» اجتماعی » مهرماه زمان پخش «محکومین»/ بهروز مفید: صداوسیما نباید از اصالت خودش خارج شود
اجتماعی

مهرماه زمان پخش «محکومین»/ بهروز مفید: صداوسیما نباید از اصالت خودش خارج شود

۱۲ تیر ۹۸ 0۰2

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آخرین اپیزود مجموعه تلویزیونی «به من میگن عباس» در جنت‌آباد تهران به پایان رسید. ۶۰ درصد از تدوین نهایی این سریال هم تمام شده و خودش را برای فصل پاییز تلویزیون آماده می‌کند. سریالی که ۲۴۳ بازیگر مقابل دوربین آن رفتند؛ ۸۳ بازیگر آن اصلی و ۱۶۰ بازیگر فرعی. جالب اینکه هزار و ۸۲۸ هنرور هم در آن حضور داشتند. این سریال در مجموع ۳۴۰ لوکیشن فیلمبرداری شد؛ مجازات جایگزین زندان، بحران خانواده و طلاق از موضوعات اصلی این سریال تلویزیونی است. بهروز مفید در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم از شروع پخش این سریال تلویزیونی در مهرماه خبر داد.

بهروز مفید تهیه‌کننده تلویزیون

فیلمنامه‌نویسی قائم به یک نفر است

سریال «محکومین» به تعبیر تهیه‌کننده آن به دلیل فشار کار زیاد از ۴۵ قسمت به ۳۵ قسمت رسید. بهروز مفید تصریح کرد: یکی از دلایلی که کارهای اپیزودیک کمتر ساخته می‌شود این است که دنبال کارهای مجموعه‌ای با قسمت‌های بلند هستند. اگرچه در دنیا هم مرسوم است یک سریالی تبدیل به مجموعه‌های متعدد می‌شود. اینجا هم اگر آن حسّ مطلوب و جذابیت را به مخاطب القاء کند حتماً تماشاگر با آن انس می‌گیرد. اما یک نگرانی هم وجود دارد که به دلیل اینکه فیلمسازی هنوز در ایران صنعت نیست و فیلمنامه‌نویسی قائم به یک نفر است و این اتفاق در سریال‌‎های طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد.

سریال پا به پای مخاطب جلو نمی‌آید

وی با اشاره به اینکه سریال پا به پای مخاطب جلو نمی‌آید، خاطرنشان کرد: ما در حقیقت تیم فیلمنامه‌نویس نداریم و آثار خیلی مبتنی بر یک فرد و حداکثر یک تیم یک نفره یا دو نفره جلو می‌رود. این قائم به یک شخص یا دو شخص شدن در فیلمنامه‌نویسی به کمبود اغنای مخاطب هم ختم می‌شود. همچنین مخاطب را هم نمی‌تواند تا پایان تماشاگرِ آن سریال نگه دارد؛ در واقع سریال پا به پای مخاطب جلو نمی‌آید. باید فکر اساسی کرد که یک مجموعه چندین قسمتی، اگر از یک فیلمنامه قدرتمندی برخوردار نباشد آن نقطه قوت زیاد بودن تعداد قسمت‌های سریال، برعکس می‌شود.

تهیه‌کنندگان از کارهای اپیزودیک فاصله می‌گیرند

وی تأکید کرد: وجه تمایز کارهای اپیزودی و سریال‌های معمول تلویزیون در همین است که مخاطب اگر قسمتی از سریال‌های معمول و مجموعه‌های طولانی‌مدت را دنبال نکند رشته داستانی را گم می‌کند اما کارهای اپیزودیک از هر جای داستان مخاطب ورود کند ارتباط لازم را برقرار می‌کند. البته ناگفته نماند فضای سخت کارهای اپیزودیک کمتر تهیه‌کننده‌ای را به سمت خودش می‌کشاند و بسیاری از این قالب ساخت سریال فاصله گرفته‌اند.

سازمان صداوسیما نباید از اصالت خودش خارج شود

تهیه‌کننده سریال «محکومین» اعتقاد دارد سازمان صداوسیما حتماً باید روی ریل اصالت خودش یعنی همان درگیر کردن با مسائل اجتماعی، حرکت کند افزود: در فضای سریال‌سازی صداوسیما باید به این نکته دقت کنیم که چیدمان سریال‌ها در کنداکتور درست انجام شود. در عین حال که به فضای مفرح و شاد می‌اندیشیم حواس‌مان به این رویکرد و نگاه سطحی، ساده و طنزآمیز باشد که این نوع فضا را به مخاطب القاء می‌کند. سازمان صداوسیما نباید از اصالت خودش خارج شود و کماکان باید خودش را دغدغه‌مند حوزه‌های اجتماعی بداند و مخاطب را هم درگیر این مسائل کند. جامعه نیازمند به تصویر کشیدن یکسری از معضلات اجتماعی است؛ البته این رویه نباید مخاطب را اذیت کند و فقط برنامه‌ها و سریال‌های صرفِ درام ببیند. در عین‌حال مخاطب ما نیازمند گونه‌های دیگر هم هست و فقط نباید طوری عمل کنند که رسانه‌ملی را از مأموریت و رسالت اصلی‌شان خارج کنند.

نویسندگان به کار گروهی تمایل ندارند

وی با اشاره به اینکه نویسندگان خیلی نسبت به کار گروهی تمایل نشان نمی‌دهند، گفت: کار گروهی در سیستم فرهنگی ما یک مقدار کم است و نویسنده‌هایمان هم خیلی به این فضا علاقه‌مند نیستند. در صورتیکه در کشورهایی که کار سطحِ انبوه انجام می‌دهند مثلاً سریال‌ها و مجموعه‌های ۱۰۰ یا ۲۰۰ قسمتی، فیلمنامه‌شان به صورت صنعتی انجام می‌شود و از اتاق‌های فکر متفاوت و مختلفی بهره می‌برند. اما اینجا هرچه تلاش می‌کنیم کار گروهی داشته باشیم نویسندگان ما خیلی تمایل نشان نمی‌دهند. آن‌ها بر این باورند که کار نویسندگی به نام یک نفر تمام شود. در حالیکه تعداد زیادی بایستی کنار این نویسنده باشند به او مشورت بدهند و در اصلاحات و ویراستاری‌ها به غنای لازم محتوایی فیلمنامه،‌ کمک کنند

واقعیت سریال‌های ما خیلی اخلاقی‌تر و ارزشی‌تر است

مفید با تأکید بر رفتار ارزشی و انسانی ایران در سریال‌سازی، تصریح کرد: یکی از معضلات دیگر ما در سریال‌سازی محدودیت‌های ما نسبت به کشورهای رقیب و کارهای ماهواره‌ای است؛ آن‌ها متأسفانه از المان‌هایی بهره می‌برند که جاذبه‌های کاذب ایجاد می‌کند. خوشبختانه ما نداریم و نمی‌خواهیم هم این جاذبه‌ها را داشته باشیم. از این سو، کار در رسانه‌ملی بسیار مشکل‌تر است به معدود کارهای هالیوودی که دنیا را درگیر خودش می‌کند نگاه کنید با همه سرمایه‌گذاری‌های سنگین و هنگفتی که برای ساخت آن‌ها انجام می‌شود. اگر بخواهید با کشورهای همجوار این کارها را قیاس کنید آن‌ها صنعت فیلمسازی دارند اما واقعیت سریال‌های ما خیلی اخلاقی‌تر و ارزشی‌تر است و فیلمسازان ما شریف‌تر با مسائل برخورد می‌کنند. این‌ مسائل همه در کنار هم یک مقدار کار در رسانه‌ملی را سخت‌تر می‌کند.

نباید سریال اجتماعی با تلخی و خشونت بی‌مورد همراه شود

تهیه‌کننده سریال «محکومین» تأکید کرد: در کنار همه تئوری‌های سریال‌سازی و رفتار نمایشی با مخاطب، تماشاگر ما هم ذائقه‌های مختلفی دارد. یک روزی دوست دارد طنز ببیند، یک روزی کار سیاسی و امنیتی و یک روزی هم درام خانوادگی را دنبال کند. تنوع طبیعتِ مخاطب است و اگر ما کنداکتور پخش را به گونه‌ای ببندیم که تنوع در سریال‌های شبکه‌ها نباشد تعداد زیادی از این ذائقه‌ها را پاسخ نداده‌ایم. حتماً باید فیلم اجتماعی داشته باشیم. اما نیازی نیست این کار اجتماعی با تلخی و خشونت بی‌مورد همراه شود که مخاطب در جریان تماشای این سریال، اذیت شود.

نباید سریالِ تلویزیون مخاطب را اذیت کند

وی با اشاره به اینکه چیدمان کنداکتور بسیار مهم است هوشمندانه انجام شود، خاطرنشان کرد: خشونت‌ها و حتی حزن‌های بی‌مورد که تلخی و ناامیدی به ارمغان بیاورد سریال را به سمت اشتباهی رهنمون می‌کند و مخاطب هم در حین تماشا، کار را پَس می‌زند. لازم است سریال‌های اجتماعی با زبان نرم‌تر مفاهیم را دنبال کند. کار سنگین صداوسیما، عمدتاً آثار اجتماعی که پوسته‌های هنجارها و ناهنجاری‌ها را به تصویر بکشد نیاز امروزِ مخاطب ماست. سریال‌سازان ما باید سعی کنند از فضاهایی که مخاطب را آزار می‌دهد فاصله بگیرند. بیننده ما هم به سریال‌های مفرح شاد نیاز دارد، هم به درام خانوادگی و هم سریال سیاسی، امنیتی، پلیسی و… که همه ذائقه‌ها تأمین شوند؛ اما در کنار همه این اتفاقات، چیدمان کنداکتور بسیار مهم است هوشمندانه انجام شود.  

«بیگانه‌ای با من است» احمد امینی کلید می‌خورد

مفید در پایان خبر از شروع سریال «بیگانه‌ای با من است» داد و گفت: ان‌شاالله در ۱۰ روز آینده سریال «بیگانه‌ای با من است» احمد امینی کلید خواهد خورد که بنده هم تهیه‌کنندگی این درام خانوادگی شبکه دو سیما را برعهده دارم. تاکنون هم با بازیگرانی مذاکره شده که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید