» اجتماعی » یک‌سال پس از کلنگ‌زنی‌، هنوز خبری از ساخت دپارتمان زبان فارسی در افغانستان نیست
اجتماعی

یک‌سال پس از کلنگ‌زنی‌، هنوز خبری از ساخت دپارتمان زبان فارسی در افغانستان نیست

۹ تیر ۹۸ 0۰3

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ اردیبهشت ماه سال گذشته بود که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقل از ابوذر ابراهیمی ترکمان خبر از آغاز پروژه ساخت دپارتمان زبان فارسی در کابل را پس از چند سال بلاتکلیفی داد؛ دپارتمانی که زمین آن از سوی دانشگاه کابل به ایران داده شده است تا دپارتمان مستقل زبان فارسی در این دانشگاه راه‌اندازی شود،‌ اما به علت نبود بودجه چندین سال ساخت این دپارتمان متوقف شده بود.

ساخت دپارتمان زبان فارسی در دانشگاه کابل با توجه به داعیه‌داری ایران در حوزه زبان فارسی از آن جهت مهم است که کشورهای دیگری چون ترکیه سالهاست دپارتمان خود را ساخته‌ و حتی به‌دنیال گرفتن زمین اهدا شده با ایران نیز بوده‌اند. ساخت این دپارتمان بنا به گفته محمدرضا دربندی، معاون سابق امور بین‌الملل بنیاد سعدی، نیازمند بودجه سه میلیون دلاری است‌؛ بودجه‌ای که بارها قرار شد نهادهای مختلف پرداخت کنند،‌ اما کار به جایی نرسید. حتی غلامعلی حداد عادل در نامه‌ای به شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی خواستار تأمین بودجه این پروژه شده بود. در نهایت مقرر شد که وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عهده دار تامین بودجه این نهاد شوند.

حال که بیش از یک‌سال از کلنگ‌زنی این دپارتمان گذشته و بیش از شش ماه نیز از امضای تفاهم‌نامه می‌گذرد،‌ باید دید پروژه در چه مراحلی است؟

فرهاد پالیزدار، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی، در این‌باره می‌گوید: خوشبختانه اردیبهشت ماه سال گذشته کلنگ این پروژه با حضور رئیس دانشگاه کابل و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر زمین زده شد و تفاهم‌نامه‌ای در دی‌ماه همان سال به امضا رسید،‌ اکنون نیز در حال تهیه نقشه هستیم.

وی با اشاره به تأمین بودجه ساخت این دپارتمان گفت:‌ با پیگیری بنیاد سعدی و همکاری دولت، به‌خصوص وزارت امور خارجه بودجه ساخت این دپارتمان تأمین شده است و با تکمیل این ساختمان ما دپارتمان زبان فارسی دانشگاه کابل را خواهیم داشت که کمک بسیار بزرگی به گسترش زبان فارسی در جهان خواهد کرد.

دپارتمان زبان فارسی دانشگاه کابل در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع در قلب پردیس دانشگاه کابل در دست احداث است. ساخت این دپارتمان بنا به گفته ابراهیمی ترکمان، گام مهمی در توسعه روابط فرهنگی ایران و افغانستان به شمار می‌رود.  این دپارتمان می‌تواند به عنوان مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی حلقه اتصال اساتید و دانشجویان دو کشور باشد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید