» مطالب گذشته » جزئیات قرارداد یونیت ترکیه محرمانه است/ بازپرداخت ۹ هزار میلیارد تومان از بدهی به بانک‌ها
مطالب گذشته

جزئیات قرارداد یونیت ترکیه محرمانه است/ بازپرداخت ۹ هزار میلیارد تومان از بدهی به بانک‌ها

۱۴ آبان ۹۶ 0۰11

[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن طرزطلب در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید سندیکای صنعت برق مدعی است شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی وعده داده بود جزئیات قرارداد یونیت ترکیه را به سندیکا ارائه خواهد کرد، گفت: قراردادهای خرید تضمینی برای سرمایه‌گذاران قابل دیدن و رؤیت بر روی سایت شرکت مادرتخصصی نیروی برق حرارتی است، اما نمی‌توانیم جزئیات قرارداد را که به صورت محرمانه است به سندیکای صنعت برق ارائه کنیم.

وی با تأکید براینکه دادن جزئیات قرارداد باید به اذن دو طرف قرارداد (یونیت ترکیه) باشد، گفت: اگر سندیکای صنعت برق سؤالات و ابهاماتی در خصوص قرارداد یونیت ترکیه دارد می‌تواند آن را از شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی طلب کند. بنابراین ما نمی‌توانیم کل این قرارداد را در اختیار سندیکای صنعت برق قرار دهیم.

به گفته وی، حجم این قرارداد با یونیت ترکیه برای ساخت دو نیروگاه بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، چندی پیش رئیس سندیکای برق مدعی شده بود که شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اعلام کرده است به زودی جزئیات قرارداد ساخت نیروگاه توسط یونیت ترکیه را به سندیکای برق ارائه خواهد کرد.

طرزطلب در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس مبنی بر ساخت نیروگاهی جدید ری در اطراف تهران توسط ژاپنی‌ها گفت: قرار است نیروگاه قدیمی ری که قدیمی و فرسوده است کنار گذاشته شود و در کنار این نیروگاه، نیروگاه جدیدی با راندمان بالا و از محل اعتبارات ژاپن احداث شود.

وی ادامه داد: قرار شده است قبل از پایان سال میلادی اگر خط اعتباری ژاپن امکان استفاده پیدا کرد پروژه را آغاز کنیم. پس از اگر مشکلاتی در اختصاص خط اعتباری رخ دهد و طولانی شود مجبوریم برای ساخت نیروگاه از امکانات خود استفاده کنیم.

به گفته وی، این خط اعتباری توسط شرکت ژاپنی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار است که قرار است نیروگاه را با ظرفیت هزار مگاوات احداث کند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در پاسخ به این سؤال که میزان بدهی این شرکت دولتی به پیمانکاران بخش خصوصی و بانک‌ها چقدر است، گفت: شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی به تولیدکنندگان خرید تضمینی برق هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بدهکار است و به بانک‌ها نیز ۳ هزار میلیارد تومانی بدهی دارد که به هرنحوی شده آن را بازپرداخت خواهد کرد.

وی افزود: طی یک سال گذشته ۹ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را به بانک‌ها پرداخت کرده‌ایم که یک بخش از این بدهی که حدود ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به حساب بدهی دولت کسر شد و هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز از طریق اوراق صکوک بازپرداخت شد،بنابراین بدهی ما به بانک سپه و بانک مرکزی صفر شده است.

به گفته وی، اگر وزارت اقتصاد بپذیرد و به ما کمک کند هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها نیز به حساب دولت منتقل خواهد شد.

طرزطلب همچنین از عبور پیک برق تابستان در سال ۹۷ تا مرز ۵۹ هزار مگاوات خبر داد و گفت: تا پیک مصرف برق تابستان سال آینده ۳ هزار و ۲۱۰ مگاوات نیروگاه حرارتی به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه خواهد شد.

به گفته وی، سال گذشته ۹۴ درصد و سال جاری ۹۲ درصد برق کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی و مابقی از طریق سایر نیروگاه‌ها تأمین شده است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه در دو هفته آینده نیروگاه پرند نیز وارد مدار خواهد شد، گفت: با ورود این نیروگاه به مدار برای تأمین برق مصرفی در پیک تابستان سال آینده نگرانی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه تعمیرات نیروگاه‌های کشور تا قبل از اردیبهشت ماه سال ۹۷ به پایان خواهد رسید، گفت: تا کنون طبق برنامه‌ریزی انجام شده ۱۵ درصد تعمیرات نیروگاه‌ها عملیاتی شده، نسبت به برنامه‌ریزی صورت گرفته عقب نیستیم و در زمان مقرر تعمیرات نیروگاهی پایان خواهد یافت.

انتهای پیام/م

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید