» اجتماعی » چرا باید شوراها را منحل کنند؟
اجتماعی - جدیدترین اخبار - سیاسی - شورای نگهبان - صفحه اصلی

چرا باید شوراها را منحل کنند؟

۲۹ اسفند ۹۹ 1۰47

نوشته:شیوندی؛ کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری

✅چرا باید شوراها را منحل کنند؟

♦️شوراها در برخی از شهرها نه تنها در کلیات مفید و کارآمد نبوده اند بلکه در بعضی موارد حتی منبع فساد بوده اند و تا برپایی سیستم مدیریت ملی و متمرکز همچنان ناکارآمد خواهند ماند.

♦️شوراهای برخی از شهرها با قوانین ناقص فعلی و نبود نظارت کافی، کانون های فسادخیز خواهند بود به همین دلیل شوراها را باید منحل کرده و هزینه سنگینی را از دوش مردم بردارند.

♦️در ربع قرن عمر بی برکت شوراهای برخی از شهرها، افراد زیادی بعنوان عضو آمده و رفته اند و در ناتوانی و ناکارآمدی این نهاد همین بس که برآیند حضور افراد در آن بیش از آنکه خصلت مردمی داشته باشد، رنگ سیاسی، اقتصادی و قدرت طلبی به خود گرفته است.

♦️سو استفاده ها، رانتخواری ها و فرصت طلبی های شخصی و گروهی توسط اعضای شوراهای بعضی از شهرها در همه ادوار که گاها منجر به بازداشت جمع کثیری از آنها شده است دلیل این مدعاست.

♦️اصل شورا و مشورت بسیار پسندیده هست ولی در حوزه شهری بیش از ۱۷ نهاد تصمیم‌ گیری میکنند از وزارت راه ، مخابرات، آب و فاضلاب، نیروی انتظامی، محیط زیست و امثالهم میتوان نام برد که شهرداری یکی از این ۱۷ نهاد است.

♦️شورای شهر به شکل کنونی در واقع هیئت مدیره شهرداری است نه شورای شهر به همین دلیل پیشنهاد میشود حداقل با تداوم همین وضع اسم آنرا به شورای شهرداری تغییر دهند.

♦️در اداره شهر مولفه های زیادی دخالت دارند همچون مولفه های اقتصادی ، سیاسی، فرهنگی، آموزشی که موضوعات فراغتی، امنیتی و قضایی در کنار آنها تاثیرگذاری مهمی در زندگی شهروندان دارد که از همه مهم‌تر مولفه امنیت است و همه این موارد با هم افق مدیریت شهر را مشخص میکنند.

♦️خدمات شهری جزو ابتدایی ترین موضوعات شهری است که جمع‌آوری زباله، ساماندهی ترافیک، ساماندهی ساخت و ساز از اهم عنوان وظایف آن است.

♦️ در واقع شهردار یا مدیریت شهری (شهرداری و شورای شهر) امروزه فقط در خدمات شهری خلاصه گردیده است که در آنهم شهردار مبسوط‌ الید نیست و اختیار کافی ندارد.

♦️در موضوع آلودگی هوای شهر که بخش زیادی از زندگی شهروندان را تحت تاثیر دارد شهرداری اختیارات و عملکردی ندارد و در واقع وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت صنایع هستند که ایفای نقش میکنند.

♦️در موضوع ترافیک، مدیریت ترافیک در اختیار راهنمایی رانندگی است و شهرداری نقش اساسی ندارد در حالیکه باید کاملا در اختیار شهرداری باشد و درآمد حاصل از جرایم رانندگی بطور کلی باید در اختیار شهرداری قرار گیرد.

♦️ریشه این تعارض ها، نقصان ها و ناتوانی ها همه و همه ابتدا در ضعف قانونگذاری مجلس برای شوراهای شهر و سپس در ناتوانی و ضعف منتخبین شورای شهر است.

♦️درست است که باید پای حقوق مدنی همچون شوراهای شهر ایستاد و برای رسیدن به جامعه مدنی گام به گام پیش رفت و از خراب شدن ناامید نشویم و‌تلاش کنیم دوباره از نو بسازیم، و تصمیم‌گیری‌ بهتری انجام دهیم چراکه شوراها در مورد مسائل عمومی تصمیم‌گیری می‌کنند و چه بخواهیم چه نخواهیم این تصمیم‌گیری‌ها انجام می‌شود کاری که ما با انتخاب صحیح نمایندگان شوراها می‌کنیم این است که مقداری روی تصمیم‌گیری‌های آنها تأثیر بگذاریم و منافع خودمان (شهروندان) را دخیل کنیم، ولی چه نظارتی بر تصمیم‌گیری‌های آنها داریم؟

 

♦️افرادی بدون هیچگونه مسئولیتی و بدون هیچ نظارتی بر عملکردشان در هیات تطبیق  و گاها با کمترین آگاهی به وظایف و قوانین حتی کمترین تعهد به شهر و شهروندان به دلبخواه مصوبات درست و غلط شورای شهر را بررسی میکنند و اظهار نظر می نمایند و مشخص نیست که  هزینه عملکردشان چیست و چه کسی می پردازد؟

 

♦️اگر ما مسئولیت شهروندی خودمان را که عبارت است از نظارت بر کسانی که حق رأی خودمان را به آنها واگذار می‌کنیم انجام دهیم و سازوکار قانونی نظارت بخصوص نظارت مردمی بر رفتار آنها بیشتر شود میتوان امیدوار بود که رأی ما واقعاً یک جایی به درد جامعه خورد.

 

♦️در غیر اینصورت با انتخاب افرادی کوتاه قامت و بی فکر که حتی از نوشتن دوسطر در حد میرزابنویس عاجزند و از سخن راندن ده دقیقه ای درمانده اند چه سودی به شهر و شهروندان ما خواهد رسید؟

♦️آیا غیر از این است اینگونه کوتوله هایی که بر کرسی ریاست شوراها می نشینند جز تامین منافع شخصی خود و استخدام فرزند و برادرزاده و خواهرزاده خود منافعی برای شهر ندارند و فقط تحمیل هزینه های سنگین بر شهر هیچ کاری برای شهروندان انجام نمیدهند؟

♦️همچنین شوراها در توزیع منابع، امکانات، فرصت‌ها، و تقسیم منابع اقتصادی و رفاهی عامل گسترش بی عدالتی و ایجاد فاصله های طبقاتی در شهرها هستند و نظارت کافی بر نحوه تصمیم گیری و کار شوراها وجود ندارد.

♦️همچنین شوراها شفافیت ندارند، مذاکراتشان ثبت و ضبط نمی‌شود و گاها مذاکراتشان در کافه خانه ها و پستوی خانه ها انجام میشود، به مردم اطلاع رسانی نمیکنند دارای ضوابط بازدارنده فساد نیستند و حتی خود تولید کننده روابط فساد نیز هستند.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید