم را از کارهای جدیم گرفته‌ام.»

وی افزود: «به نظر من یک بازیگر باید در هر ظرفی بگنجد و تک بعدی بودن را نمی‌پسندم هرچند با توجه به اینکه این نمایش قصه‌ای تلخ دارد. سیروس همتی از من خواسته تا رگه‌هایی از طنز در کار بگنجانم.»

و بازیگرانی که مصاحبه نکردند!

در تکاپو برای مصاحبه با کامبیز امینیان، آذر سماواتی و آزیتا نوری وفا بودم که یکی از دست‌اندرکاران نمایش اعلام کرد که آنان علاقه‌ای به مصاحبه ندارند.

نزد یکی از آنان رفتم و علت را جویا شدم، گفت: متأسفانه رسانه‌ها گاهی اوقات به دروغ از زبان ما مطلب می‌نویسند؛ لذا برای دوری از حاشیه سعی می‌کنیم از مصاحبه خوداری کنیم…

به عقیده آنها احترام می‌گذارم. با دست‌اندرکاران نمایش خداحافظی می‌کنم و مانند سایر علاقه‌مندان به تئاتر منتظر می‌نشینم تا روز یکشنبه، ۲۱ شهریورماه تا اولین اجرای عمومی «صبح بخیر» را در سالن سایه نظاره‌گر باشم.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید