» مطالب گذشته » عزم جهانی برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی صورت گرفته است/ استراتژی تجاری ایران باید تغییر یابد
مطالب گذشته

عزم جهانی برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی صورت گرفته است/ استراتژی تجاری ایران باید تغییر یابد

۱۴ آبان ۹۶ 1۰12

[ad_1]

یحیی آل‌اسحاق عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، درباره حذف دلار از مبادلات بین‌المللی اظهارداشت: آقای دلار نوعی از سلطه است که به ناحق آمریکا در نظام اقتصادی دنیا به دلیل یک ضرورت تجاری تحمیل کرده است.

وی افزود: در هر صورت هر تجارتی که در سطح بین‌الملل انجام می‌شود نهایتاً باید براساس یک پول یا ارز پرداخت یا دریافت شود. به عبارتی نقل و انتقال کالا باید به وسیله مبادله‌ای به اسم ارز صورت بگیرد.

آل‌اسحاق با تاکید بر اینکه ضرورت داشتن و بودن یک وسیله مبادلاتی برای اقتصاد و تجارت قطعی است، گفت: به دلیل این ضرورت سلطه و انحصاری از سوی آمریکا بر جهان ایجاد شده که ظلم به اقتصاد جهان تلقی می‌شود. آمریکا کاغذ‌هایی را امضاء و چاپ می‌کند و به ازای آن حجم عظیمی از خدمات و کالای کشورها را به سمت خود می‌کشد. 

وی مبادله کالا، حفظ ذخایر ارزی، تشکیل و تسهیل پس‌انداز و نوسانات مختلف را یکی از دلایل اهمیت دلار در نظام اقتصادی جهان عنوان و تصریح کرد: آمریکا با استفاده از کنترل خود در بحث دلار اعمال اقتدار سیاسی می‌کند و هرکسی را که بخواهد تحریم و تعزیر می‌کند. به عبارتی بنا دارد با کنترلی که در زمینه دلار دارد به همه اهداف خبیث و شوم خود دست یابد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در همین زمینه با ذکر مثالی ادامه داد: آمریکا به همه شبکه‌های نقل و انتقالات ارزی، پولی و بانکی می‌گوید که هرکسی می‌خواهد با دلار من با ایران معامله کند باید این محدودیت‌ها را بپذیرد بنابراین او یک ظلم بزرگ تاریخی را صورت می‌دهد.

به گفته آل‌اسحاق، دنیا امروز متوجه این ظلم بزرگ از سوی آمریکا شده و هر کشوری که توانایی دارد می‌خواهد که از زیر این ظلم بیرون بیاید و دنبال راه‌حل است.

وی، کشور چین را نخستین کشوری برشمرد که برای بیرون آمدن از مبادلات اقتصادی با دلار اقدام کرده است و اکنون با ۶۰ کشور مبادله اقتصادی خود را با یوآن یا ارز قابل قبول دیگری صورت می‌دهد و روسیه نیز در همین زمینه کار را شروع کرده و ایران هم از مدت‌ها به دنبال راه‌حل و راهکار است.

وی با تاکید بر اینکه از زیر سلطه دلار بیرون آمدن یک حرف عقلی، منطقی و در جهت منافع ملت‌ها است، گفت: این کار چون یک اقدام فنی و حرفه‌ای است مستلزم الزاماتی می‌شود که باید این الزامات را فراهم کرد که دولت سیاست‌های پولی و مالی و نظام سرمایه‌گذاری کشور باید این الزامات را فراهم کنند.

به اعتقاد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، معاملات و معاملات بین‌المللی با کشورهایی همچون ترکیه و روسیه با پول ملی زمانی ممکن است که حجم مبادلات دارای تعادل باشد.

آل‌اسحاق در ادامه گفت: ایران حدوداً ۸ میلیارد دلار صادرات به عراق دارد اما صادرات عراق به ایران حدود یک میلیارد دلار است بنابراین وقتی ما بخواهیم در ازای این حجم از صادرات دینار دریافت کنیم باید به این بیاندیشیم که دینار گرفته شده از عراق را باید کجا خرج کنیم؟! بنابراین در همین مسئله شرط بالانس و تعادل حجم معادلات صدق می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای حذف دلار از معاملات اقتصادی و تجاری به عنوان یک عزم جدی دنبال کنیم، گفت: اگر عزم جدی در این قضیه داشته باشیم، پیدا کردن راه‌حل کار چندان مشکلی نیست چرا که عزم جدی همراه با واقعیت‌ها می‌تواند این تصمیم را عملی کند اما حذف دلار از مبادلات اقتصادی و تجاری شروع یک جنگ است چرا که اگر پایه دلار لق‌بزند برای آمریکا فاجعه پیش خواهد آمد یعنی باید همه این کاغذ‌ها را به کشورها پس بدهد و در ازای آن طلا، کالا یا خدمات ارائه کند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه برای حذف دلار از معاملات تجاری و جهانی یک عزم جهانی در حال شکل‌گیری است، گفت: مسئولان بانک مرکزی ما باید در این زمینه فعال و پیگیر باشند چرا که این کار اتوبان نیست بلکه یک جنگ است و باید قدرت ریسک‌پذیری و پیگیری امور را بالا برد.

آل‌اسحاق با تاکید بر اینکه باید حجم مبادلات تجاری را افزایش دهیم، گفت: حجم مبادلات تجاری باید افزایش یابد تا این مبادلات ارزی را براساس پول ملی قرار دهیم و در همین زمینه ما از یک ظرفیت تجاری بسیار بالایی برخوردار هستیم.

وی افزود: حجم تجارت غیر نفتی ما حدود ۲۴ صدم درصد تجارت جهانی است که حق استاندارد باید یک درصد باشد بنابراین ما تا ۳ برابر می‌توانیم ظرفیت تجاری خود را بالا ببریم.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، اکنون ایران با ۱۵ کشور همسایه است و به خوبی می‌تواند با این ۱۵ کشور ارتباطات اقتصادی و تجاری برقرار کند و در عین حال یک بازار ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیونی را در اطراف خود دارد که این هم یک ظرفیت بزرگ برای ما محسوب می‌شود.

آل‌اسحاق معتقد است به هر نسبت که تجارت را توسعه دهیم امکان حذف دلار راحت‌تر خواهد بود چرا که با همه این ۱۵ کشور معامله داشته باشیم به جای استفاده از دلار در نقل و انتقالات می‌توان پایه را بر روی پول‌های ملی خود قرار دهیم و به این ترتیب ایران بخش کلیدی‌تری در این حرکت جهانی پیدا خواهد کرد.

وی به استراتژی اقتصادی چین در قبال دلار و آمریکا اشاره و تصریح کرد: امروز چین با آمریکا جنگ نظامی ندارد بلکه در حال جنگ اقتصادی و تجاری است و حذف دلار را هدف قرار داده است و روسیه نیز به همین سمت حرکت می‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: اگر بتوانیم رویکرد تجارت را درون‌زای برون‌گرا و تولید صادرات محور قرار دهیم در حقیقت توانسته‌ایم تجارت را رشد دهیم و در صورت رشد تجارت می‌توان از مزایای مختلف آن استفاده کرد.

آل‌اسحاق در تغییر رویکرد تجاری ایران تأکید و تصریح کرد: استراتژی تجاری ما باید تغییر یابد یعنی باید استراتژی تجاری ما به گونه‌ای باشد که ما بتوانیم از ۲۴ صدم درصد اقتصاد جهانی به یک درصد افزایش یابیم یعنی ۴ برابر رشد کنیم و مزایای این اتفاق می‌تواند در توسعه و امنیت اقتصادی ما مشهود باشد.

انتهای پیام/

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید