» مطالب گذشته » شکست برجام ثابت کرد در «بحران» نبودیم…
مطالب گذشته

شکست برجام ثابت کرد در «بحران» نبودیم…

۲۹ مهر ۹۶ 0۰8

[ad_1]

_ اکنون و پس از قریب به ۵ سال وعده و وعید‌های بزرگ ستاد برجامیان درباره فواید توافق نهایی با غرب؛ اما به روزگار بی‌دستاوردی و شکست برجام رسیده‌ایم.

حالا دیگر حتی در روستاهای ایران هم کسی نیست که منتظر تحقق دستاوردهای «برجام روحانی» باشد و بود و نبود برجام در زندگی هیچیک از مردم دیده نمی‌شود و توفیری هم برای آن وجود ندارد.

در این میان اما اتفاق دیگری هم رخ داده است…

۵ سال آزگار سیاه‌نمایی از اوضاع کشور روی دست اعضای ستاد برجام و البته اصلاح‌طلبان باقی مانده است.

۵ سالی که در خط به خط روزهای آن از این می‌گفتند که تحریم‌ها استخوان مردم را خرد کرده است، برجام «خطر جنگ» را از ایران دور کرد، اقتصاد ایران غارت زده و بحرانی است، لشکر بیکاران در راهند، خزانه خالیست، مردم لبوفروش و ناآگاه هستند و درباره مسائل هسته‌ای دانشی ندارند، اگر برجام نبود به سیاست «نفت در مقابل غذا» می‌رسیدیم و غیره…

ستاد مشترک اصلاح‌طلبان و دولت اما در روزگار شکست برجام و با این پرونده‌ی ناتمام دچار مشقّت مضاعف شده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت به تازگی به تمجید از «همان مردم لبوفروشِ ناآگاه» پرداخته و گفته است که «مردم ایران هیچ اعتنایی به این سخنان نکردند و این نشان می دهد که مردم ایران به توانمندی داخلی و آینده کشور امیدوار هستند.»[۱]

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه بی‌آنکه یادش بیاید چه کسی می‌گفت خزانه و حتی صندوق‌ها خالیست! به رسانه‌ها می‌گوید: «چرا برخی در داخل می‌خواهند به دشمن گرا بدهند که خزانه کشور خالی است؟!»[۲]

و محمد مقدم، عضو تشکل اصلاح‌طلب مجمع روحانیون مبارز نیز بدون آنکه به یاد بیاورد چه کسانی عنوان می‌کردند سایه جنگی بر کشور بود که با برجام رفع شد! تصریح کرده است:

«هیچ‌گاه خطری از بیرون متوجه ایران نبوده است؛ یعنی اگر در درون وحدت ملی داشته باشیم و با موئلفه‌هایی که باعث تکه پاره شدن جامعه می‌شود که اتفاقا هم شناسایی شده، مبارزه کنیم و جامعه به سمت سوی وفاق ملی گام بردارد، مطمئنا در همه عرصه‌ها موفق خواهیم بود.»[۳]

اما به نظر من هیچکدام از این رفتارهای عمدی یا سهوی که حکما برای استشفای آنهمه سیاه‌نمایی از اوضاع کشور توسط خود این افراد صورت می‌گیرد منفعتی برای ستاد برجام و اصلاح‌طلبان نخواهد داشت…

فی‌الواقع آنها درباره این «پرونده ۵ ساله سیاه‌نمایی از اوضاع کشور» گویا در حال پای گذاشتن در مسیر بی‌سرانجامی هستند که پیش از این لیدر جریان چپ در قبال فتنه سال ۸۸ به آن وارد شد.

مسیری کج‌راهه که با استنکاف از عذرخواهی و بی‌تفاوتی نسبت به ضرورت روشن شدن مسئله برای مردم و البته هواداران آغاز شد اما نه تنها جریان چپ را به سپهر سیاست رسمی کشور باز نگرداند بلکه حتی آنها را مجبور به «بردگی سیاسی» برای رئیس‌جمهور روحانی و یا دروغگویی به مردم (در مسائلی مثل ادعای پیروزی اکثریتی در انتخابات مجلس دهم!) هم کرد و همچنان نیز ادامه دارد.

 

*گفتن واقعیت‌ها وعذرخواهی؛ مسئله اینست…

آنچه از آموزهای عقل، قرآن کریم و سفارش‌های ولایت فقیه می‌دانیم اینست که دولت و اصلاح‌طلبان اکنون راهی به جز گفتن واقعیت‌ها و عذرخواهی در پیشگاه مردم و نظام اسلامی ندارند.

آنها باید به مردم بگویند که تحریم‌ها در شدیدترین حالت خود هیچگاه اثری بیش از میانگین ۳۰ درصد بر اقتصاد ایران نداشت.

باید به مردم گفته شود که هیچ جنگ مسلحانه‌ای در آستانه وقوع علیه ایران نبوده که برجام آنرا رفع کرده باشد.

ستاد برجام باید جرأت کند و به مردم بگوید که مهملاتی مثل «سیاست نفت در برابر غذا»، «خالی بودن خزانه» و خرد شدن استخوان مردم بر اثر تحریم‌ها فقط برای باز شدن جای بیشتر برای برجامِ آقای روحانی گفته شد و هیچیک به قاعده ذره‌ای واقعیت نداشت.

باید درباره مسئله بیکاری به مردم گفته شود که نرخ بیکاری در ایران نسبت به سال ۸۹ تا ۳ درصد هم کاهش یافته و نرخ بیکاری رو به کاهش ۱۲ درصدی فعلی نیز تنها ۶ درصد از استاندارد جهانی بیکاری بالاتر است.

ضمن اینکه بد نیست مردم بدانند که ستاد برجام با خوشحالی تمام از ورود هیئت‌هایی مثل یونان هم به ایران و در پسابرجام استقبال کرد که نرخ بیکاری در آنها بالای ۲۰ درصد است اما هیچگاه مثل مقاماتی از کشور ما ادعای بحران نکردند.

افکار عمومی حتما بایستی در جریان قرار بگیرند که نرخ بیکاری به دو مقوله «بیکاری بحرانی» و «بیکاری غیر بحرانی» منشقّ می‌شود که اگرچه بیکاری حتی یک نفر نیز برای نظام اسلامی اسباب شرمندگی است اما اکثریت بیکاران فعلی در ایران در شرایط بحرانی نیستند و مشاغلی زیادی در کشور هست که بر زمین مانده اما کسی آنها را بر عهده نمی‌گیرد و یا تخصص لازم را برای آن ندارد.

حقایقی که ستاد برجام و اصلاح‌طلبان بصورتی که تاریخ بعدها قضاوت خواهد کرد هرگز به مردم نگفتند…

 

*آیا شهامت اعتراف را دارند؟!

آیا ستاد برجام و چهره‌های جریان سیاسی خاص حاضرند، بگویند حمایت مستقیم مالی و نظامی جمهوری اسلامی ایران از لبنان، عراق و سوریه به معنی قدرت دست بالای اقتصادی و سیاسی ایران اسلامی است؟!

آیا آنها حاضرند جوانمردی کنند و در قبال ۵ سال سیاه‌نمایی از اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور به مردم بگویند که (طبق گفته‌های مقام معظم رهبری و مثلاً اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت) می‌دانسته‌اند دشمن برای ایران اسلامی خطر «فتنه اقتصادی» را طراحی کرده است؟!

آنها چرا برای یک برجام بی‌دستاورد شکست خورده نامه تبریک نوشتند و در قبال عدم برگزاری جشن خیابانی هسته‌ای به مردم ایران توهین هم کردند و یا در قبال توهین به نظاره نشستند اما یکبار و فقط یکبار برای مقام هجدهم یا هفدهم ایران در میان اقتصادهای جهان که دستاورد نظام اسلامی است، خواستار برپایی جشن خیابانی نشدند؟!

 

*هشدارهایی که روحانی نشنید/ در دوراهی «عذرخواهی یا فرافکنی»

در ۵ سال گذشته کراراً نسبت به این مسئله هشدار داده شد…

تأکید شد که چرا «مدیران روحانی از گرسنگی و بیکاری حرف می‌زنند؟!» و یکسال قبل هم پیرامون «واقعیت‌هایی درباره ایران که دولت نمی‌گوید» اشاره‌هایی صورت گرفت.

همان روزها می‌شد پیش‌بینی کرد روزهایی را که اصلاح‌طلبان و حتی افرادی از دولت علیه رئیس‌جمهور روحانی بشورند و ۵ سال سیاه‌نمایی علیه کشور را در سخنان خود انکار کنند.

چه اینکه ساختار مستقرّ نظام اسلامی و راهبردهای داهیانه رهبر معظم انقلاب، نویدبخش روزهایی بهتر برای اقتصاد و اجتماع کشور بود و هست و کسی اگر اندکی مداقّه می‌داشت، به راحتی می‌فهمید که اینهمه سیاه‌نمایی، اگر با قصد و غرض صورت نگرفته باشد! ولی هرگز واقعیت ندارد.

راستش اینست همانطور که ۴ سال قبل، مشفقانه به دولت هشدار داده شد بسیاری از این سیاه‌نمایی‌ها چیزی جز گِرا دادن به دشمن و تکمیل پازل آنها نیست[۴]؛ هم‌اکنون نیز باید از ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان و یا به قولی از برجامیان خواست که پا در راهی جز گفتن واقعیت‌ها، شفاف‌سازی و البته «عذرخواهی» نگذارند چون یقینا به ناکجا خواهد رفت…

 

***

 

۱_http://fna.ir/a1jhje

۲_http://fna.ir/a1jwk7

۳_http://tnews.ir/news/727e96936576.html

۴_http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920924001212

 

انتهای پیام/

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید