» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » عکس شهریار به اتفاق فرزندانش
سینما و تئاتر

عکس شهریار به اتفاق فرزندانش

۲۸ شهریور ۹۶ 0۰15

[ad_1]

خبرگزاری فارس ـ گروه تاریخ:‌ سید محمدحسین بهجت تبریزی، متخلص به شهریار (و قبل از آن بهجت)، فرزند آقا سید اسماعیل موسوی معروف به حاج میر آقا خشکنابی است. دوره کودکی وی با جنبش آزادی‌خواهان مشروطه به رهبری ستارخان و باقرخان هم‌زمان بود.

وی در این دوره با قرآن و دیوان حافظ آشنا شد و پس از تحصیلات مقدماتی، به تهران رفت و وارد مدرسه دارالفنون گردید. شهریار تا کلاس آخر مدرسه طب را گذراند، اما به دلایلی از ادامه تحصیل محروم شد و پس از آن وارد خدمت دولتی گردید. او تا سال ۱۳۱۴ش در اداره ثبت اسناد نیشابور و مشهد مشغول به کار شد و پس از آن به استخدام بانک کـشاورزی تهـران درآمد. محمدحسین بهجت پس از مدتی سکونت در تهران، از سال ۱۳۱۹ در تبریز اقامت نمود.

از شعرهای جاودان این شاعر تبریزی می‌توان به‌ شعر زیبایش در وصف مولای متقیان حضرت علی(ع) و منظومه «حیدر بابا» (حیدربابا نام کوهى است در زادگاه او) اشاره کرد. شهریار به دلیل بیماری در ۲۷ شهریور ۱۳۶۷ چشم از این جهان فروبست و پیکر او در مقبره‌الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

محمدحسین شهریار در میانسالی

محمدحسین شهریار در حال نگارش اشعار خود

از راست به چپ: خانم نخجوانی عروس مرحوم حاج حسین نخجوانی که بسیاری از کتابهای نفیس خطی و نادر خود را به کتابخانه‌های شهر تبریز اهدا کرد، بشیر فرهخت رهبر سازمان جوانان شیروخورشید سرخ آذربایجان شرقی، استاد محمدحسین شهریار و خانم منیره طباطبایی رئیس کتابخانه جوانان

استاد محمدحسین شهریار در مراسمی که به مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم(ص) در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۹ برپا شده است

محمدحسین شهریار در حال پاسخ به پرسشهای مصاحبه‌کننده

دیدار دکتر عیسی صدیق اعلم با محمدحسین شهریار در تبریز

استاد حسین شهریار به اتفاق فرزندانش

از چپ به راست: محمدحسین عذّاری استاد تار، ابوالحسن‌خان اقبال آذر، سید محمدحسین شهریار و دکتر ابراهیم نصر فرزند استاد عذّاری

محمدحسین شهریار هنگام گفت‌وگو با دو تن

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید