» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » نوه امیرکبیر، مسبب استبداد صغیر! + تصاویر
سینما و تئاتر

نوه امیرکبیر، مسبب استبداد صغیر! + تصاویر

۲۸ دی ۹۵ 2۰101

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، «محمدعلی میرزا» پسر ارشد مظفرالدین شاه و ششمین پادشاه سلسله قاجاریه بود.

او که فرزند «ام الخاقان» دختر میرزا تقی‌خان امیرکبیر بود، در ۱۲۴۹ شمسی به دنیا آمد و در ۲۸ دی ۱۲۸۵ تاجگذاری کرد. به دستور پادشاه جدید در جشن تاجگذاری از نمایندگان مجلس دعوت به عمل نیامد!

در دوم تیر ۱۲۸۷ با دستور وی و مداخله مؤثر نظامیان روسیه (به ویژه کلنل لیاخوف، فرمانده قزاقخانه) مجلس شورای ملی به توپ بسته شد تا دوران یک‌ساله «استبداد صغیر» در تاریخ سیاسی ایران آغاز شود.

محمدعلی شاه در ۲۵ تیرماه ۱۲۸۸ از سلطنت خلع و به سفارت روسیه پناهنده شد، در ۱۸ شهریور ۱۲۸۸ از ایران خارج شد و به روسیه رفت.

در ۱۲۹۶ و پس از انقلاب کمونیستی از روسیه گریخت و از راه دریا به استانبول رفت، مدتی در آن شهر بود و با پسرش احمد شاه که در سال ۱۲۹۸ عازم اروپا بود، دیدار کرد. چند صباحی هم به فرانسه و ایتالیا رفت و در ۱۶ فروردین ۱۳۰۳ در سن ۵۳ سالگی به دلیل دیابت در شهر رم مُرد.

احمدشاه در آن زمان در تبعید زندگی می‌کرد و سلسله قاجاریه در حال انقراض بود. وی جسد پدرش را از طریق یکی از بنادر ایتالیا با کشتی به عراق و سپس کربلا منتقل کرد و در آنجا به خاک سپرد.

خسرو معتضد در کتاب «قصه‌های قاجار» درباره محمدعلی شاه می‌نویسد: این شاهزاده دو سه صفت مخصوص به خود داشت اول آن که تیرانداز ماهری بود. دوم آنکه کمتر عیاشی کرد و بیش از یک عقدی و چند زن صیغه زنی در حرمسرای خود نداشت. سوم آنکه همیشه تنگ‌دست و بی‌پول بود. گاه‌گاهی با گرفتن وام احتیاجات خود را برطرف می‌کرد و به طلبکاران خود با کمال سخاوت وعده می‌داد همین که به سلطنت برسد به آن‌ها عناوین و القاب و مقام‌های شایسته اعطاء خواهد کرد. مملکتی که محمدعلی میرزا برای فرمانروائی در آن دعوت شده بود دیگر آن کشور شاهنشاهی عصرهای گذشته نبود. پدر محمدعلی میرزا با داشتن تمام یا قسمت اعظم این اختیارات حاضر به اعطای مشروطیت به ملت ایران گردید. اما دستی که فرمان مشروطیت را امضاء کرده بود ۹ روز پس از آن تاریخ با مرگ صاحبش از کار افتاده و اجرای فرمان به پسرش محمد علی میرزا به طور ارث انتقال یافت ولی او از شروع به کار با این آزمایش مخالف بود.

در ادامه تصاویری از این شاه مستبد قاجار مشاهده می‌شود که برخی از آن‌ها برای اولین بار منتشر شده است:


محمدعلی میرزا در لباس قزاقی سوار بر اسب


محمدعلی میرزا، ایستاده پشت سر پدرش (مظفرالدین شاه)


تاجگذاری محمدعلی شاه در باغشاه بدون حضور نمایندگان مجلس


از راست: محمدعلی شاه، اح‍م‍دم‍ی‍رزا ق‍اج‍ار (ول‍ی‍ع‍ه‍د) و ک‍ل‍ن‍ل‌ ل‍ی‍اخ‍وف‌


محمدعلی شاه قاجار و همسرش (ملکه جهان) پس از خلع از سلطنت

 

انتهای پیام/ک

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید