» مطالب گذشته » احیای دریاچه ارومیه ۸ سال زمان و ۲ برابر سرمایه بانک کشاورزی بودجه می‌خواهد
مطالب گذشته

احیای دریاچه ارومیه ۸ سال زمان و ۲ برابر سرمایه بانک کشاورزی بودجه می‌خواهد

۱۲ شهریور ۹۶ 1۰11

[ad_1]

عیسی کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس  در مورد آخرین وضعیت احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه را تثبیت کرده‌ایم و از این به بعد باید به مرور به حجم آب این دریاچه اضافه شود که ۷ تا ۸ سال زمان می‌برد. 

خبرنگار فارس، پرسید که آیا می‌توان ادعا کرد که دریاچه ارومیه به حالت اولیه خود بازمی‌گردد؟ که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بیان داشت: اگر منابع مالی آن تأمین شود بله که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر سرمایه بانک کشاورزی بودجه نیاز دارد و تا به حال  ۳ هزار میلیارد آن تأمین شده است. 

حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع در شمال غرب ایران با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶  کیلومتر مربع یکی از شش حوضه آبریز اصلی کشور است. این حوضه بین استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان قرار دارد. دریاچه ارومیه به‌ عنوان بزرگترین دریاچه داخلی ایران و از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های آبی ایران و جهان به شمار می‌آید. اکوسیستم این دریاچه نمونه‌ای شاخص از یک حوضه آبریز بسته است که تمامی روان آب‌های جاری در رودخانه‌های حوضه به آن تخلیه می‌شود. همچنین اکوسیستم فعال آن شامل دریاچه و حوضه آبریز آن است.  

 از سال ۹۲ ستاد احیای دریاچه ارومیه که تمرکز فعالیت خود را در دو سال ابتدایی کار دولت یازدهم، بر تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه قرار داده بود، در شهریور ماه ۹۵ خبر از تثبیت دریاچه ارومیه و توقف روند کاهش تراز آب و در نتیجه آغاز فاز احیایی داد.

رئیس جمهور نیز طی سفر به تبریز در اردیبهشت سال ۹۳ با اشاره به اینکه در ۲۰ ماه گذشته الگوی کشت تغییر یافته و چاه‌های غیر مجاز بسته شده است، نسبت به تغییر وضعیت دریاچه ارومیه اظهار امیدواری کرد و گفت: نگرانی مردم آذربایجان در زمینه دریاچه ارومیه از همان روزهای آغاز دولت مورد توجه بود بنابراین تلاش می‌کنیم تا شرایط دریاچه ارومیه به شرایط قبل برگردد.

و اما تجریشی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در مورد آخرین وضعیت بارشی حوضه آبریز دریاچه ارومیه تا ۱۴ فروردین ۹۶ اظهار می‌کند: از مهر ماه سال ۹۵ تا ۱۴ فروردین ۹۶، این منطقه ۱۴۷ میلی متر دریافت بارش داشته است که این میزان بارش کاهش ۳۴ درصدی نسبت به سال گذشته و  ۱۶ درصدی نسبت به میانگین بارش بلندمدت را نشان می‌دهد. 

یکی از دغدغه های مهم ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۵، دیرکرد دولت‌ در پرداخت بودجه تخصیص داده شده ستاد احیای دریاچه ارومیه بود که اعضای ستاد بارها نسبت به این موضع هشدار دادند و تاکید کردند که نبود اعتبارات مالی به احیای دریاچه ارومیه لطمه می‌زند.

انتهای پیام/آ

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید