» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » اقوام ایرانی کشور را به قالی رنگارنگ تبدیل کرده است
سینما و تئاتر

اقوام ایرانی کشور را به قالی رنگارنگ تبدیل کرده است

۱۶ دی ۹۷ 0۰5

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، نشست نقش اقوام در تحولات ایران صبح امروز در خبرگزاری فارس، برگزار شد.در این نشست نخست محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با موضوع جایگاه اقوام در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت طی سخنانی گفت: زمانی که بخواهیم به تبین واژه اقوام بپردازیم نخست باید این واژه را تعریف کنیم، عموما پژوهشگران در خصوص قومیت، تعریف مستشرقان و پژوهشگران غربی را پذیرفته‌اند متاسفانه تعریف بومی از قوم‌گرایی نداریم و خطای ترجمه‌ای باعث خطای نگرشی شده است. برای اینکه دچار خطای نگرشی نشویم نخست باید به تعریف بومی از قوم داشته باشیم من به مفهوم بومی از قوم مطابق آموزه‌های قرآنی رسیده‌ام. 

 

علیرضا شیخ عطار معاون بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر سخنرانان این برنامه بود که طی سخنانی با بیان اینکه نگاه قومیتی‌ که کارشناسان ارائه می‌دهند بیشتر غربی است، گفت: نگاه غربی نگاه وستفالیاستکه در اروپا شروع شده است و با این نگاه غربی‌ها با تئوریزه کردن دولت ملت به وحدت ملی رسیدند و یکی از آخرین کشورهای که وحدت بومی را آغاز کرد آلمان در زمان بیسمارک بود که ۵ ایالت را تبدیل به یک کشور کرد.

وی گفت: در ایران و جهان اسلام مسئله قومیت اینگونه نبود و بعد از مدرنیته نگاه قومیت به کشور ما تحمیل شد. اما اگر ایران را مانند قالی رنگارنگ به رسمیت بشناسیم وحدت ملی ما از آمریکا نیز بیشتر است.

علی آدمی مدیر گروه بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر سخنرانان بود که به طرح موضوع نگاه بین‌المللی به اقوام پرداخت و گفت: وقتی راجع به قومیت صحبت می‌کنیم فقط نگاه جامعه شناسی نیست بلکه باید به اقوام در نگاه قدرت محور مورد بحث قرار بگیرد. ببینیم چه گفتمان سازی و تاریخ سازی از نگاه قومیت‌ها شکل گرفته و باید لحاظ کرد. ما وقتی راجع به قومیت‌ها صحبت می‌کنیم خیلی از مسائل در نسبت به قدرت تعریف شده و برانگیخته می‌شود.

عنایت رضایی‌پور رئیس اداره وحدت اقوام و مذاهب معاونت فرهنگی ـ اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از دیگر سخنرانان این نشست بود که طی سخنانی گفت: واژه قومیت یک واژه مهم در عرصه دانش اجتماعی است و ایران با تنوع قومی و مذهبی خود ملتی واحد است و ما می‌توانیم مدعی باشیم که الگوی وحدت در عین کثرت در کشور ایجاد کنیم و هدف کشورها و حکومت‌ها همراه کردن قومیت با هویت ملی است.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید