» سیاسی » امنیت ملی » سوزان رایس: در برابر انتقام ایران هر کاری کنیم، باز هم کافی نیست
امنیت ملی - سیاست خارجی - سیاسی - صفحه اصلی

سوزان رایس: در برابر انتقام ایران هر کاری کنیم، باز هم کافی نیست

۱۴ دی ۹۸ 1۰34

مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا با بیان اینکه ترور سردار شهید سلیمانی خطر درگیری مستقیم با ایران را افزایش داده، گفت ایالات متحده هر کاری کند باز هم برای مقابله با انتقام سخت ایران کافی نخواهد بود.

به نقل از خبرگزاری فارس، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی دولت پیشین ایالات متحده امروز (شنبه) در واکنش به ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله هوایی نظامیان تروریست آمریکایی به بغداد، گفت خطرات متعاقب این ترور احتمالا از منافعش پیشی می‌گیرد.

رایس در مصاحبه با شبکه «اِم. اِس. اِن. بی. سی.»، توضیح داد: «زمانی که مشاور امنیت ملی بودم، جامعه اطلاعاتی یا ارتش آمریکا هیچ فرصتی را برای حمله به [سردار] قاسم سلیمانی به دولت [باراک] اوباما پیشنهاد نکرد. اگر چنین فرصتی به ما پیشنهاد می‌شد، کاری که می‌کردیم این بود که بسیار دقیق خطرات آن را در مقابله با عواید آن بررسی و ارزیابی می‌کردیم. ما تمام راه‌هایی که امنیت ما را تقویت یا تضعیف می‌کرد مورد ارزیابی قرار می‌دادیم».

وی به‌صورت غیرمستقیم تعجیل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در انتخاب گزینه ترور سردار شهید سلیمانی را نقد کرده و اظهار داشت: «از تمام منابع زمانی و اقداماتی که در اختیار داشتیم برای آماده‌سازی استفاده می‌کردیم تا مطمئن شویم که کارمندان، دیپلمات‌ها و نظامیان ما در حفاظت حداکثری در برابر انتقام احتمالی ایران قرار دارند».

رایس که زمانی نمایندگانی آمریکا در سازمان ملل را نیز برعهده داشت، تاکید کرد: «دلیل واقعی و جدی وجود دارد که باور داشته باشیم در تمامی احتمالات، خطرات [ترور سردار سلیمانی] از منافع آن بیشتر است».

مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید ادامه داد: «دلیل اینکه باید اینگونه در نظر بگیریم نیز، روش‌هایی است که ایران می‌تواند به شکل بسیار قابل توجهی انتقام بگیرد. آنها می‌تواند در عراق بدون هیچ‌گونه محدودیتی انتقام بگیرند یا در گستره‌ای وسیع‌تر در سوریه، لبنان یا احتمالا علیه اسرائیل. در سراسر خلیج [فارس] نیز ده‌ها هزار نیروی آمریکایی، دیپلمات، تاسیسات تجاری و مدنی داریم».

وی همچنین افزود: «خطر بزرگتری وجود دارد که ورای منطقه خاورمیانه، در اروپا، آمریکای لاتین و آفریقا که نواب ایران از جمله حزب‌الله حضور گسترده‌ای دارد و حتی در ایالات متحده نیز احتمال حمله آنها به اهداف سخت یا نرم، نظامی یا غیرنظامی وجود دارد».

رایس سپس سوالاتی درباره تصمیم ترور سردار شهید سلیمانی مطرح کرد: «اگر دولت [ترامپ] باور داشت که اطلاعات محکمی از تهدید فوری علیه آمریکا از سوی [سردار] سلیمانی وجود دارد، پس این سوال به وجود می‌آید که آیا تنها راه مقابله با آن تهدید کشتن [سردار] سلیمانی بود؟ سوال اینجاست که آیا واقعا این اقدام به نفع ما بود، آیا واقعا ما را امن‌تر کرد؟»

این سیاستمدار آمریکایی با بیان اینکه شک دارد که حذف سردار شهید سلیمانی از عرصه میدانی به معنای از دست رفتن توانمندی ایرانی‌ها در حمله به ایالات متحده باشد، تصریح کرد: «در واقع، ما باید مطمئن باشیم که آنها برای گرفتن انتقام در مقیاسی بسیار بزرگتر از آنچه که در حال برنامه‌ریزی برای آن بودند، انگیزه دارند. معتقدم که خطر درگیری مستقیم یا درگیری محدود با ایران به‌شدت افزایش یافته است و به نظرم عاقلانه است که آمریکایی‌ها خود را در مسیر جنگ با ایران ببینند. اگر بتوان از آن اجتناب کرد که خب چه بهتر اما شک دارم».

وی ضمن اشاره به اینکه کارهایی هست که آمریکا می‌تواند برای حفاظت از خود انجام دهیم، گفت: «اما هیچ کدام از آنها کافی یا کامل نیستند. ما می‌توانیم سفارتخانه و پایگاه‌های نظامی خود را تقویت کنیم، می‌توانیم تعداد خدمه دیپلماتیک یا نظامی خود را کاهش یا افزایش دهیم، می‌توانیم به آمریکایی‌ها هشدار دهیم که سفر نروند یا [کشور را] ترک نکنند. اما هیچکدام از آنها نمی‌تواند اطمینان دهد که ایران نمی‌تواند به روش نامتقارنی حمله کند».

رایس در پایان تحلیل کرد: «از طرفی اطمینانی نداریم که با کشتن [سردار] سلیمانی، طرح کذایی که می‌گوییم مانع آن شده‌ایم، دیگر اجرایی نخواهد شد… به نظرم ایرانی‌ها مجبور هستند بقای خود در منطقه را اثبات کنند که متقابلا مبارزه کرده و ضربه سختی می‌زنند. وقتی هم که این کار را کنند، ما با این انتخاب که چگونه واکنش نشان دهیم، روبه‌رو می‌شویم. یا به همان شکل واکنش می‌دهیم که منجر به تنش‌زایی می‌شود یا عقب می‌نشینیم و ایران را جسورتر می‌کنیم که پیشتر بیاید. در هر دو صورت خطر درگیری افزایش می‌یابد».

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) نظامیان تروریست آمریکایی با استفاده از یک فروند پهپاد نقطه‌زن، سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابو مهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی را به شهادت رساندند.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد، آورد: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید».

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. 

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید