» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » بازآفرینی نقش رهبران بزرگ پس از فقدان آنان بسیار دشوار است/ گفتار و کردار امام شبیه اقیانوس بزرگ است
سینما و تئاتر

بازآفرینی نقش رهبران بزرگ پس از فقدان آنان بسیار دشوار است/ گفتار و کردار امام شبیه اقیانوس بزرگ است

۲۱ اردیبهشت ۹۷ 0۰3

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، همایش نقد روش‌شناسی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی ۲۰ اردیبهشت در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی برگزار شد. در این همایش محسن خلیلی استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با موضوع دشواره ها و دشواری‌های دوباره‌خوانی امام خمینی در بازخوانی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی به ارائه سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: انقلاب حضور ۱۱ ویژگی در فرایندی زمانمند است. ائتلاف فراگیر توده‌ای، نارضایتی از وضع موجود، دوقطبی شدن جامعه، سازمان‌یافتگی ستیزه‌گران، ایدئولوژی توجیه‌کننده براندازی، خشونت فراگیر متقابل، سازمان‌یافتگی ستیزه‌گران، ایدئولوژی توجیه‌کننده براندازی، خشونت فراگیر متقابل، سرنگونی نظام سیاسی حاکم، بنیان‌های نظام سیاسی جدید، تغییر نظام‌های نهاد و رفتار اجتماعی، تأثیر بین‌المللی، تاریخ‌نگاری انقلاب درک و دریافت بافتارمند به معنای درهم‌تنیدگی زمان و رویداد و مکان از ویژگی‌های یازده‌گانه‌ای است که انقلاب را پدیدار می‌سازند. 

وی افزود: «روح‌الله موسوی خمینی» را رهبر انقلاب اسلامی ایران دانستند در تاریخ‌نگاری فرایند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ می‌بایست نقش و جایگاه امام خمینی را در گام‌های یازده‌گانه پدیدآورنده انقلاب اسلامی بازخوانی کرد. بازخوانی نقش و جایگاه بزرگان تاریخ‌ساز در پدیدار سازی پدیده‌های شکوهمند تاریخی، دشواری و دشواره دارد.

خلیلی با اشاره به اینکه یکی از بزرگان تاریخ‌ساز روح‌الله موسوی خمینی است که پدیداری نام‌آور به نام انقلاب اسلامی را پدید ‌آورد. گفت: نام‌آوران فره‌مند، انسان‌های تاریخ‌ساز هستند که در کشاکش روزگار بایستگی و پیوستگی، فراتاریخی می‌شوند. آنان در زمانه خود هنگامه‌ها می‌آفرینند و بر صدر می‌نشینند و چشم‌ها را خیره می‌کنند و عقل‌ها را افسون می‌سازند و دگرگونی‌های گوناگون می‌پرورانند.

وی افزود: گفتارها و کردارهای آنان، سنجه‌ای برای سخن گفتن و مکیالی برای عمل نمودن نزد فراگیرندگان می‌شود اما پس از فقدان این مشهوران محبوب مقلدان در بازآفرینش و بازنمایی آنچه را برایشان می‌گفته و اقدام می‌نموده است به دردسر می‌افتند. به ویژه اگر در هنگامه‌هایی گیر افتاده باشند شر رهایی فتنه و بدعت و تفرقه و شبهه رهروان را دربرگرفته و بر سر میراث میان آنان کشمکش و ستیز پدیدار شده باشد. 

خلیلی ادامه داد: در چنین زمانه‌هایی می‌بایست سره را از ناسره تمیز داد و معلوم نمود که محکم چیست و متشابه کدام است و کدام ناسخ به همراه خود منسوخی را پرورانده است و شأن نزول چیست و چگونه می‌توان سقیم را از صحیح در روایت رخدادهای تاریخی فراچنگ آورد. 

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی در ایران به شمار رفته و از منظر تاریخ‌نویسان پیشین کوشش‌های سیاسی‌شان به سال آغازین دهه ۱۳۲۰ خورشیدی مستند شده است، گفت: نیم قرن مبارزه سیاسی به همراه خود متن‌های گوناگونی از رفتارها، کردارها و گفتارها پدید آورده است که هر کدام شأن نزولی دارند و در سیر تاریخی رویدادها در بستر زمانی ویژه‌ای، از منزلت متفاوت برخوردارند.

وی با طرح این پرسش که چگونه می‌توان از میان گوناگونی‌های بی‌شمار در گفتار و کردار برخی را جاودانه کرد، برخی را گذرا به شمار آورد گفت:در این میان چه کسی و چه میزان با کاربست کدام سنجه‌ها می‌تواند مرد کم‌نظیر تاریخ معاصر را بازتفسیر کند و بازپیرایی نماید. به نظر بنده با بررسی گفتارها و کردارهای روح‌الله ایشان را به یک اقیانوس واژه تبدیل کرده است که هر کس در آن می‌‌تواند شیرجه بزند و بالا بکشد و از ظن او یار او شود.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید