» مطالب گذشته » ظریف: جنگ سعودی علیه یمن غیر عقلانی است/ حج نباید سیاسی شود
مطالب گذشته

ظریف: جنگ سعودی علیه یمن غیر عقلانی است/ حج نباید سیاسی شود

۱۴ شهریور ۹۶ 0۰13

[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در ابتدای گفت‎و‎گوی خود با شبکه المیادین عید قربان را به امت اسلامی تبریک گفت و آن را رمز وحدت امت اسلامی خواند. وزیر خارجه ایران در ادامه شکسته شدن محاصره دیرالزور را به مردم سوریه تبریک گفت و آن را پیروزی مهم در مقابله با تروریسمی خواند که نباید در منطقه و جهان ما باشد.

وی افزود: ما همیشه دست همکاری و همبستگی را به سوی همه همسایگان خود دراز می‎کنیم و اگر به گذشته بازگردیم و ایران بخواهد از همسایگان عرب خود شکایت کند، من مطمئن هستم که شکایت های زیادی دارد. این کشور از سوی یکی از همسایگانش مورد حمله قرار گرفته بود و دیگران نیز از آن حمایت کردند.

وزیر خارجه ایران افزود: ایران در معرض حملات شیمیایی و هیچ یک از همسایگان اعتراضی به آن نکرده بودند، اما ما معتقدیم که امنیت را از منطقه آرام می گیریم، بنابراین هیچ چیزی برای ما به جزء امنیت منطقه خلیج فارس و کل کشورهایی که در این منطقه وجود دارند، مهم نیست. به خاطر داشته باشید که صدام جنگ علیه ایران را در حالی آغاز کرده بود که ایران از امنیت سخن می‎گفت و این تفکر ایرانی همچنان زنده است.

رئیس دستگاه دپیلماسی ایران افزود: از سال ۱۹۸۵ ما می خواهیم در محیط همکاری و هماهنگی با همسایگان زندگی کنیم و امروز می بینیم که ما در بسیاری از امور گرد هم می آییم و می بینیم که بیش از ۸۵ هزار ایرانی به مکه می روند و این نشان دهنده وحدت جهان اسلام است، اما همه ما طبعا با افراطی گری مقابله می کنیم و این مبارزه منحصر به منطقه و یا هیچ کشور دیگری نمی شود، بلکه همگان باید با آن مبارزه کنند بنابراین باید با یکدیگر همکاری کنیم و ایران شریک مهم و آماده همکاری با دیگر همه همسایگان است تا امنیت را محقق کند.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین درباره اینکه برخی‌ها معتقدند که ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرچم طایفه گری را در منطقه برافراشته است، گفت: ایران در حمایت از فلسطین بهای سنگینی را پرداخت کرده است، آیا در فلسطین هیچ شیعی وجود دارد؟ از دولت افغانستان در جنگ با طالبان حمایت کردیم، آیا مردم افغانستانی شیعی هستند؟ ما از دولت ترکیه در مساله کودتای اخیر این کشور حمایت کردیم، آیا ترکیه یک کشور شیعی است؟ از قطر در مقابله با محاصره و تحریم حمایت کردیم به دلیل اینکه اعتقاد داریم به اینکه عرصه به هیچ ملتی نباید تنگ شود، آیا قطر کشور شیعی است؟ به حمله صدام به کویت اعتراض کردیم و به کویتی ها کمک کردیم، آیا کویت کشور شیعی است؟ به کردهای کردستان عراق در مبارزه با داعش کمک کردیم، آیا کردستان عراقی منطقه شیعی است؟

وزیر خارجه ایران درباره حمله نیروهای ارتش میانمار به مسلمانان روهینگیا گفت: با وزیر خارجه ترکیه ترکیه و اندونزی که در کنار وزیر خارجه مالزی در میانمار حضور داشتند، تماس تلفنی برقرار کردم. طبق رایزنی‎هایی که از چند ماه گذشته بین ما از طریق نشست کوالالامپور صورت گرفت، جامعه جهانی به صورت جدی پیگیر اوضاع اقلیت مسلمان روهینگیا است.

وی افزود: از دولت میانمار می خواهیم که به موجب قانون بین المللی سطح پایبندی به اقلیت روهینگیا را افزایش دهد و امیدوارم که رهبران جهان اسلام و جامعه جهانی برای جلوگیری از تکرار این رویداد با یکدیگر همکاری کنند.

وی بر آمادگی ایران برای همکاری با عربستان درباره مسایل مهم جهان اسلام و پرونده‎های منطقه‎ای برای جلوگیری از جنگ و درگیری در سوریه و سرکوبگری‎های بحرین و جنگ غیرعاقلانه در یمن تاکید کرد و گفت: من اعتقادی به این ندارم که عربستان به همه چیز در یمن دست یافت. من معتقدم که مهم برای همه ما این است که گرد هم جمع شویم تا بتوانیم مانع وقوع چنین رویدادهایی که جهان اسلام را در بر گرفته است، شویم. 

 رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: ما همواره آمادگی خود را برای شرکت در گفت‌وگو با عربستان اعلام می کنیم، اما مساله حج نباید سیاسی شود و بسیار خرسندیم که مناسک حج امسال بدون هپچ گونه مشکلی به مراحل پایانی خود رسیده است.

در حال تکمیل…

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید