» صفحه اصلی » آمار‌دهی غلط سیاست‌مداران برای انتخابات
صفحه اصلی

آمار‌دهی غلط سیاست‌مداران برای انتخابات

۲۵ شهریور ۹۵ 0۰2

[ad_1]

به گزارش خبرنگار بخش بازرگانی خبرگزاری تسنیم، محسن جلال‌پور در کانل تلگرام خود  یادداشتی با عنوان “بلای بزرگ” بدین شرح نوشت : آن چه رهبر انقلاب درباره دوگانگی آمارهای اقتصادی مطرح و از آن به عنوان بلای بزرگ یاد کردند،بدون شک یکی از مهم ترین مطالبات فعالان اقتصادی در سال های گذشته بوده است.این بلای بزرگ سال های طولانی است که در جان اقتصاد ایران رخنه کرده و امروز تبدیل به یک مانع اساسی برای رسیدن به شفافیت اقتصادی شده است.

سیاستمداران فکر می کنند، اگر عملکرد بخش هایی از اقتصاد منفی یا مثبت باشد،بر میزان محبوبیت و موفقیت آنها در انتخاب‌های سیاسی اثر گذار است بنابراین به هرشکل ممکن تلاش می کنند آمارهای اقتصادی را مثبت و عالی جلوه دهند.

این عارضه مختص این دولت و آن دولت نیست و کم تر سیاستمداری را می شود پیدا کرد که به چنین عارضه ای مبتلا نباشد. رهبر انقلاب فرموده اند: “گاهی مراکز مختلف درباره نرخ بیکاری یا تورم و رشداقتصادی،آمارهای متفاوتی بیان میکنند که موجب بی اعتمادی درمردم می شود.”همین طور فرموده‌اند: “باید منشأ این دوگانگی های آمار بین دولتهای مختلف مشخص شود. و در نهایت این مسأله را مطرح کرده اند که دستکاری درآمار،گناهی کبیره است.”

مردم بر مبنای اطلاعات دریافتی، تصمیم اقتصادی می گیرند و اگر اطلاعات اقتصادی ناقص یا نادرست باشد، تصمیم اقتصادی مردم با شکست یا اختلال مواجه می شود.

مردم تلاش می‌کنند در پیش‏ بینی‏‌های خود از قواعد و اصول کارا و موثری تبعیت و استفاده کنند چرا که سود ومنفعت اقتصادی به فردی تعلق می گیرد که بهتر تصمیم گرفته باشد و آن کس بهتر تصمیم می گیرد که در زمینه اخذ و تحلیل اطلاعات کار بیشتری کرده باشد.

فرقی نمی‌کند که این فرد تاجر پسته باشد یا کسی که قصد دارد در گوشه ای از این مرز وبوم،کار تولیدی کند یا حتی کسی که می‌خواهد خانه جدیدی بخرد. همه فعالان اقتصادی تلاش می کنند از منابعی که در اختیار دارند، حداکثر استفاده را ببرند. این انتظار، عقلانی است و ایجاب می‌کند که افراد بر پایه تصمیم گیری عاقلانه و بر پایه درک خود از سیاست‌های اقتصادی دولت تصمیم‌گیری ‌کنند.

زمانی که دولت ها یا سازمان هایی در درون دولت ها تلاش می کنند به دلایل سیاسی از ارائه آمارهای درست اقتصادی طفره بروند،فعالان اقتصادی مجال ارزیابی و تحلیل شرایط موجود را ندارند و مطابق نظریه های اقتصادی،همین اختلال آماری می تواند در رشد اقتصادی اثر منفی بگذارد.

امروز به شرایطی رسیده ایم که به استناد حکم بی سابقه و مهم رهبری باید به جامعه سیاست گذاران،تصمیم گیران و سیاست سازان گوشزد کنیم که تصمیم گیری درباره اقتصاد و فرآیند سیاستگذاری یک سویه نیست و با اتخاذ هر رویکرد تازه، مردم براساس درکی که از سیاستگذار و فرآیند سیاستگذاری دارند، موضع می گیرند. فعالیت اقتصادی برآیندی از سیاستگذاری و در عین حال تصمیم‌گیری فعالان اقتصادی است بنابراین،آمارها و اطلاعات اقتصادی باید شفاف و عادلانه در اختیار آحاد اقتصادی قرار گیرد.

اگر بخش خصوصی و فعالان اقتصادی از نبود استراتژی اقتصادی گلایه دارند به دلیل این است که در سال های گذشته آمارهای درستی  وجود نداشته است.اگر آمارها صحیح و قابل تکیه بود به طور قطع فعالیت های اقتصادی شفاف تر ادامه پیدا می کرد و آن گاه جذب سرمایه و جلب سرمایه گذار برای اقتصادی ایران آسان تر می شد.

حتی در مذاکرات خارجی که پس از برجام صورت می گیرد هنوز اطلاعات شفاف و روشنی درباره فعالیت های اقتصادی و روندها نداریم که به سرمایه گذاران خارجی ارایه دهیم و از این نکته غافلیم که سرمایه گذار برای فعالیت اقتصادی نخست به آمارها و اطلاعات مراجعه می کند و سپس تصمیم می‌گیرد.

حال که چنین حکمی از سوی رهبر انقلاب صادر شده،دولت باید از این فضا بیشترین استفاده را ببرد و گام های مهمی برای آبی کردن آسمان تیره اقتصاد ایران بردارد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید