» صفحه اصلی » امنیت ملی زیر چتر افزایش قدرت تهاجمی‌
صفحه اصلی

امنیت ملی زیر چتر افزایش قدرت تهاجمی‌

۴ مهر ۹۵ 0۰40

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم، متن یادداشت حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده با عنوان «امنیت ملی زیر چتر افزایش قدرت تهاجمی‌» به شرح ذیل است:

تبیین راهبردهای دفاعی و نظامی کشور ازجمله مسؤولیت‌هایی است که رهبر معظم انقلاب به‌عنوان فرمانده کل قوا برعهده دارند. اخیراً شاهد بودیم که ایشان با هوشمندی و درایت هرچه تمام، گام چهارم این‌راهبرد را که مبتنی بر «افزایش قدرت تهاجمی در کنار قدرت دفاعی» است را تبیین فرمودند.

در سال‌های گذشته، معظم‌له دکترین دفاعی کشور را در گام اول مبتنی بر دفاع همه‌جانبه (اگر دشمن به ما حمله کرد ما با همه توان خود پاسخ می‌دهیم) و سپس دفاع بازدارنده (قوت و توان نظامی و دفاعی کشور به‌حدی رشد کند که این توان نظامی باعث ترس دشمن از آغاز هر نوع حمله و یا صدمه‌ای شود) و در گام سوم تهدید در برابر تهدید (در برابر هر تهدید از سوی دشمن باید یک تهدید از سوی ایران صورت بگیرد به‌نحوی که دشمن از جایگاه بالاتر برخوردار نبوده و حتی تهدیدهای او نیز برایش هزینه‌آور باشد) مشخص کرده بودند.

ازاین‌رو معظم‌له در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌صراحت، لازمه رفع تهدیدهای نظامی را اقتدار روزافزون نیروهای مسلح دانستند و تأکید کردند: «در طول سال‌های گذشته گاهی اوقات سخنانی از جانب برخی مسؤولان مطرح شده مبنی بر این‌که رفع تهدید نظامی و جنگ به‌دلیل فلان اقدام بوده است، درحالی‌که این سخنان صحیح نیست، زیرا تنها عامل رفع تهدید نظامی، «اقتدار دفاعی و نظامی» و «ایجاد ترس و رعب در دشمن» بوده و خواهد بود.»
این فرمایش قاطع فرمانده کل قوا که عدم تجاوز نظامی دشمن به ایران «فقط» به‌دلیل اقتدار نظامی ایران است و به عامل دیگری ربط ندارد، یک کد راهبردی دارای ارزش تاریخی است. تا امروز، مکررا، عدم حمله به ایران به تلاش‌های سیاسی و مذاکراتی ربط داده شده و حداقل در دو مقطع – یکی خرداد ۷۶ و دیگری مقطع برجام- ادعا شده این اقدامات جلوی حمله را گرفته است. ارزیابی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران همه این ادعاها را یکسره رد می‌کند. مطابق این ارزیابی نه فقط گزینه «براندازی» بلکه گزینه «انهدام نظامی ایران» روی میز دشمن است و اگر این اتفاق رخ نمی‌دهد، از یک‌سو به‌دلیل «توان دفاع نظامی» ایران است که «اثربخشی» حمله را کنترل می‌کند و دوم، ناشی از «توان تهاجم نظامی ایران» که امکان «پاسخ‌دهی مؤثر» به هرگونه حمله را فراهم می‌آورد.

با توجه به نیات شوم دشمنان درباره ملت ایران، باید به‌گونه‌ای قدرت نظامی کشور را افزایش داد که بدخواهان احساس تهدید کنند. برای پدیدآمدن چنین احساسی در دشمنان، باید علاوه بر تقویت قدرت دفاعی کشور، قدرت و توان تهاجمی کشور نیز، به‌صورت چشمگیری متناسب با شرایط و موقعیت دشمنان افزایش یابد. دلیل افزایش قدرت و توان تهاجمی کشور را رهبر معظم انقلاب در دیدار مسؤولان، مدیران و کارشناسان وزارت دفاع، با صراحت بیان داشتند. معظم‌له در این دیدار که در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای صنایع دفاعی و نظامی انجام گرفت؛ با اشاره به موقعیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران و هم‌چنین حساسیت منطقه غرب آسیا و طمع دائمی قدرت‌های سلطه‌گر به این منطقه، فرمودند: «برای تأمین امنیت ملت، کشور و آینده، باید علاوه بر توان دفاعی، توان تهاجمی را نیز افزایش داد.»

بر اساس دکترین امنیت ملی و سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران، کاملاً هدف از افزایش قدرت و توان تهاجمی کشور مشخص است. ایران با افزایش توان تهاجمی خود، به‌دنبال آغاز جنگ علیه هیچ کشوری نیست. مقامات جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوا حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، بارها بر این نکته تأکید کرده‌اند که ایران آغازکننده هیچ جنگی نخواهد بود. بنابراین، هدف از افزایش توان تهاجمی کشور متناسب با تهدیدات و تجاوزهای نظامی احتمالی، به‌دست‌آوردن قدرت پاسخگویی با زدن «ضربه متقابل» است. این نوع قدرت و دفاع، ماهیت بازدارندگی دارد. اگر دشمنان ملت ایران بدانند پاسخ تجاوز به جمهوری اسلامی را در خاک و سرزمین خود در هر گوشه از عالم که باشند دریافت خواهند کرد، آن‌گاه در محاسبات خود، خسارت‌های ناشی از این پاسخ را، لحاظ خواهند کرد.

مفهوم ضربه متقابل، فراتر از دفاع در جغرافیای کشور و مقابله در این جغرافیا با متجاوز است. مصداق و نمونه قابل درک از ضربه متقابل مورد نظر جمهوری اسلامی، همان است که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی چند سال پیش، در پاسخ به تهدیدات صهیونیست‌ها، قریب به این مضمون فرمودند که در صورت هر نوع اقدامی علیه ملت ایران، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد. این تهدید ایشان، یک تهدید معتبر، همراه با پشتوانه برای اجرا، از نظر قدرت پاسخگویی و عزم و اراده برای زدن ضربه متقابل بود. قدرت و توان تهاجمی کشور برای زدن ضربه متقابل، آنچنان باید افزایش پیدا کند که هر دشمنی برای انجام تجاوز به ایران، خسارات دریافتی در خاک خود را، به‌مراتب بیشتر از منافع تجاوزش برآورد کند. به یقین در پرتو چنین توان دفاعی و توان تهاجمی است که ملت ایران از امنیتی قابل قبول برخوردار خواهد بود و با آسودگی خاطر زندگی خواهد کرد.

برقراری امنیت، ثبات و آرامش، خواسته اصلی هر ملت از دولت و حاکمیت خود می‌باشد. به‌طور قطع در صدر خواسته‌ها و مطالبات مردم ایران از نظام جمهوری اسلامی، تأمین امنیت ملی و آرامش داخلی است. مردم می‌خواهند با آسودگی خاطر و در آرامش زندگی کرده و بدون داشتن دغدغه‌های امنیتی به کسب‌وکار و برنامه‌ریزی برای آینده خود و فرزندان‌شان بپردازند. در جهان امروز، برخورداری از چنین وضعیتی، بدون داشتن قدرت ممکن نیست. کشورها و ملت‌هایی که به دلایل گوناگون با تهدیدات دشمنان خود روبه‌رو هستند، شرایط لازم برای تداوم حیات و بقای آن‌ها، داشتن قدرت مناسب برای پاسخگویی به تهدیدات است.
قدرت مناسب نظامی برای پاسخگویی به تهدیدات دشمن را می‌توان به دو بخش دفاعی و تهاجمی تقسیم کرد.

رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای صنایع دفاعی و نظامی و هم‌چنین دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بر ضرورت افزایش توان دفاعی و توان تهاجمی کشور به‌صورت توأمان تأکید کردند. معظم‌له درباره ضرورت افزایش توان و گسترش صنایع دفاعی فرمودند: «در شرایطی که قدرت‌های زورگوی دنیا، چتر قدرت خود را گسترانیده‌اند و هیچ رحمی در وجود آن‌ها به چشم نمی‌خورد و علناً مجلس عروسی و بیمارستان را به بهانه مبارزه با تروریسم بمباران می‌کنند و صدها انسان ‌بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشند و به هیچ سازمان و نهادی هم پاسخگو نیستند، باید توان و قدرت دفاعی را افزایش داد تا قدرت‌های زورگو، احساس تهدید کنند.» این یک واقعیت تلخ است که طی یک دهه گذشته، بارها و بارها در دو کشور پاکستان و افغانستان، اجتماعات مردم مسلمان و اماکن و محل‌هایی چون بیمارستان‌ها، به بهانه‌های واهی از سوی آمریکایی‌ها بمباران شده و صدها نفر از مردم ‌بی‌گناه به خاک و خون کشیده شده‌اند. این وضعیت در عراق و سوریه هم به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

به‌طور قطع، اگر در ایران، دشمن‌ بی‌رحمی چون آمریکا قادر به انجام چنین جنایت‌هایی نیست، به‌دلیل قدرت دفاعی و توان پاسخگویی به تهدیدات جمهوری اسلامی ایران است. اگر آمریکایی‌ها از بابت قدرت پاسخگویی ایران نگران نبودند و جمهوری اسلامی و ملت ایران را در دفاع از خود ناتوان ارزیابی می‌کردند، به‌جای بحران‌آفرینی در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و دیگر نقاط جهان، ایران را مورد تهاجم قرار می‌دادند. طی یک دهه گذشته، مقامات ایالات متحده و رژیم کودک‌کش صهیونیستی، هیچ ملت و کشوری را به اندازه ایران تهدید نکرده‌اند.

دلیل اصلی عملی نشدن تهدیدات دشمنان علیه ملت ایران، اقتدار دفاعی و قدرت بازدارندگی نظامی جمهوری اسلامی ایران بوده است. برای بازداشتن دشمن در آینده از دست زدن به هر نوع ماجراجویی علیه ملت ایران با هدف بر هم زدن امنیت و ثبات کشور، باید توسعه قدرت دفاعی دنبال شود. دشمن باید بداند که ایران اسلامی در صورت تهدید شدن منافع و مصالحش از توانی برای تهاجم برخوردار است که علاوه بر دفاع از منافع خود، توان صدمه به دشمن در مقر و جایگاه خودش را دارد. این‌قدرت تهاجمی در کنار دفاع، تکمیل‌کننده راهبردهای دفاعی کشور و تضمین‌کننده امنیت ملی است.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید