» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » «قابیلیان» اولین سازندگان معابد/ وقتی ارتباط انسان با مسجد قطع شود هرچه چیزی جای آن گذاشته شود زاویه انحرافی‌ است
سینما و تئاتر

«قابیلیان» اولین سازندگان معابد/ وقتی ارتباط انسان با مسجد قطع شود هرچه چیزی جای آن گذاشته شود زاویه انحرافی‌ است

۳۰ اردیبهشت ۹۶ 0۰13

[ad_1]

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ مسجد در صدر اسلام جایگاهی بس رفیع و بزرگ دارد. رسول خدا(ص) این نهاد اسلامی را بنا کرد و آن را جایگزین معابد دیگر کرد. پیامبر اکرم(ص) مسجدسازی را فرهنگ عمومی کرد و از تمام قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این الگوی دینی بهره بر. در زمان‌های دور مسجد تمام امور فردی و اجتماعی مسلمانان را اداره می‌کردو امت اسلامی هم تعلقی شدید با این نهاد مقدس داشت.

بنابراین مسجد مطلوب در زمان حضرت رسول(ص) شکل گرفت و تمام نقش‌ها و رسالت‌های خود را ایفا کرد.

امروزه هرچند بسیاری از نقش‌ها و شئون مساجد تقلیل یافته‌اند و گاه رو به افول رفته است اما می‌توان کارکردهای مسجد را ارتقا بخشید. پرواضح است که امروزه مسجد در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد و نیز آفتابی است که مسجد تراز، دارای ویژگی‌هایی است که هم اکنون برخی از آنها موجود نیست.

بر ما واجب است که با یک نگاه به وضعیت موجود که مطلوب نیست، به سوی وضعیت مطلوب که موجود نیست، برنامه‌ریزی کنیم و طرحی نو در اندازیم.

دهه آخر ماه شعبان از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد  با عنوان «دهه تکریم و غبارروبی مساجد» نامگذاری شده است که مردم در این روزهای منتهی به ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خداوند، خود را برای حضور در این ماه عظیم آماده کنند.

گفت‌وگویی با اسماعیل شفیعی سروستانی مدیرمسئول مؤسسه موعود عصر(عج) نویسنده و پژوهشگر مهدویت داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

همه ما به خدمت در حرم امام رضا(ع) و اماکن متبرکه افتخار می‌کنیم ولی بحث خادمی مسجد برایمان اهمیت چندانی ندارد در صورتی که در قرآن و روایات بر خدمت مسجد تأکید شده است، به نظر شما چگونه می‌توانیم فرهنگ خادمی مسجد را به ارزش و فرهنگ تبدیل کرده و در این مسئله فرهنگ‌سازی کنیم؟

نکته اول و مهمی که باید به آن توجه شود این است که مسجد اولین بنایی است که در روی زمین ساخته شده است یعنی اولین بنایی که در عرصه زمین برکشیده شده و ساخته شده مسجد است که آن بنا به حضرت جبرئیل امین(ع) در وقت هبوط آدم(ع) در عرصه زمین ساخته شد و به عنوان مقدس‌ترین مکان در عرصه زمین هم نامیده شد.

در مقابل مسجد، اولین معبد توسط شیطان بنا شد، در زمانی که قابیل هابیل را به شهادت رساند، قابیلیان سازندگان اولین معابد بودند، تمام انبیاء الهی و تمام اوصیاء مسجد بنا کردند نه معبد! یعنی آنچه مبنی بر رضای خداوند متعال بود مسجد بود و همه انبیاء مسجد ساختند و تمام فرق منحرف شیطانی و شیطان‌پرست در مقابل مسجد، معابد را درست کردند تا از طریق معابد، بندگان خدا را به انحراف کشیده و به جهنم ببرند، از مسیر مسجد، بنی‌آدم و فرزندان آدمی توفیق و مجال رفتن به ساحت بالا، مراتب بالا و قرب الهی را پیدا می‌کنند.

نکته دیگر عبارت است از اینکه مسجد را خداوند به عنوان خانه خودش معرفی کرده است در روایاتی هم که داریم از مسجد به عنوان خانه خداوند یاد می‌شود، پس بی‌دلیل نیست که ما عادت کرده‌ایم در همه جا بگوییم مسجد خانه خداست چون اولین مرتبه خداوند متعال اشاره به مسجد کردند و مسجد را به عنوان خانه خودشان معرفی کردند.

وقتی ارتباط انسان با مسجد قطع شود هرچه چیزی جای آن گذاشته شود زاویه انحرافی‌ است که انسان را دور می‌کند از آنچه مورد رضای خداوند متعال است و اضافه می‌کنم که خداوند متعال چند دسته از موجودات و اشیاء را به عنوان مقدس نام برده است مانند کتاب‌های مقدس، مانند زمان‌ها و مکان‌های مقدس و از زمره مکان‌های مقدس، مساجدند که مقدس‌ هستند که در رأس‌شان مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) است و مسجدالأقصی، مسجد کوفه و سایر مساجد، پشت سر اینها قرار می‌گیرند در واقع این مساجدی که تقدّس یافته‌اند، تطهیر شده‌اند، راه ارتباطِ انسان با آسمان را تسهیل می‌کنند، امکان اجابت دعا را فراهم می‌کنند، آدمی را از شیاطین مصونیت بخشیده و راه‌های اجابت دعا به حساب می‌آیند.

ـ شما خودتان چقدر با مسجد محله‌تان مانوس هستید؟ آیا تمایل دارید خادم افتخاری مسجدتان شوید؟

واقعیت را بخواهید ارتباط دارم، انس هم دارم ولی شما می‌دانید من به عنوان مدیرمسئول مجله مهدوی کشور، مؤسسه فرهنگی کشور در واقع مجموعه بنایی که در اختیارم است مجموعه‌ای است که مجزا و دورافتاده از مسجد و عبادتگاه نیست، لذا مسجد و خادمی مسجد را قطعاً از شرایط زندگی‌ام می‌دانم.

ـ خاطره‌ای از دوران کودکی یا جوانی در مسجد دارید؟

بخش بزرگی از شکل‌گیری شخصیت بنده و سوگیری‌ام از مسجد اتفاق افتاده است، من در دوره کودکی اولین بار آنچه که از قرآن آموختم در مسجد بود، در نوجوانی و جوانی در مسجد با شخصیت والا و برجسته‌ای مأنوس شدم که بعداً در شکل‌گیری زندگی من نقش عمده‌ای داشت و آن هم شخص شریفی نبود مگر آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب شیرازی که بعداً بخش عمده‌ای را در حیات فرهنگی و اخلاقی من ایفا کرد.

ـ شما جایگاه مسجد را بیان کردید، اما ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی و اخلاقی امروز فاصله گرفتن از معنویت است این را چقدر در مسئله مسجد دخیل می‌دانید؟

یکی از مباحثی که من از اوایل انقلاب مخصوصاً بعد از آنچه دوره‌ای آغاز شد که در کنار مساجد، فرهنگسراها را بنا کردند. بنده یکی از معترضان این موضوع بودم یعنی آنچه که می‌بایست حیات جوانان و نوجوانان را شکل می‌داد، حیات فرهنگی‌شان را معنا می‌داد، می‌بایست در مسجد اتفاق می‌افتاد و آمدند آرام آرام روح و جان فعالیت‌های فرهنگیِ جدیِ زیبا را از مسجد تهی کردند از یک طرف تبدیل کردند به محل داد و ستد و معاملات و از یک طرف بناهای دیگری ایجاد کردند که مساجد را تهی کردند و بسیاری از انشقاق‌ها و پراکنده رفتن‌ها و پراکنده عمل کردن‌ها از آنجایی آغاز شد که ارتباط میانِ مردم و جوانان و نوجوانان را با مسجد گسستند و ارتباط مردم و جوان‌ها را نیز با مساجد کم کردند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید