» صفحه اصلی » چه چیزی مردم روسیه را متحد می‌کند؟
صفحه اصلی

چه چیزی مردم روسیه را متحد می‌کند؟

۱۵ آبان ۹۵ 0۰4

[ad_1]

خبرگزاری تسنیم – چهارم نوامبر مطابق با چهاردهم آبان روز وحدت ملی در روسیه است و در شرایط کنونی جامعه شناسان و مردم شناسان روس دوباره این موضوع را به بحث گذاشته‌اند که چه عواملی جمعیت حدودا ۱۵۰ میلیونی روسیه را با بیش از یکصد و سی قومیت و در گستره هفده میلیون کیلومتر مربعی خاک این کشور به عنوان یک ملت در کنار هم جمع می‌کند؟

عدالت خواهی، افتخارات گذشته ، قهرمانان تاریخی و اعتماد به یک رهبر مقتدر از جمله مولفه هایی است که به عنوان عوامل وحدت ملی از آنها یاد می شود.

ملت روسیه در مقاطع مختلف تاریخی در مقابل دشمن خارجی با باور به حق و عدالت متحد شده و جنگیده است؛ افتخار به سرداران اسلاو و فرماندهان پیروز در مقابل مغول‌ها، ناپلئون و هیتلر نیز حتی بیش از بالیدن مردم روس به بزرگان ادب و هنر این سرزمین در شکل گیری هویت ملی آنان موثر بوده است.

باور و اعتماد به یک رهبر مقتدر را روسیه شناسان بالاتفاق از جمله ویژگی های مردم روسیه می دانند، بر همین اساس آشوب های اوایل قرن هفدهم میلادی پس از مرگ ایوان مخوف و اوایل قرن بیستم در دوره نیکلای دوم را ناشی از ضعف حاکم کشور و تفرقه در میان حاکمان بر می شمارند.

چهارم نوامبر که به جز در دوره هفتاد ساله حاکمیت کمونیست‌ها، هر ساله با جشن‌های ملی و مذهبی همراه بوده، اشاره به متحد شدن مردم روسیه در برابر مهاجمین لهستانی و آزاد کردن مسکو از دست آنان در اوایل قرن هفدهم میلادی دارد.
در سال های اخیر که تقابل روسیه با غرب افزایش یافته است نیز عوامل وحدت ملی مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند و عناصری مانند زبان روسی، یادمان قهرمانان جنگ دوم جهانی، تعلق خاطر به کریمه، مقابله با تحریم ها و افتخار به المپیک سوچی بسیار مورد توجه هستند.

جامعه شناسان روسیه هم اکنون شکاف عمیق دو طبقه ثروتمند و کم درآمد و همچنین ضعف و نارسائی در سیستم اداری و مالی کشور را از جمله آسیب های وحدت ملی می‌دانند و به این موضوع اشاره می‌کنند که نخبگان روس همچون قرون گذشته بر سر بهترین راه توسعه و پیشرفت روسیه تفاوت نظر جدی دارند. به این دلیل است که در روسیه معاصر تلاش شده نمایندگان دیدگاه‌های مختلف کم یا زیاد در حاکمیت حضور نسبی داشته باشند، هر چند باید دید شرایط پر از تهدید جهان معاصر و روانشناختی تاریخی ملت روس پس از این روسیه را به کدام سمت و سو سوق خواهد داد!

مهدی سنایی – سفیر ایران در روسیه

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید