» اجتماعی » رونمایی از «تفسیر سوره برائت» رهبر انقلاب/ بازخوانی جلسات تفسیر پس از ۴۸ سال
اجتماعی

رونمایی از «تفسیر سوره برائت» رهبر انقلاب/ بازخوانی جلسات تفسیر پس از ۴۸ سال

۳ مهر ۹۸ 0۰11

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیین معرفی کتاب «تفسیر سوره برائت» شنبه ششم مهرماه، ساعت ۹ صبح، در محل ساختمان شماره یک دانشگاه علوم اسلامی رضوی واقع در صحن هدایت حرم مطهر امام رضا(ع)، با حضور اساتید حوزه علمیه، طلاب و دانشجویان توسط دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)، برگزار می‌شود.

آیت‌الله محمدی‌ری‌شهری، رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث نیز به‌عنوان سخنران این مراسم حضور خواهند داشت‌ و در پایان از تدوین‌کنندگان کتاب تجلیل به‌عمل خواهد آمد. سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم توسط حضرت آیت الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) از پاییز سال ۱۳۵۰ در مدرسه‌ «میرزا جعفر» مشهد شروع شد.

در این جلسات سوره‌های مبارکه‌ مائده، انفال، برائت و آیاتی از سوره‌‌ی مبارکه‌ یونس مورد تفسیر و تبیین قرار گرفت. تفسیر سوره‌ مبارکه‌ برائت از اوایل سال ۱۳۵۱ آغاز شد و حدوداً تا بهمن ۱۳۵۱ ادامه یافت.

این درس تفسیر که یکی از دو درس تفسیر در حوزه علمیّه‌ مشهد در آن روزگار بود، به‌طور معمول در روزهای تعطیلی دروس رسمی حوزه یعنی پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها در «مدرسه‌ میرزا جعفر» از مدارس علمیّه‌ در محدوده‌ حرم مطهّر و بعدها در مسجدی در «پایین خیابان» و سپس مسجد قبله، برگزار می‌شد.

روش به‌کاررفته در این جلسات تفسیری، روش اجتهادی است که در آن بر استفاده و راهیابی به مقصود آیات با استفاده از تفکر و تعقل تأکید شده است؛ ضمن اینکه کنار روش عقلی، استفاده از روش تفسیری قرآن به قرآن و بهره‌گیری معتنابه از روایات کاملاً مشهود است.

این جلسات به‌دلیل مضمون و محتوای روشنگرانه و کاربردی آن در زنده کردن روح اسلامی در مخاطبان از سوی رژیم طاغوت به‌شدت مورد توجه و کنترل بوده است.

پیش از این و در سال ۱۳۹۳ مجموعه‌ مبانی و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای برگرفته از متون این جلسات تفسیری به‌صورت کتابی مستقل، استخراج و توسّط نشر «نسیم انقلاب» وابسته به «انتشارات انقلاب اسلامی» با عنوان «مروری بر مبانی، روش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در تفسیر سوره‌ توبه» منتشر شده بود. برای تتمیم فایده، آن کتاب به ابتدای متن تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی برائت افزوده شد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت حضور در برنامه عدد ۵ را به سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۷۶۵۰۰۰۱۰۹۳ ارسال کنند.

انتهای پیام/+

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید