» اجتماعی » «سلطان محمد نقاش» با موضوع تابلوی معراج حضرت محمد (ص) روی آنتن شبکه مستند
اجتماعی

«سلطان محمد نقاش» با موضوع تابلوی معراج حضرت محمد (ص) روی آنتن شبکه مستند

۲۰ شهریور ۹۵ 0۰23

[ad_1]

به گزارش باشگاه خبرنگاران فرهنگی تسنیم «پویا»، فیلم مستند «سلطان محمد نقاش» به کارگردانی سیدوحید حسینی درباره زندگی یکی از مشهورترین نقاشان مکتب دوم نگارگری تبریز به نام «نظام‌الدین سلطان محمد نقاش» تولید شده و به بررسی تابلوی معروف معراج حضرت محمد‌(ص) می پردازد.

به گفته حسینی، آثار درخشانی از سلطان محمد نقاش در موزه های مطرح جهانی از جمله متروپولیتن (نیویورک)، کتابخانه ویکتوریا (لندن) و… وجود دارد که می توان او را سفیر فرهنگ و هنر ایران در جهان معرفی کرد.

وی افزود: در جهان مطالعات وسیعی روی آثار این هنرمند صورت گرفته است؛ اما متاسفانه به همین اندازه که موزه‌های مطرح دنیا با «سلطان محمد» آشنا هستند، در ایران کمتر کسی از وی یاد می کند! در حالیکه او از شخصیت‌های مهم هنر ایران در زمان صفویه و دوره اسلامی به شمار می‌آید.

این مستندساز تصریح کرد: این فیلم، یک مستند پرتره تاریخی است، به اندازه‌ای که مربوط به واکاوی شخصیت و سبک کار اوست، در حیطه مستند پرتره جای می‌گیرد و به دلیل اینکه «سلطان محمد» در یک دوره مهم تاریخی یعنی دوره صفویه ظهور کرده و به فعالیت پرداخته خصلت‌های یک مستند تاریخی را نیز دربر دارد.

حسینی ادامه داد: پژوهش «سلطان محمد نقاش» زمان زیادی برد، زیرا منابع تحقیقاتی بسیاری درباره دوره صفویه وجود دارد. ضمن اینکه در سطح بین‌المللی هم به منابع مکتوب خوبی دسترسی پیدا کردیم و در ایران نیز از کمک اساتیدی مانند آیدین آغداشلو، یعقوب آژند و… بهره بردیم.

وی در پایان گفت: به دلیل اینکه ارائه اطلاعات آرشیوی، ریتم فیلم را پایین می‌آورد، بخشی از معرفی آثار و بررسی کاراکترها با استفاده از انیمیشن مورد بازسازی قرار گرفته است.

عوامل تولید این مستند عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: سیدوحید حسینی، پژوهشگر: سیدنوید حسینی، مدیر تصویربرداری: امیر پورحکمت، مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی، انیمیشن: روزبه شمشیری، تدوین و صداگذاری: یاسر فرزام‌نیا، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

«سلطان محمد نقاش» شنبه ۲۰ شهریور ساعت ۲۱ روی آنتن می رود و یکشنبه ۲۱ شهریور ساعت ۱۵:۳۰ بازپخش می شود.

انتهای پیام/
 

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید