» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » ترامپ نیازمند مطالعه اسناد لانه جاسوسی است
سینما و تئاتر

ترامپ نیازمند مطالعه اسناد لانه جاسوسی است

۱۶ آبان ۹۷ 0۰8

[ad_1]

مجتبی سلطانی احمدی تاریخ‎پژوه و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار گروه تاریخ خبرگزاری فارس اظهار داشت: کشف و انتشار اسناد محرمانه‎ سفارت آمریکا، که بیانگر فعایت گسترده‎ی جاسوسی تحت پوشش فعالیت‎های دیپلماتیک بود، از دستاوردهای مهم مرتبط با این واقعه است. اسناد لانه جاسوسی آمریکا منبع قابل اعتنایی برای بازشناسی ریشه بسیاری از وقایع مربوط به ۵۰ سال حکومت رژیم پهلوی به ویژه تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران از دوران نهضت ملی نفت تا ریشه‎های انقلاب اسلامی و قسمتی از تاریخ اول انقلاب اسلامی است.

نویسنده کتاب دانشگاه پهلوی به روایت اسناد گفت: اسناد لانه جاسوسی ریشه بسیاری از سیاست‎های خصمانه آمریکا را نسبت به انقلاب اسلامی ایران نشان می‎دهد. در این اسناد آمریکایی‎ها معترفند که آمریکا از حاکمی نیرومند و مستبد در ایران حمایت کرده است و سقوط دیکتاتوری شاه نتیجه مستقیم یک انقلاب اصیل داخلی است نه نا آرامی و آشوب هدایت شده در خارج در این اسناد آمریکایی‎ها مُقرند که همسو خواندن منافع آمریکا در ایران با منافع رژیم پهلوی یک خطای اساسی در سیاست آمریکا بود.

نویسنده کتاب نامه‎ نیمه‎ خرداد تأکید کرد: بازخوانی اسناد لانه جاسوسی و ورود اسناد به برنامه‎های سیاسی-تاریخی صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه‎ها و کانون‎های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مساجد باید مورد عنایت برنامه ریزان قرار بگیرد.

نویسنده کتاب مبدأ نهضت دربارۀ چرایی تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام گفت: تبدیل سفارت‎خانه به مرکز جاسوسی CIA ، تلاش سفارت‎خانه برای جذب دولت‎مردان ایرانی و پناه دادن به شاه مخلوع ایران از علل مهم تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان انقلابی خط امام بود. پاسخ‎های این چرایی برآمده از تحلیل یا توهم توطئه نیست بلکه مستند به اسناد کشف شده در سفارت‎خانه آمریکاست.

وی افزود: به عنوان مثال مرتضی شیرودی در طی پژوهشی در اثبات مرکز جاسوسی بودن این سفارت‎خانه با استاند به گزارش بروس لینگن کاردار سفارت آمریکا در تهران، در نامه‎ای با طبقه بندی سرّی به تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۵۸ برای وزارت امور خارجه آمریکا ارسال کرده، چنین گفته است: «با در نظر گرفتن  این واقعیت که ما تحت نظر سیا در این نمایندگی کار خود را خواهیم کرد، و با در نظر گرفتن حساسیت محلی نسبت به علایم فعالیت‎های سازمان سیا، بهتر است که مؤثرترین پوشش شغلی برای این امور در نظر گرفته شود. گرچه ما نیازی به عناوین دبیر دوم و دبیر سوم برای این دو نفر در این جا نداریم، ولی حتما باید این عناوین را به کار ببریم… ما تلاش می‎کنیم در داخل سفارت کسی پی به وجود کارمندان سیا نبرد».

نویسنده پژوهشنامه انقلاب اسلامی ایران گفت: تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران که توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام آغاز و با حمایت مردم و تأیید امام خمینی ابعادی جهانی یافت، هیبت و هیمنه ابرقدرتی آمریکا را در جهان فرو ریخت و مهمترین پیامد آن تحقیر آمریکا و پایان رابطه استعماری آمریکا با ایران بود. در واقع تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام واکنش روح جمعی ملت ایران به ۲۵ سال عملکرد سیاه دولت آمریکا علیه ملّت ایران و دنیای اسلام بود. جذابیت شعار مبارزه با امپریالیسم آمریکا در آن مقطع تاریخی، نشان دهنده نفرتی بود که ملت ایران طیّ ۲۵ سال سلطه نظام استکباری آمریکا در دل خود داشت.

این استاد دانشگاه در پایان خطاب به دونالد ترامپ و سایر دولت‎مردان آمریکا گفت: پلشتی‎های رفتاری دونالد ترامپ به مرددین شیطان بزرگ بودن آمریکا و ضرورت گفتن شعار مرگ بر آمریکا ثابت کرد شیطان بزرگ خواندن آمریکا و شعار مرگ بر آمریکا، مستند به عقبه‎ی منطقی و قوی است و تجربه تاریخی و مذاکرات برجام آن را برای همگان به ویژه مرددین ملموس کرده است. ترامپ و سایر دولت‎مردان آمریکایی بیش از دیگران نیاز به مطالعه اسناد لانه جاسوسی دارند تا از عملکرد عبث و خسارت بار گذشتگان خود درس عبرت بگیرند، تا در رفتارهای خود با انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران تجدید نظر کنند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید