» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » اقدامات بریتانیا در تشکیل حکومت صهیونیستی
سینما و تئاتر

اقدامات بریتانیا در تشکیل حکومت صهیونیستی

۲۹ اردیبهشت ۹۷ 0۰3

[ad_1]

خبرگزاری فارس ـ تاریخ: صدور اعلامیه بالفور در ۲ نوامبر ۱۹۱۷ در حمایت انگلیس از تأسیس حکومت یهودی در سرزمین فلسطین با همراهی و همخوانی دولتهای غربی و اروپایی نیز همراه بود به‌زعم سازمان صهیونیستی برای تحقق اهداف اعلامیه بالفور به عنوان سنگ بنای سیاست آینده در قبال فلسطین لازم بود از شرایط و فضای ناشی از اعلامیه استفاده کرد و روابط سیاسی نزدیک‌تری با کشورهای به اصطلاح دوست (اروپایی و غربی) برقرار نمود.

برای آنچه که توسط کشورهای غربی در پی اعلامیه بالفور منتشر کرده‌اند، می‌توان مجموعه زیر را به عنوان حمایت دولت‌های غربی از این اعلامیه تلقی نمود.

از سوی فدراسیون جهانی صهیونیسم مذاکراتی با مقام‌های ذیربط دولت‌های فرانسه و ایتالیا انجام شد که به اعلام حمایت رسمی دولت‌های این دو کشور از اعلامیه دولت بریتانیا منجر شد و بیانیه‌های رسمی از سوی دولت فرانسه و ایتالیا خطاب به جهانیان به شرح زیر صادر شد:

اعلامیه زیر از سوی دولت فرانسه در قالب نامه‌ای خطاب به رئیس فدراسیون جهانی صهیونیسم صادر شد:

جمهوری فرانسه

وزارت امور خارجه

اداره امور سیاسی و بازرگانی

پاریس ۱۴ فوریه ۱۹۱۸

 آقای محترم

بنابر توافقی که طی گفتگوی ما در روز شنبه، نهم ماه جاری صورت گرفت، دولت جمهوری فرانسه برای روشن ساختن موضع خود در قبال آرمان صهیونیستی مبنی بر ایجاد موطن ملی برای یهودیان در فلسطین، بیانیه‌ای را در مطبوعات منتشر کرده است.

با ارسال متن این بیانیه برای شما، فرصت را مغتنم می‌شمارم تا علاوه بر عرض تبریک به شما به مناسبت فداکاریتان در ادامه تلاش برای تحقق آرمان‌های همکیشان خود، از شما به علت کوششی که در جهت معرفی احساسات دوستانه کشورهای دوست به ویژه فرانسه در قبال همکیشان خود به عمل می‌آورید، تشکر می‌کنم.

  با تقدیم احترامات فائقه

   امضاء پیشون ۱

           

   آقای سوکولوف

  هتل موریس، پاریس

   بیانیه

  آقای سوکولوف، نماینده سازمان‌های صهیونیستی صبح امروز در وزارت امور خارجه به حضور آقای استفان پیشون رسید. آقای پیشون با خوشوقتی به اطلاع آقای سوکولوف رساند که تفاهم بین دولتهای فرانسه و بریتانیا درباره استقرار یهودیان در فلسطین تکمیل گردیده است.

بیانیه زیر از سوی دولت ایتالیا و از طریق سفیر این کشور در لندن به عنوان نماینده  سازمان صهیونیستی صادر شد:

 سفارت ایتالیا، لندن

  نهم ماه مه ۱۹۱۸

   آقای ناهوم سوکولوف

  شماره ۱۷۵ ، پیکادلی، دبلیو. یک

   آقای محترم،

بنابه دستور عالیجناب بارون سونینو ۲ وزیر امور خارجه اعلیحضرت پادشاه ایتالیا، مفتخرم به آگاهی شما برسانم که در اجابت درخواست شما، دولت اعلیحضرت بامسرت، بیانیه‌هائی را که از سوی سفارتخانه‌های ایتالیا در واشنگتن، لاهه و سالونیکا مبنی بر تلاش بی‌دریغ آنها در راه تسهیل تأسیس کانون ملی یهود در فلسطین صادر شده است تائید می‌کند البته تأسیس چنین کانونی نباید حقوق مدنی و مذهبی ساکنان غیریهودی فلسطین یا وضعیت حقوقی یا سیاسی یهودیان در کشورهای دیگر را مخدوش سازد.

 با  تقدیم احترامات فائقه

امضاء ایمپریالی ۳

در نطق هشتم ژانویه ۱۹۱۸ ویلسون رئیس‌جمهوری آمریکا در کنگره این کشور، که تبیین رسمی اهداف قدرتهای متحدی که در جنگ شرکت داشتند تلقی می‌شود، ماده دوازدهم برنامه صلح جهانی، به شرح زیر اعلام شد:

«بخش‌های ترک‌نشین امپراتوری عثمانی باید نسبت به حاکمیت خود اطمینان داشته باشند اما دیگر ملیّت‌هائی که اکنون تحت حاکمیت ترکیه قرار دارند باید کاملا اطمینان داشته باشند که امنیت زندگی و توسعه مستقل آنها به طور مطلق تضمین خواهد شد و تنگه داردانل باید همواره بر روی رفت و آمد آزادانه کشتی‌ها و تجارت تمامی کشورها، تحت تضمین‌های بین‌المللی، باز باشد.»

صهیونیست‌ها این سخنان را به عنوان موضع حمایت‌گرانه دولت آمریکا و به ویژه رئیس‌جمهوری این کشور از جنبش صهیونیستی تلقی کردند. ویلسون رئیس جمهوری آمریکا در مقام سخنگو و منادی اصولی شناخته می‌شد که کشورهای متحد برای آن می‌جنگیدند. صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانستند که ویلسون به تحقق اهداف صهیونیستی با دیده مساعد نگاه می‌کند چون آرمان و اهداف صهیونیستی با اصل احقاق حقوق ملت‌های کوچک که وی از هواداران سرسخت آن به شمار می‌رفت، کاملا هماهنگ بود. وی در سخنان خود هیچ اشاره خاصی به مسأله یهود یا فلسطین نکرد اما نیت وی کاملا روشن بود.

و درو ویلسون، رئیس جمهوری آمریکا در ماه اوت ۱۹۱۸ نامه‌ای به شرح زیر نوشت: با علاقه عمیق و صادقانه تلاش‌های سازنده کمیسیون وایزمن در فلسطین را که به ابتکار دولت بریتانیا صورت گرفته است پیگیری کرده‌ام و فرصت را غنیمت می‌شمرم و خرسندی خود را از گسترش جنبش صهیونیستی در آمریکا و دیگر کشورهای متحد، از زمان صدور اعلامیه بالفور به این طرف ابراز میدارم. اعلامیه‌ای که آقای بالفور به نیابت از سوی دولت بریتانیا صادر کرد و این دولت در آن حمایت خود را از تأسیس موطن ملی یهود در فلسطین اعلام کرد و قول داد تا در جهت تسهیل تحقق این هدف از هیچ کوششی دریغ نکند، مشروط بر این که هیچ تلاشی برای مخدوش کردن حقوق مدنی و مذهبی غیریهودیان ساکن در فلسطین و حقوق و وضعیت سیاسی یهودیان ساکن در دیگر کشورها صورت نگیرد. به اعتقاد من، مردم آمریکا از شنیدن این خبر که کمیسیون وایزمن شالوده دانشگاه عبری در اورشلیم را ریخته است، بسیار شادمان خواهند شد. این دانشگاه تجدید حیات معنوی یهودیان را بشارت می‌دهد.

افکار عمومی در آمریکا، این نامه را سندی ارزشمند و تبلور کامل حمایت آمریکا از اهداف صهیونیستی و هماهنگ با اعلامیه دولت بریتانیا به شمار آورد.

سیاستمداران بریتانیایی در مناسبت‌های گوناگون برای نشان دادن ارزش و اهمیتی که برای اعلامیه بالفور قائلند، به این اعلامیه اشاره کرده‌اند. آقای جرج ان. بارنس ۴ در روز چهاردهم ژوئیه نطقی ایراد کرد که در اینجا چکیده‌ای از آن را به شرح زیر نقل می‌کنیم:

«دولت انگلیس سیاست خود را در قبال صهیونیسم اعلام کرد چون بر این باور است که صهیونیسم همان سیاست و اهدافی را دنبال می‌کند که انسان‌های شریف در گوشه و کنار جهان در راه آن مبارزه می‌کنند. و این همان سیاستی است که متحدین در جنگ آن را دنبال می‌کنند. و این همان سیاستی است که ما برای اجرای آن عهد بسته‌ایم، سیاستی که به اعتقاد ما با آرزوها و خواست گروه انبوهی از مردم یهود که به فلسطین به عنوان موطن ملی خود چشم امید دوخته‌اند، همسوئی دارد.»

لرد رابرت سیسل، ضمن ابراز تأسف از اینکه نتوانسته است در همایش جامعه پزشکی سازمان صهیونیستی آمریکا در روز چهاردهم ژوئیه شرکت کند چنین نوشت:

جنبش صهیونیستی بیانگر آرمان‌های بزرگی است که احتمالا پی‌آمدهای بی‌شماری برای آسایش و سعادت آتی جهان به همراه خواهد داشت.

آقای ا. جی. بالفور در نطق خود در جمع نمایندگان جامعه پزشکی (در صفحات بعدی متن کامل این سخنرانی آمده است) گفت:

«انهدام یهودیه که یکهزار ونهصد سال پیش صورت گرفت از جمله بی‌عدالتی‌های بزرگی است که قدرت‌های متحد تلاش می‌کنند تا آن را جبران کنند.»

آقای لوید جرج به مناسبت صدور اعلامیه دولت انگلیس در پاسداری از حقوق یهودیان رومانی در نامه‌ای خطاب به مولف کتاب نوشت:

آقای محترم

 نخست‌وزیر از من خواسته است تا دریافت نامه مورخ ۲۱ ماه جاری شما و پیوست آن را اعلام کنم. آقای لوید جرج علاقمندند تا از شما به علت آنچه درباره دوستی موجود بین این کشور و قوم یهود که به تازگی نشانه‌های فراوانی از آن به چشم می‌خورد عنوان کرده‌اید قدردانی کنم وتأکید نمایم که پیروزی آرمان متحدین، امکان تحقق هدف ملت شما را در زمینه تأسیس دوباره موطن ملی برای قوم یهود در فلسطین فراهم خواهد ساخت.

  ارادتمند

 امضاء استیونسون ۵

  عالیجناب ان. سوکولوف

 روز چهارشنبه یازدهم سپتامبر آقای لوید جرج برای شرکت در مراسمی که در منچستر برپا شده بود از این شهر دیدن کرد.صهیونیستها با استفاده از فرصت نامه‌ای با مضمون زیر به وی تسلیم کردند:

امضاءکنندگان زیر به عنوان نمایندگان جامعه یهودیان منچستر به ریاست آقای ناهوم سوکولوف رهبر برجسته این جامعه دیدار شما از منچستر را غنیمت می‌شمرد و قدردانی خود را از علاقه‌ای که دولت به ریاست جنابعالی در تحقق آرمان‌های ملی یهود نشان داده است، ابراز می‌دارد.

ما اطمینان داریم که اعلامیه تاریخی دوم نوامبر ۱۹۱۷ دولت نه تنها بیانگر سیاست دولت کنونی است بلکه تبلور سیاست همیشگی ملت بریتانیا در قبال قوم یهود است. ما چشم امید به بارورشدن هرچه زودتر تلاش‌هائی دوخته‌ایم که در پرتو این اعلامیه به عمل می‌آوریم و می‌دانیم که در روزهای روشنتر صلح، ملتیهود به گونه‌ای ملموس قدردانی خود از بریتانیای کبیر و سنت آن در کمک به برقراری عدالت نسبت به ملل کوچک نشان خواهند داد.

به خاطر ملت یهود و آرمان مردم آزاده سراسر جهان که برای رهائی از امیال بی‌رحمانه مردم آلمان برای کشورگشائی واین باور توهم آمیز آنها که ارتش آلمان می‌تواند بر تمامی موانع و حقوق چیره شود، مبارزه می‌کنند، اطمینان داریم که بریتانیای کبیر ومتحدان این کشور در آینده‌ای نزدیک سرنگونی قدرت آلمان را به عنوان جزء جدائی ناپذیر آغاز دوباره دوران صلح و عدالت به چشم خواهند دید و این نکته‌ای است که پیامبران و پیشگویان یهودی در کتاب تورات که به جزئی از میراث مردم این امپراتوری بزرگ تبدیل شده است؛ بشارت داده‌اند.

 با جرأت می‌توانیم بگوئیم که در میان پیروزی‌های متعدد شما که افتخار تداعی آنها را با نوعی احساس غرور و شادمانی بی‌مانند در ذهن خود خواهید داشت، یادآوری این واقعیت هم دیده می‌شود که تحت زمامداری و رهنمودهای جنابعالی بود که بریتانیای کبیر، دست دوستی خود را به سوی مردم یهود دراز کرد تا به آنان برای دستیابی دوباره به موطن ملی باستانی و تحقق آرمان دیرینه‌شان کمک کند.

بیانیه صهیونیست‌ها را آقای ئی.اچ لانگدون ۶، خاخام دکتر برندنت سالومان ۷ ، آقای ناتان لاسکی ۸، آقای اس. جی کوهن ۹، اس. فینبورگ ۱۰ عضو شورای یهود، آقای ال. فریدسون ۱۱، سروان دالبرگ ۱۲ و آقای سیمون مارکس ۱۳امضاء کرده بودند.

آقای لوید جرج در پاسخ این عرض‌حال چنین نوشت:موجب بسی خرسندی است که افتخار دریافت عرضحال شما نصیب من گردید. آرمان‌های مشترک شما با انبوه یهودیانی که در سراسر جهان پراکنده شده‌اند در ذهن زمامداران این مملکت واکنشی طبیعی دارد چون این آرمان‌ها با احساسات مردم بریتانیای کبیر کاملا سازگارند. امروز این افتخار نصیبم شد تا عرضحال نمایندگان سه گروه را دریافت کنم که کاملا در برقراری نظم و عدالت در ناحیه‌ای که تاکنون قربانی بیدادگری و خشم و غضب بوده است ذینفع هستند. تحقق آرمان‌ها و آرزوهای تاریخی شما که در عرضحال خود به آن اشاره کرده‌اید، به اعتقاد من یکی از پی‌آمدهای اصلی ضرورت آزادی ملل ستمدیده، خاور نزدیک است.

همچنین آقای تار دیو کمیسر عالی جمهوری فرانسه در ایالات متحده طی نطقی خطاب به اعضای یک گروه صهیونیستی که از پاریس بازدید می‌کردند، اظهار داشت:

شما می‌دانید که دولت فرانسه با چه علاقه و اشتیاقی پیشرفت آرمان صیهونیسم را دنبال کرده است. این علاقمندی از بهار سال ۱۹۱۶ به محض مشاهده بهبود اوضاع در فلسطین پدیدار شد واین امکان فراهم آمد که به آینده چشم بدوزیم. افزون بر این، تصور نمی‌کنم لازم باشد تا از بیانیه‌ای یاد کنم که آقای پیشون وزیر امور خارجه سال گذشته با خوشوقتی بسیار منتشر کرد. اگر تاکنون تنها یک ملت از استعداد طبیعی برای درک منافع یهودیان و آرمان آنان برخوردار بوده باشد، آن ملت به طور قطع، ملت فرانسه است!»

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید