» مطالب گذشته » نصرالله: داعش محاصره است و وقت زیادی ندارد؛ کار تمام است؛ مردم لبنان منتظر پیروزی جدید باشند
مطالب گذشته

نصرالله: داعش محاصره است و وقت زیادی ندارد؛ کار تمام است؛ مردم لبنان منتظر پیروزی جدید باشند

۳ شهریور ۹۶ 0۰10

[ad_1]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان پنجشنبه‌شب در سخنانی به مناسبت عملیات نظامی علیه داعش که در شرق لبنان طی چند روز گذشته در جریان بود، دور کردن تهدید داعش از لبنان را یکی از اهداف مهم این عملیات و دستاوردی بسیار مهم برشمرد.

نصرالله با گرامیداشت یاد شهدای لبنان و رزمندگان مقاومت تأکید کرد که بر همه کسانی که بر محقق شدن اهداف عملیات کمک کردند بخصوص مجروحان جنگی، درود می‌فرستد.

نصرالله دور کردن خطر داعش از مرز لبنان را یکی از اهداف مهم ارتش لبنان خواند و گفت که اصلی‌ترین هدف طرف لبنانی در عملیات مرز سوریه و لبنان، پاکسازی مرز لبنان و تأمین امنیت آن و روشن کردن سرنوشت نظامیانی است که ربوده شده‌اند.

دبیر کل حزب‌الله با بیان اینکه «هدف اصلی طرف سوری از عملیات هم، اخراج داعش از منطقه قلمون غربی» است. با پاکسازی قلمون غربی از وجود داعش، مسیر [بیروت به] دمشق امن می‌شود بخصوص اینکه داعش تا شرق سوریه [از لبنان] دور می‌شود.

نصرالله موفقیت‌های به دست آمده طی شش روز عملیات در مرز لبنان و سوریه را «بزرگ» توصیف کرد و گفت که نمی‌توان عملیات در دو سوی مرز (فجر الجرود و  ان عُدتم عُدنا) را از هم جدا کرد.

به گفته نصرالله، در ابتدای عملیات فجر الجرود (در بخش لبنان) ۲۰ کیلومتر مربع از خاک لبنان آزاد شد و در عملیات «اِن عُدتم عُدنا» (در بخش سوریه) قلعه الحصن و قلعه یونین آزاد شد و این منطقه پیچیدگی خاص خود را داشت تا جایی که به گذرگاه الزمرانی می‌رسد و مساحت خاک آزاد شده ۱۲۰ کیلومتر مربع رسید که ۲۰ کیلومتر مربع آن را مقاومت و ۱۰۰ کیلومتر مربع را ارتش آزاد کرد و ۲۰ کیلومترمربع دیگر بر عهده ارتش خواهد بود.

نصرالله افزود که در بخش سوری، ۲۷۰ کیلومترمربع در قلمون غربی آزاد شده و حدود ۴۰ کیلومتر مربع دیگر باقی مانده است. او توضیح داد که مجموع مساحتی که تحت اشغال بود، ۳۶۰ ک.مربع بود که در خلال عملیات «ان عدتم عدنا»، ۲۷۰ ک.مربع آن در خاک سوریه آزاد شده و حدود ۴۰ کیلومترمربع هنوز تحت اشغال داعش است. 

نصرالله اعلام کرد که «داعش الان در منطقه عملیاتی باقی مانده که ۲۰ ک.مربع آن در خاک لبنان و ۴۰ ک.مربع آن در سوریه است، محاصره شده و بلندترین ارتفاع در منطقه عملیاتی در قلمون غربی ارتفاع “حملیه قاره” که باقی مانده در مرز لبنان و سوریه واقع شده است».

دبیر کل حزب‌الله ادامه داد: کسانی که در حلیمه قاره هستند، افراد مسلح داعش و تعدادی غیرنظامی از خانواده این افراد هستند. آمار دقیقی در دست نیست و آنچه در رسانه‌ها گفته می‌شود، غیردقیق است. دهها نفر کشته نزد داعش است. دهها نفر هم خودشان را تسلیم ارتش سوریه و حزب‌الله کرده‌اند و در رسانه‌ها تعداد کامل آن اعلام نشده تا مراعات جوانب اخلاقی شده باشد».

طبق گفته نصرالله، «افراد مسلح باقی مانده در نگرانی و دستپاچگی شدیدی هستند و به دنبال راه حلی می‌گردند. این [چیزی که می‌گویم] اطلاعات است و فرماندهان داعش توجهی به خروج عناصرشان از منطقه ندارد و می‌خواهند که افرادشان تا سر حد مرگ بجنگند. این هم از اطلاعات است [و تحلیل ما نیست]. در مقابل وضعیت روانی ارتش لبنان و سوریه و حزب‌الله خیلی خوب است و همه عوامل پیروزی قاطع در دسترس است و مسأله، مسأله امروز و فردا است.. فرماندهان نظامی که عملیات را اداره می‌کنند، شایستگی خود را ثابت کرده‌اند و روند نبرد با کاسته شدن از مساحت میدان، شدیدتر خواهد شد. 

نصرالله با بیان اینکه «داعش از غیرنظامیان برای دفاع از خود استفاده می‌کند و هر کس را که بخواهد تسلیم شود، می‌کشد» گفت که این اقدام داعش، وضعیت را سخت می‌کند… ما به همان سناریویی رسیدیم که در مبارزه با النصره رسیدیم. همزمان دو خط در حال کار کردن است. خط میدان نبرد و خط مذاکره‌ای که بتازگی در خاک سوریه باز شده است.

دبیر کل حزب‌الله گفت:‌ سران سوریه با مذاکره موافقت کرده است و تمایل دارد که اینطور حل شود اما مسئله حل نخواهد شد الا اینکه اهدافی که داریم محقق شود. ارتش سوریه و حزب‌الله به این پایبند هستند که اولین بند مذاکره با داعش، روشن شدن سرنوشت نظامیان ربوده شده باشد. ما دو جبهه نیستیم، یک جبهه هستیم بر خلاف آنچه برخی در لبنان فکر می کنند. در نتیجه امکان ندارد که فرماندهان ارتش مسئله نظامیان ربوده شده را فراموش کنند. سران سوریه با هر موفقیتی از طریق مذاکره موافقند اما شرط این امر هماهنگی آشکار و درخواست آشکار از دمشق و تعامل مثبت با این مسئله است.

نصرالله افزود: ما برای تحقق اهدافی که تعیین کرده‌ایم، مذاکره می‌کنیم و فکر می‌کنم که در قلمون غربی عملیات نظامی کامل خواهد شد و ما در حال یکسره کردن کار هستیم و دلیل آن هم ذهنیتی است که فرماندهان داعش در بخش سوری دارند و جان افرادشان برایشان مهم نیست و از آنان میخواهند تا سر حد مرگ بجنگند و کشته شوند بر خلاف داعش در جرود (در بخش لبنانی) که خواستار مذاکره و حل و فصل مسئله هستند. 

دبیر کل حزب‌الله به داعش هشدار داد و گفت: به فرماندهان داعش اعلام می‌کنم که تصمیم تمام کردن کار گرفته شده و وقت زیادی ندارید. استفاده از اتلاف وقت فایده‌ای ندارد و کار دارد تمام می‌شود چه با عملیات نظامی چه با مذاکره.

نصرالله به مردم لبنان وعده پیروزی داد و گفت: به همه لبنانی‌‌ها اعلام می‌کنم که در آستانه پیروزی عزیزی هستیم و باید از این موفقیت بزرگ که سبب امن شدن مرز لبنان و سوریه شد خوشحال باشند… مردم به برخی اجازه ندهند که این شادی را برایشان تلخ کنند. بعد از نبرد معلوم می‌شود که چه کسانی خواستار این بودند که ارتش وارد این عملیات نشود. بعد از نبرد در این خصوص به مردم اعلام می‌کنیم.

دبیر کل حزب‌الله فاش کرد: در نبرد عرسال، برخی رسانه‌ها اشتباهاتی داشتند. در این نبرد همه تلویزیون‌ها با مسئولیت‌پذیری عمل کردند جز تلویزیون المستقبل [وابسته به جریان المستقبل، متحد عربستان سعودی]. بعد از نبرد عرسال، سفارت آمریکا در بیروت تهدید کرد که چرا رسانه‌ها با حزب‌الله ابراز همبستگی می‌کنند. دولت آمریکا و سفارت آمریکا از اینکه مقاومت مظهر قدرتی باشد که گروههای تروریستی ساخته‌ی آمریکا را نابود کند، و حامی لبنانی‌ها باشد، ناراحت و اذیت می‌شود. اطلاعات من نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها تلاش کردند که رسانه‌ها از جبهه سوریه و جبهه حزب‌الله سخنی نگویند.

نصرالله خطاب به آمریکایی‌ها و برخی لبنانی‌ها گفت: خورشید عیان است و دود کوچک [شما] نمی‌تواند مانع نور آن شود. فقط سرزنشم برای برخی رسانه‌هایی است که به این خواسته آمریکا تن دادند و اعتبار خود را از دست دادند و از نبرد قلمون حرفی نزدند. اینها دیگر رسانه نیستند. مردم این را نمی‌پذیرند.

نصرالله با انتقاد از برخی سیاستمداران در لبنان گفت: برخی دو جوان را که در یک نبرد با یک هدف کشته می‌شوند، یکی را شهید می‌گویند و یکی را کشته‌شده. برخی رسانه‌ها اینطورند. فکر می‌کنم که به نفع لبنان است و اخلاقی‌اش هم اینطور است که برخی رسانه‌های لبنان با مسئولیت‌پذیری و رعایت اخلاق عمل کنند… برخی جریان‌های سیاسی لبنان می‌خواهند که تفسیر خودشان را از موضوع به مردم بدهند. مهم دلیل و برهان و استدلال است. دستاورد بزرگی که محقق شده یکی از نتایج عالی معادله طلایی «ارتش، ملت و مقاومت» است که ارتش سوریه را باید به آن بیفزاییم.

نصرالله یکی از عوامل پیروزی در نبرد کنونی در شرق لبنان را همکاری طرف لبنانی و سوریه باز شدن همزمان کامل جبهه دانست و گفت که این مسئله پیروزی را جلو انداخت و گفت که این مسئله نتیجه معادله «ارتش، ملت و مقاومت» است که ارتش سوریه نیز بدان اضافه شده است.

نصرالله تأکید کرد که پیروزی قریب‌الوقوع، پایان نبرد آزادسازی کامل مرز لبنان و سوریه است و آزادسازی ۲۵ می سال ۲۰۰۰ آزادسازی اول بود و آزادسازی قریب‌الوقوع، ازادسازی دوم است و باید همه این دستاوردها را قدر دانست.

انتهای پیام/ص


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس


 

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید