» صفحه اصلی » خستگی مردم آمریکا از مداخله جویی خارجی و ساختار نظام سرمایه داری
صفحه اصلی

خستگی مردم آمریکا از مداخله جویی خارجی و ساختار نظام سرمایه داری

۱۹ آبان ۹۵ 0۰6

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم متن یادداشت عظیم امیدی با عنوان “انتخابات آمریکا: پیروزی سفیدان سلطه‌جو، باخت تبلیغات رسانه‌ای” به شرح ذیل می باشد:

با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در صبح چهارشنبه و مسجل شدن پیروزی ترامپ بر رقیب دموکرات خود، هیلاری کلینتون، تعجب و شگفتی دنیا را فرا گرفت چرا که همه نظرسنجی‌ها و تبلیغات رسانه‌ای علیه ترامپ بود و حکایت از پیروزی رقیب داشت.

در ماه‌های گذشته بعد از معلوم شدن نامزدهای دو حزب برای انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۱۵ و بخصوص در هفته‌های اخیر حجم سنگینی از اخبار رسانه‌ای بخصوص رسانه‌‌های اصلی دنیا به نکات منفی ترامپ، مواضع تند وی، زندگی شخصی و انحرافات جنسی وی متمرکز بود.

حتی برآوردهای اولیه و نظرسنجی های صورت گرفته توسط مراکز مهم نظرسنجی آمریکا حکایت از پیروزی سه تا هفت درصدی کلینتون بر ترامپ داشت به گونه‌ای افکار عمومی بخصوص افکار عمومی خارج از آمریکا انتظار اعلام پیروزی کلینتون داشتند اما نتیجه خلاف این نظرات بود.

با نزدیک شدن به روز انتخابات به ناگهان نظرسنجی‌ها نتایج نزدیک شد و به گونه‌ای سردرگمی در پیش‌بینی نتایج ایجاد شد بطوری که حتی خبرگزاری‌های روسی در برخی از موارد به این تشتت و تضاد آرا اشاره داشتند.

بنا بر اعلام مراکز تبلیغاتی دو نامزد انتخاباتی، میزان هزینه و گستردگی تبلیغاتی کلینتون و طرفداران وی تقریباً سه برابر ترامپ بود. ضمن این که هیچ خبر مثبتی از ترامپ و مواضع وی مخابره نمی شد هرچند باید به حق گفت که خود ترامپ نیز به این اخبار منفی دامن می زد چرا که موضع مثبتی درباره لاتین زبانان، مسلمانان، سیاه پوستان و کشورهای دیگر و همچنین مسایل داخلی اتخاذ نکرد.

ضمن این که فرارهای مالیاتی وی و دیگر فسادهای اقتصادی او همواره در هر گردهمایی از سوی کلینتون به مردم آمریکا و جهان یادآوری می شد.
از لحاظ اخلاقی نیز ترامپ نکته مثبتی از خود نشان نداده بود که مورد سوء استفاده ابزارهای تبلیغی حامی کلینتون قرار نگیرد.

اما نگاه دقیق به شعار ترامپ در طول مدت رقابت‌های یعنی Make America Great Again “بار دیگر آمریکا را بزرگ کنیم” خود گویای چرایی و گرایش رای دهندگان به ترامپ است. می توان گفت اکثریت سفیدپوستان آمریکا به همراه نسل جوان این کشور به دنبال سلطه‌گری مجدد آمریکا در جهان واحیای خوی امپریالیستی خود هستند چرا که فکر می کنند باراک اوباما به عنوان نخستین رئیس جمهور اقلیت سیاه پوست، ضعف‌های زیادی در مباحث و تصمیماتی داشته که امپریالیسم آمریکا را تقویت می‌کرد.

آنها گمان می‌کنند که آمریکا درباره خارجی‌ها و کشورهای دیگر از جمله ایران ضعف نشان داده است. همانطور که ترامپ نیز در مناظره ماه اکتبر خود بدان تاکید کرد و به مثال دستگیری تفنگداران آمریکایی در خلیج فارس و تحقیر آمریکا توسط ایران و واکنش انفعالی مقامات آمریکایی به این امر اشاره کرد.

مسئله مهاجران و سیاست‌های اوباما نسبت به آن بخصوص در خصوص مهاجران مکزیکی و لاتین زبان و بطور کلی مهاجران خارجی در آمریکا نکته تعیین کننده در این گرایش مردم آمریکا به ترامپ بود چرا که او موضع تندی در قبال این قشر گرفته است و می توان به جرأت گفت تنها کسانی که اصلا تمایل به پیروزی ترامپ نداشتند اقلیت‌های نژادی در آمریکا بودند. شعار ترامپ برای این دسته از مردم از نژادپرستانه ترین جملات بود.

نکات دیگری که چرایی اقبال مردم به ترامپ را روشن می سازد و مقام معظم رهبری نیز چندی پیش به آن اشاره داشتند صراحت بیان ترامپ بود. این مهمترین دلیل انتخاب ترامپ حتی در میان هم حزبیان خود بود وقتی که توانست تد کروز و افراد سرشناس دیگر جمهوریخواه را شکست دهد.

ترامپ در طرح اتهامات علیه کلینتون، موضع گیری‌های خود در قبال مسائل مختلف و حتی طرح مسایل جنجالی هیچ ابایی از خود نشان نداد. صراحت  نکته‌ای بود که جامعه آمریکا بخصوص جوانان در ترامپ پسندیدند حتی با وجود آن که در بسیاری از موارد برای وی گران تمام شد. انتقاد وی از ساختار حاکم سرمایه‌داری آمریکا و سیاست‌های مالی که خود برآمده از این ساختار بود، برای مردم آمریکا جالب بود. آنها این صراحت را به هیچ وجه در کلینتون و در سیاست‌های اوباما و دموکرات‌ها ندیده بودند.

بطور کلی می توان گفت که مردم آمریکا دیگر خواستار یک دموکرات و ادامه سیاست‌های اوباما نبودند. آنها از سیاست‌های دوگانه آمریکا در جهان و سیاست‌های متزلزل داخلی خسته شده بودند و در این میان نامزدی که وعده برهم زدن این ساختار را داده بود، ترامپ بود.

اگر بشود با توجه به همه گفت و شنودهای قبل از این انتخابات، در جمله‌ای این انتخابات را تفسیر کرد باید گفت که «پیروزی ترامپ، پیروزی امپریالیسم طلبان سفیدپوست آمریکایی عاشق صراحت لهجه بر سیاست مداران ملاحظه کار امتحان پس داده دموکرات و مورد حمایت جریان رسانه‌ای و تبلیغی آمریکا» بود.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید