» صفحه اصلی » اهداف قدیمی برای موج جدید ایران‌هراسی
صفحه اصلی

اهداف قدیمی برای موج جدید ایران‌هراسی

۳۰ آذر ۹۵ 0۰6

[ad_1]

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، شکست سنگین تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق از ارتش‌های این دو کشور و نیروهای جبهه مقاومت، زمینه‌ساز موج جدید ایران‌هراسی توسط کشورهای مثلث عبری، عربی و غربی شده و طراحان این پروژه جدید تصورشان این است که با دمیدن در این موج قادرند اهداف خود را در صحنه‌های عملیاتی و به طور خاص در عرصه سیاسی داخلی ایران پیش‌ ببرند.

این موج که از ماه‌ها قبل، متأثر از شکست راهبردی منطقه‌ای امریکا در جنگ نیابتی و سرافکندگی مزدوران منطقه‌ای‌اش نظیر عربستان، قطر، امارات و… در برابر نیروهای جبهه مقاومت آغاز شده بود،‌ این روزها با ورود انگلیسی‌ها به صحنه از گستردگی بیشتری برخوردار شده است. ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در همین راستا و در جریان سفر به بحرین در نشست شورای همکاری خلیج فارس، با بهره‌گیری از عنوان مجعول برای خلیج همیشه فارس به همکاری انگلیس با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با آنچه که «اقدام تهاجمی» در منطقه خواند، تأکید کرد و با ادعای اینکه ایران برای این کشورها تهدید است، می‌گوید: «همانطور که با تهدیدات جدید امنیتی مواجه می‌شویم، باید با کشورهایی که تأثیر آنها باعث تشدید بی‌ثباتی در منطقه می‌شود، مقابله کنیم.» و آنگاه می‌افزاید: «بنابراین قصد دارم به شما اطمینان دهم نسبت به تهدیدی که ایران برای خلیج فارس و خاورمیانه ایجاد می‌کند، هوشیار هستم و بریتانیا به همکاری استراتژیک‌مان(؟!) با کشورهای حوزه خلیج فارس و همکاری با شما برای مقابله با آن تهدید پایبند است.» به دنبال او اگرچه وزیر خارجه انگلیس با سفر به ریاض بر این موضع تأکید می‌کند، اما مواضع اخیر لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از اهداف این رژیم با موج جدید ایران‌هراسی پرده برداشته و مدعی می‌شود که ایران یکی از عوامل به راه انداختن جنگ نیابتی در منطقه است. او می‌افزاید: باید راه ایران را در سوریه بلوکه کرد. راندن اسد از قدرت و بستن راه ایرانی‌ها در سوریه «منفعت سیاسی، امنیتی و نظامی اسرائیل» است.

این موج جدید پس از آن اوج گرفت که فاز اول ایران‌هراسی که در پی «پرونده هسته‌ای» ایران آغاز شده بود، پس از مذاکرات هسته‌ای کارایی خود را از دست داده بود و اکنون شکست‌های مستمر و زنجیره‌ای در عراق، لبنان، سوریه و یمن سبب شده است که آنها ناکامی‌های خود را به گردن ایران بیندازند و این در حالی است که خدمات مستشاری ایران در سوریه یا عراق به درخواست دولت‌های قانونی این کشورها صورت می‌گیرد و در نقطه مقابل دخالت‌های کشورهایی نظیر عربستان، قطر و ترکیه در روند تحولات سوریه و عراق مصداق بارز تجاوز و دخالت‌ غیرقانونی در کشورهای مستقل است. اهداف موج جدید ایران‌هراسی را در چند بعد می‌توان مورد توجه قرار داد:

۱- ایجاد تردید در نیروهای نظامی و مردمی کشورهای مذکور در مقابله با تروریست‌ها و نجات آنها از شکست‌های حتمی در صحنه‌های درگیری نظیر موصل، حلب و…
۲- تحریک مردم و به ویژه مسلمانان در کشورهای مختلف علیه ایران، هدف دیگر دستگاه‌های رسانه‌ای غرب و مرتجعین منطقه در فضاسازی اخیر است. در جریان مبارزه ارتش سوریه و جبهه مقاومت برای آزادسازی حلب، دستگاه‌های رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی مثلث شوم عبری، عربی و غربی تلاش ویژه‌ای برای تحریک احساسات و به خیابان کشاندن مردم علیه ایران به کار گرفتند. این تاکتیک اگرچه با حضور اندک مردم در این کشورها ناکام ماند، ولی آن رسانه‌ها با بازتاب گسترده اخبار اعتراضات، تلاش کردند تا از این طریق، ایران را مقصر درگیری‌های اخیر در حلب جلوه دهند.
۳- تضعیف پایگاه مردمی ایران در میان مردم در کشورهای منطقه، هدف دیگر این موج جدید ایران‌هراسی است که در طی سال‌‌های اخیر به دیل حمایت ایران از مقاومت ضدصهیونیستی و کمک به نیروهای مقاومت از رشد روزافزونی برخوردار شده بود.
۴- زمینه‌چینی برای محکومیت ایران و دیگر کشورهای حامی جبهه مقاومت یکی دیگر از اهداف این موج ایران‌هراسی است که در قالب انتشار اخبار دروغ پیرامون کشته شدن زنان و کودکان منتشر می‌شود و این در حالی است که طی سال‌‌های اخیر، تروریست‌‌های مذکور فجیع‌ترین جنایات را در حق مردم سوریه روا داشته و فیلم‌های آن را منتشر کرده بودند.
۵- ناچیز انگاشتن اهمیت پیروزی نیروهای مقاومت و توجیه شکست تروریست‌ها، نیز یکی دیگر از اهداف این موج ایران‌هراسی است، تا از آن طریق، شکست ‌های خود را ناشی از حضور مستقیم نیروهای ایران در درگیری‌ها القا کنند.
۶- یکی از مهم‌ترین ابعاد این موج جدید را می‌توان تلاش برای تأثیرگذاری در فضای داخلی ایران دانست که دو هدف اساسی از طریق آن دنبال می‌شود.

الف: زمینه‌سازی برای تحرکات اعتراضی در داخل نسبت به حضور مستشاری ایران در کمک به نیروهای مقاومت و القای اینکه ایران عامل کشتارهای غیرنظامیان است. این ترفند اگرچه به دلیل هوشیاری مردم و شناخت نسبت به تهدیدات تکفیری‌ها پاسخ نداده است اما در فضای مجازی عملاً رسانه‌‌های مربوط به فتنه‌گران و دیگر ضدانقلابیون بسترساز آن هستند.
ب: هدف دیگر این موج ایران‌هراسی، همچون موج اول که در عرصه مذاکرات هسته‌ای کاربرد داشت، زمینه‌سازی برای برجام‌‌های بعدی است، تا از آن طریق زمینه را از داخل برای مهار اقتدار منطقه‌ای ایران فراهم کنند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید