» اقتصادی » بهای نفت در مرز ۷۰ دلار/ ارزش دلار به پایین‌ترین حد خود در دوماه گذشته رسید
اقتصادی - صفحه اصلی

بهای نفت در مرز ۷۰ دلار/ ارزش دلار به پایین‌ترین حد خود در دوماه گذشته رسید

۱۴ دی ۹۸ 1۰47

تزلزل بازارهای جهانی در پی ترور سپهبد سلیمانی

در پی ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی، بازار‌های جهانی واکنش‌های مختلفی را نشان دادند.

بازارهای جهانی

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شلیک خبیثانه ایالات متحده آمریکا به خوردو حامل سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و چندین نظامی ایرانی عراقی که منجر به شهادت این سرداران شد. منجر به ایجاد تنش های سیاسی و اقتصادی در روز گذشته شد.

تنش هایی که بازار های اروپایی و آمریکایی را درگیر این تنش طلبی آمریکا و تجاوزگری این دولت منحوس کرد.

با به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، بازارهای جهانی واکنش نشان داده و نرخ طلا و نفت جهش یافت و شاخص‌های عمده بورس های جهانی سقوط کرد.

آژیر بورس های آسیایی با خبر شهادت سردار سپهبد سلیمانی به صدا درآمد

در معاملات روز گذشته بورس‌های آسیایی روندی نزولی را تجربه کرده و دلیل اصلی آن حمله تروریستی آ‌مریکا و شهادت سردار سلیمانی است.

 بورس‌های آ‌سیایی در حالی که پیش از انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی روند مثبت را در پیش گرفته بودند، اما بعد اعلام خبر این حادثه تروریستی شمایل رشد منفی به خود می بینند.

در حالی که شاخص بورس LMSCI که بزرگترین شاخص اسیا و اقیانوسیه خارج از ژاپن در معاملات اولیه به بالاترین میزان طی حدود ۲ سال گذشته رسید اما پس از انتشار خبر حمله این شاخص پایین آمد.

انتظار می‌رود بورس‌های اروپایی نیز پس از تشدید تنش در خاورمیانهرویکرد بازارهای آسیایی را در پیش گیرند. شاخص بورس یورو استاکس ۵۰، ۰٫۶۶ درصد ریخت و بورس آلمان ۰٫۶ درصد منفی شد. شاخص FTSE نیز ۰٫۴۶ درصد پایین آمد بورس چین نیز که یکی از بهترین عملکردها را طی سال گذشته داشت علی‌رغم تلاش‌ها برای مثبت ماندن اما ۰٫۲ درصد منفی شد. هنوز تاثیر حمله آمریکا و شهادت سردار سلیمانی بر بازارهای مالی جهان به طور کامل مشخص نیست.

نفت به نرخ بشکه ۷۰ دلار رسید

در پی تشدید شرایط امنیتی در منطقه به دلیل شهادت سردار سلیمانی به دست ارتش تروریست آمریکا قیمت نفت هم اکنون از ۶۹ دلار عبور کرده و در محدوده ۶۹٫۵ دلار در نوسان است.

در معاملات ساعات اولیه روز گذشته در بازار انرژی قیمت نفت با بیش ۴٫۵ درصد افزایش نسبت به دیروز به ۶۹٫۲۵ دلار رسید.

بازارهای جهانی

در حال حاضر هر بشکه نفت برنت ۶۹٫۲۵ دلار داد و ستد می‌شود که نسبت به دیروز ۳ دلار افزایش داشته است. نفت آمریکا نیز با عبور از ۶۳٫۸ دلار در شرف رسیدن به ۶۴ دلار در هر بشکه است.

طلا ۱۴ دلار گران تر شد

در معاملات اولیه بازار طلا و با قوت گرفتن چشم‌انداز تشدید تنش در خاورمیانه در پی شهادت سردار سلیمانی قیمت طلا روند صعودی را در پیش گرفت.

 حمله ارتش تروریستی آمریکا به خودروی حامل سردار سلیمانی و شهادت وی چشم‌انداز تشدید تنش در منطقه خاورمیانه را قوت بخشیده و همین امر باعث شد تا بازار طلا به این مساله و افزایش قیمت واکنش نشان دهد.

بر همین اساس و تا این لحظه قیمت طلا در بازار جهانی با ۱۴ دلار افزایش به ۱۵۴۴٫۷ دلار برسد. این قیمت نسبت به یک ماه گذشته ۶۶٫۶ دلار و نسبت به یکسال گذشته ۲۴۶ دلار بالا رفته است.

نقره نیز ۱۵ سنت افزایش یافته و به ۱۸٫۱۵ دلار در هر انس رسید. پلاتین و پالادیوم نیز با ۳ و ۵ دلار افزایش در قیمت ۹۸۱ و ۱۹۴۶ دلار در هر اونس قیمت‌گذاری شدند.

به گزارش رویترز اصلی‌ترین دلیل بالا رفتن امروز قیمت طلا چشم‌انداز بالا گرفتن تنش در خاورمیانه به دلیل حمله آ‌مریکا و شهادت سردار سلیمانی است. از دیگر دلایل بالا رفتن قیمت طلا افت ارزش دلار در بازار جهانی است.

سقوط ارزش دلار آمریکا به کمترین رقم طی ۲ ماه گذشته در پی ترور سردار سلیمانی

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در آسیا پاسیفیک گفت: امروز تازه روز سوم از سال جدید است و یک بحران ژئوپلیتیکی بر سر راه سرمایه گذاران قرار گرفته است. چطور ممکن است ایرانی‌ها پاسخ این اقدام را ندهند؟ تاسیسات نفتی و نفتکش‌ها اولین چیزی بودند که به ذهن من رسیدند.

او افزود: ارزش دلار پس از این خبر ۰.۴ درصد در برابر ین ژاپن کاهش یافت و به ۱۰۸.۱۴ واحد رسید که پایین‌ترین حد از اول نوامبر بود.  

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: با توجه به موقعیت ژاپن به عنوان بزرگترین کشور وام دهنده جهان، ین اغلب در زمان تنش‌های جهانی، مأمنی برای سرمایه گذاران است.

بازارهای اروپایی و آمریکا وحشتزده از پاسخ ایران

ساسان شاه ویسی؛ رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح تاثیر ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی گفت: مهمترین اتفاقات ۲۴ ساعت گذشته بازارهای بین المللی مالی به تغییرات  نسبت به برابری قیمت طلا،برابری قیمت دلار  برابری نرخ های موثر مثل یورو، پوند و ین نسبت به دلار است.

او گفت: هم اکنون تغییرات در بازارهای آسیایی که بعد از دوسال توانسته بود پیشرفت هایی را رقم بزند و به ثبات برساند در شوک هستند.

شاه ویسی بیان کرد: بازارهای اصلی و کالاهای اصلی بورس نیویورک و شیکاگو  دچار کاهش با شیب ملایم بودند اما به نظر میرسد بازارهایی که فکر میکردند در شروع سال نو میلادی جدید با ظرفیت اثر گذار فعالیت خودشان را آغاز خواهند کرد  دچار شوک شدند.

وی گفت:  یکی از مهمترین شاخص بازار های جهانی که اقتصاد امریکا را هم تحت تاثیر قرار میدهد؛ بهای نفت هست که در کمتر چند ساعت گذشته بیش از ۳ دلار تحریک پذیری و افزایش قیمت داشته است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مهمترین مسئله این است که باتوجه به اینکه در آغاز سال جدید میلادی هستیم و برخی از بازارها کارایی مناسبی ندارند ، قطعا این بازارها نسبت به اتفاقات این چنینی حساسیت و واکنش نشان خواهند داد.

شاه ویسی تصریح کرد: اقدام امریکا نه فقط در منطقه که در بازارهای بزرگ بین المللی باعث تکانه هایی شده است که عدم کارایی موثر بازارها در نمودار و نشان دهنده این است که در اکثر بازار های موثر بین المللی شوک کاهشی  برای کاهش ارزش بازارها رو مشاهده می کنیم.

رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی بیان کرد: چیزی که بازارهای جهانی مهم تر از اقدام امروز امریکا به دنبالش هستند، پاسخ ایران به خونخواهی سردار شهیدش است.

او تاکید کرد: مهمترین تغییرات بر اثر این حادثه تروریستی با بیشترین تاثیر در حوزه نفت مشهود است. 

شاه ویسی بیان کرد: تحریک پذیری و افزایش قیمت که به بازار عراق، ایالات متحده و تاثیر گذاری ایران به‌عنوان هاب منطقه ای نفتی برمی گردد.

رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب گفت: حالا بسیاری از پیمانکاران و مستشاران نفتی با توجه به التهابات بوجود آمده از عراق خارج می شوند. و نکته مهم تر اینکه تغییرات قیمت نفت می تواند تغییرات گسترده ای در سبد برابری ارزش دلار برای تنظیم موثر بهره برداران و نفت بین المللی  بوجود بیاورد کما اینکه اولین تغییر را هم شاهد بودیم که بلافاصله اتفاق افتاد.

او اظهار کرد: قطعا تغییرات نرخ برابری دلار را در روزهای آتی مشاهده خواهیم کرد.

بازار در شوک ترور سردار سلیمانی دست و پا زد

عباداله محمدولی رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت بازار طلا و سکه با توجه به شهادت سردار سپاه قاسم سلیمانی  اظهار کرد: بازار طلا و سکه از صبح امروز با نوساناتی مواجه شد که علت این امر را می‌توان به خبر شهادت شهید سردار سلیمانی نسبت داد.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ادامه داد: به طور قطع این موضوع می‌تواند به مسائل اقتصادی و سیاسی مربوط شود و بتواند بازار طلا و سکه را دچار نوساناتی کند.

محمدولی در ادامه گفت: باید منتظر ماند تا ببینیم چه اتفاقی در بازار رخ می‌دهد، این در حالی است که نگاه و چشم انداز ما، نگاه مثبتی است.

کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از پیش بینی بازار طلا و سکه طی این هفته خبرداد و گفت: با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان درباره بازار به طور قطع صحبت به میان آورد، اما امیدواریم که بازار روند بهتری به خود بگیرد.

او افزود: قیمت اونس جهانی طلا در دو هفته اخیر افزایشی بوده که به دلیل تنش های ایجاد شده از سوی آمریکا بوده است. وقتی قیمت اونس جهانی طلا تغییر می‌کند، بی‌تاثیر بر قمیت طلا و سکه در بازار داخلی نخواهد بود. در داخل نیز زمانی که بازار ارز که دچار نوسان بوده و به خوبی تنظیم نشود و آرامش در آن نباشد، طبیعتاً روی قیمت سکه و طلا نیز اثر مستقیم خواهد گذاشت.

نقش بی بدیل سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی در حفاظت از امنیت نفتی ایران و عراق

رشادت های منطقه ای و سیاسی نظامی این شهید بزرگوار بر هیچ یک از مسلمانان منطقه پوشیده نبوده و نیست، اما ناگفته نماند که حفاظت از خاک و راندن دشمن از خاک کشورهای دوست و همسایه در جهت امنیت عمومی و حفظ منافع و منابع ملی کشورها از جمله منابع غنی نفتی بود.

به جز متغیرهای اقتصادی که بر قیمت کالاها و سهام شرکت‌ها اثرگذار هستند و ثاتیر مستقیمی بر روی قیمت نهایی آن‌ها دارند. تغییر و تحول در فضای کلی اقتصاد و کسب و کار هم می‌تواند بر روی قیمت کالاها و سهام اثرگذار باشد.

پارامتری که معمولا از آن با عنوان ریسک سیستماتیک یاد می‌شود. ریسک سیستماتیکی که پایین بودن آن به عنوان سوپاپ اطمینانی برای سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی عمل کرده و آنان را مجاب به کارگیری سرمایه‌شان برای تولید ارزش افزوده در اقتصاد می‌کند.

ریسکی که افزایش آن به معنای نا امنی در فضای اقتصاد هست. مهمی که دیروز با ترور سردار شهید قاسم سلیمانی به کلیت اقتصاد جهانی تزریق شد و اولین آثارش را در قیمت جهانی نفت و طلا گذاشت.

گویی نبود سرداری که با حذف داعش، پیام‌آور آرامش برای کشورهای خاورمیانه بود یعنی نبود آرامش برای کل کشورهای دنیا مخصوصا اقتصاد آن‌ها.

البته اثبات این نتیجه‌گیری زیاد طول نکشید و با بازگشایی بازار سهام آمریکا در اول صبح به وقت محلی با کاهش شاخص‌های بورس این کشور تایید شد.

در شرایط فعلی به دلیل افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا ریسک سیستماتیک فعالیت‌های اقتصادی افزایش یافته است. معمولا سرمایه‌گذاران در شرایطی که ریسک سیستماتیک افزایش قابل ملاحضه‌ای داشته علاقه به فروش دارائی‌های مالی از جمله سهام و خرید کالاهای فیزیکی و با ارزش مثل طلا دارند که حتی در بدترین شرایط هم حکم پول نقد را داشته و براحتی ارزش خود را از دست نمی‌دهند.

البته چون در بازارهای مالی پیش‌بینی از وضعیت آینده بر روی قیمت لحظه‌ای کالاها و سهام منعکس می‌شود و همچنین رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران هم، کاهش یا افزایش قیمت‌ها را تشدید می‌کند باید چند روزی منتظر اتفاقات و پیامدهای بعدی اقدام خصمانه آمریکا بمانیم تا بتوان با دقت نظر بیشتری آینده قیمت طلا، نفت و بورس‌های جهانی را پیش‌بینی کرد.

اما اگر در چند روز آینده ایران پاسخی به اقدام آمریکا بدهد قطعا افزایش قیمت نفت و طلا ادامه‌دار و کاهش به تعبیری بهتر سقوط شاخص‌های بورس‌های آمریکا، اروپا و کشورهای منطقه ادامه‌دار خواهد بود.

در چنین فضایی اقدام ایران است که آینده قیمت کالاهای استراتژیک از جمله نفت، طلا و ارزش بورس‌های دنیا را تعیین خواهد کرد. اقدامی که تمام مسئولیت‌های آن برعهده آمریکا بوده که با ترور سردار سلیمانی دست به ماجراجویی خطرناکی زده.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید