» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » انتقاد تند چپ از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چه بود؟
سینما و تئاتر

انتقاد تند چپ از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چه بود؟

۱۸ اردیبهشت ۹۶ 1۰7

[ad_1]

خبرگزاری فارس ـ گروه تاریخ: در حالی که در سال ۱۳۷۲ فضای انتخابات کم کم گرم می‌شد پیش‌بینی‌ها از قطعیت ریاست جمهوری مجدد آقای هاشمی رفسنجانی حکایت داشتند اما حضور آقای هاشمی رفسنجانی در رقابت‌های انتخاباتی برای دوره دوم، در شرایطی دنبال می شد که از سوی هواداران مجمع روحانیون مبارز و به خصوص روزنامه سلام مورد هجمه‌های جدی قرار گرفته بود.

جناح موسوم به چپ که با عدم اقبال مردم در انتخابات مجلس چهارم مواجه شده بود با بهانه قرار دادن رد صلاحیت برخی از چهره‌های خود موجی از انتقاد را به راه انداختند. ولی عملکرد بعدی آنها نشان داد که به خوبی پی برده‌اند که در افکار عمومی، شانسی برای پیروزی ندارند و بنا دارند تا به بازسای خود بپردازند و فضا را برای رقیب باز بگذارند اما این استراتژی هرگز به عدم انتقاد آنها از دولت منتهی نشد.

آقای هاشمی رفسنجانی از یک سو مورد نقد جناح چپ بود که وی را عامل شکست و حذف خود در انتخابات مجلس چهارم می‌دانستند و از سوی دیگر مورد انتقاد جناح موسوم به راست به دلیل استفاده از افراد چپ‌گرا در کابینه اول خود بود.

حضور افرادی چون سید محمد خاتمی (وزیر ارشاد) مصطفی معین (وزیر فرهنگ و آموزش عالی) و عبدالله نوری (وزیر کشور) از آقای هاشمی رفسنجانی چهره دیگری ساخته بود.

اکثریت مجلس چهارم که با شعار حمایت از هاشمی روی کار آمده بودند کم‌کم به منتقدین جدی وی تبدیل شدند. با این حال در کنار حضور مجدد آقای هاشمی رفسنجانی در رقابت‌های ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که از سوی جامعه روحانیت مبارز و تشکل‌های همسو حمایت می‌شد سه چهره دیگر نیز از میان ۱۲۸ داوطلب پست ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان تائید صلاحیت شدند.

رقابت عبدالله جاسبی (رئیس وقت دانشگاه آزاد که عملا منصوب هاشمی بود) و مهندس رجبعلی طاهری (استاندار وقت تهران در دولت اول هاشمی) بیشتر به تائید سیاست‌های آقای هاشمی رفسنجانی شباهت داشت و تنها دکتر احمد توکلی بود که او را به چالش کشید.

احمد توکلی در نطق‌های انتخاباتی‌اش با تمرکز بر بی‌عدالتی اقتصادی و اجتماعی، ناکارآمدی سیاست‌ها و مدیریت‌ها، امتیازطلبی و تجمل‌گرایی کارگزاران، و سیاست‌های ایدئولوژی زدایی و رفاه‌طلبی، فهرست بلندی از سوتدبیرها و سورفتارهای دولت پنجم را به چالش کشید.

در این مقطع احزاب جناح چپ شامل : مجمع روحانیون مبارز سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی،‌ خانه کارگر و … که موضعی انفعالی اتخاذ کرده بودند و نامزد خاصی را معرفی نکرده بودند مواضع توکلی را مورد توجه قرار داده و به انعکاس آن پرداختند.

روزنامه سلام به نمایندگی از این تفکر به پوشش خبری مناسبی از انتقادات توکلی نسبت به عملکرد دولت پنجم می‌پرداخت اما هیچ گاه از او حمایت نکرد. در مقابل روزنامه رسالت که توکلی خود روزی سردبیر و از بنیانگذاران آن بود به حمایت تمام قد از آقای هاشمی پرداخت و اخبار توکلی را بسیار کم‌رنگ‌تر پوشش می‌داد.

در حالی که جامعه روحانیت مبارز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حزب مؤتلفه اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین و جامعه اسلامی دانشجویان از آقای هاشمی رفسنجانی حمایت کردند، مجمع روحانیون مبارز به  دبیرکلی مهدی کروبی، برخلاف دور اول، در دور دوم از آقای هاشمی رفسنجانی حمایت نکرد و موضع رسمی این تشکل سکوت در برابر نامزدها و دعوت مردم به شرکت در انتخابات بود.

منبع: مردان جمهور

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید