» سیاسی » باید عاملان کشتار منا تعقیب قضایی شوند/ برخورد دولت با عربستان شایسته نبود
سیاسی

باید عاملان کشتار منا تعقیب قضایی شوند/ برخورد دولت با عربستان شایسته نبود

۲۳ شهریور ۹۵ 0۰36

[ad_1]

فیروز اصلانی استاد برجسته حقوق دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»، درباره عملکرد دولت در پیگیری فاجعه منا، گفت: متأسفانه برخورد دولت با فاجعه منا و عربستان سعودی، شایسته نظام اسلامی نبود. اگر مواضع مقام معظم رهبری درباره قتل عام خاموش فاجعه منا صورت نگرفته بود، معلوم نبود حتی اجساد شهدای ما را تحویل بدهند.

اصلانی درباره عدم استفاده از ظرفیتهای بسیار خوب دیپلماتیک در دولت، با ابراز نارضایتی، خاطرنشان کرد: اگر از اهرمهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که امروز نظام اسلامی در اختیار دارد به خوبی، به سرعت و از موضع قاطع استفاده می‌‌شد، مشکلات درباره این فاجعه جانگداز، حل شده بود و شاید حتی پیش نمی‌آمد. ایران باید بدون فوت وقت برای تعقیب قضایی اقدام کند و در دادگاههای عربستان یا کشور خودمان،  تعقیب عاملین این فاجعه و رسیدگی به پرونده آنها آغاز شود.

وی در پاسخ به این پرسش که بعد از گذشت یک سال، از چه راه‌هایی می‌توان این اتفاق را پیگیری کرد، گفت: قربانیان و شهدای فاجعه  حداقل «قتیل الزحام» یعنی کسانی که در ازدحام کشته شده‌اند، محسوب می‌شوند و کمترین مطالبه این است که باید دیه آنها توسط دولت سعودی پرداخت شود و این کمترین خواسته خانواده‌های آنها است.

عضو شورای عالی سازمان بسیج حقوقدانان با بیان اینکه این خواسته باید در مرحله اول از طریق دیپلماسی فعال، نامه‌نگاری‌ها و مکاتبه‌های مستمر پیگیری شود، تصریح کرد: باید در مراحل بعدی در مجامع سیاسی و قضایی بین‌المللی و نیز سازمان همکاری‌های اسلامی، شکایت و طرح دعوا کرد. دادستانی و مسئولین حقوقی وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت باید با استفاده از ظرفیت متخصصان دلسوز کشور جلسه‌ای تشکیل دهند تا برای مطالبات حقوقی سطح بالاتر، انسجام  و تحرک بیشتری بوجود آید.

اصلانی افزود: دستگاه قضایی و مجلس شورای اسلامی هم می‌توانند در کمک به احقاق حق قربانیان فاجعه مؤثر باشند. مثلاً دستگاه قضایی از طریق تشکیل دادگاههای ویژه می‌تواند به شکایت و دعاوی خانواده‌های قربانیان حج رسیدگی کند. مجلس شورای اسلامی نیز با ابزارهای نظارتی‌اش می‌تواند دیپلماسی کشور را که دارای محذوراتی است، از وضعیت انفعال خارج کند.

استاد حقوق دانشگاه تهران با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم برای شروع کار و تشکیل پرونده و جلوگیری از فراموش شدن حادثه، خانواده قربانیان حادثه منا علیه عاملان فاجعه در دادستانی تهران و دادگاههای حقوقی بطور انبوه اقامه دعوی و طرح شکایت کنند، گفت: باید تنور این مسئله داغ بماند و پشتوانه‌ای برای مسئولان دیپلماسی فراهم شود. صلاحیت رسیدگی به موضوع نیز به با توجه به این که اماکن مقدسه اسلامی، بین‌المللی  و متعلق به کل امت اسلامی است قابل طرح و بررسی خواهد بود.

اصلانی با تأکید بر اینکه باید با جریان‌سازی سیاسی و حقوقی کار احقاق حق قربانیان فاجعه را جلو برد، خاطرنشان کرد: متأسفانه ما شاهدیم که مدعیان حقوق بین‌الملل بدون توجه به قوانین و مقررات در عرصه بین المللی اقدام کرده و سپس حقوقدانانشان را برای توجیه حقوقی اقداماتشان بسیج می‌کنند. این در حالی است که دشمنان ما بر علیه جمهوری اسلامی ایران با بهانه ها‌ واهی در زمینه‌های متعدد در دادگاههای دنیا اقدام حقوقی می کنند و منافع ما را به خطر می اندازند. ما چرا از این ابزار استفاده نکنیم؟

مدیر گروه سابق حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه تهران با اشاره به موضوع مدیریت حج، این مسئله را چالش قدیمی جهان اسلام عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد حکام سعودی مأمور و عامل سیاستهای آمریکا در منطقه هستند و کشتار مکه در سال ۶۶ و سال ۹۴ با طراحی آمریکا و عاملیت عربستان صورت گرفته است. لذا معنا ندارد دست روی دست بگذاریم که عوامل آمریکا در عربستان سعودی امت اسلامی را قتل عام کنند.

وی تأکید کرد: باید از انفعال خارج شد و سازمانها و نهادهایی همچون مجمع تقریب مذاهب، مجمع اهل البیت و سازمان ارتباطات «کارگروه برنامه و اقدام» تشکیل دهند و  با فراخوان سریع علمای اسلامی مستقل و انقلابی از سرتاسر جهان، برای خلع ید حکام سعودی از مدیریت حج و اماکن مقدسه فکری کنند.

اصلانی در پاسخ به این پرسش که وظیفه قشر دانشجو در مواجهه با این حادثه چیست، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در پیام و رهنمودهای اخیرشان، چهارچوبی برای حرکت افراد و گروههای امت اسلامی مشخص کردند. دانشجویان که همواره در فضای اجتماعی پیشرو و پیشران حرکتهای اجتماعی بوده و تأثیر زیادی بر تحولات سیاسی دارند باید در همان چارچوب مشخص شده حرکت کنند. رهبر انقلاب فرمودند که نباید گریبان سعودی را رها کرد پس قشر دانشجو هم باید ابتدا حکام سعودی را بشناسد و هرگز این حادثه را فراموش نکند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید