» اجتماعی » گزارش سفر آیت الله رئیسی به استان یزد برای بررسی مسائل قضایی
اجتماعی - حقوقی و قضائی - صفحه اصلی

گزارش سفر آیت الله رئیسی به استان یزد برای بررسی مسائل قضایی

۳ بهمن ۹۸ 0۰17

اعزام ۱۷ هیات به استان یزد برای بررسی مسائل قضایی

اقتصاد گردشگری در این استان می‌تواند بسیار راهگشا باشد

به نقل از میزان – آیت الله رئیسى رئیس دستگاه قضا جهت بررسى آخرین مسائل حقوقى و قضایى استان یزد در صدر یک هیات قضایی به این استان سفر کرد.دیدار رئیس قوه قضاییه با اقشار مختلف مردم یزد برگزار شد آیت الله رئیسی، رییس قوه قضاییه در این دیدار گفت: سخنان آیت‌الله ناصری، نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه مرکز استان یزد محور‌هایی داشت که در جای خود قابل پیگیری است که بخشی از آن حتما در دستگاه قضایی و بخشی هم حتما در دولت و دستگاه‌های دیگر پیگیری می‌شود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اظهارات همسر یکی از شهدای مدافع حرم، ابراز امیدواری کرد که خداوند به وی و سایر مسئولین توفیق ادامه دادن راه شهدای ارزشمند و گرانقدر را مرحمت نماید.

وی به سخنان پدر شهید قربانی از جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی اشاره کرد و این اظهارات را نشان دهنده بصیرت، دین‌مداری، مسئولیت شناسی، شکر و صبر دانست.

رییس قوه قضاییه با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شهید سلیمانی یک شخص نیست؛ بلکه یک مکتب است، گفت: باید به شاخصه‌های مکتب شهید سلیمانی نگاه کنیم.

وی ادامه داد: اولین شاخصه شهید سلیمانی، شناخت نعمت‌های خداوند متعال و شکرگزاری از این نعمت‌ها بود.

آیت الله رییسی بیان داشت: در شناخت زمان، مکان، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی، شهید سلیمانی به عنوان یک شاخص بود.

رییس قوه قضاییه اخلاص، برای خداوند، اندیشه و عمل کردن و خدا را دیدن را از شاخصه‌های مهم شهید سلیمانی عنوان کرد و افزود: محوری‌ترین نکته که در زندگی ایشان بسیار موج می‌زد، اخلاص و ایمان و اتکال به خدا بود.

آیت الله رییسی تصریح کرد: امام خمینی (ره) به ما یاد دادند که دو شاخص اتکال به خدا و اعتماد به نفس برای موفقیت لازم است. آیت‌الله رئیسی با خانواده یکی از جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی دیدار کرد آیت الله رییسی رئیس قوه قضاییه در حاشیه دیدار با نخبگان و کارآفرینان استان یزد با خانواده امیرحسین قربانی از جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی دیدار و گفتگو کرد.

رییس قوه قضاییه از درگاه خداوند برای آن شهید رحمت الهی و برای خانواده او صبر و اجر را مسئلت کرد.رئیس قوه قضاییه بر مزار آیت الله شهید صدوقی حاضر شدآیت الله رییسی رییس قوه قضاییه در جریان سفر به استان یزد، بر مزار شهید محراب آیت‌الله محمد صدوقی حاضر شد و ضمن قرائت فاتحه به مقام شامخ این شهید ادای احترام کرد.

آیت­ الله محمد صدوقی (ره) در ۱۱ تیر ماه۱۳۶۱ مطابق با ۱۰ رمضان ۱۴۰۲ قمری، پس از ادای نماز جمعه توسط منافقین در ماه رمضان در محراب نماز به شهادت رسید.اقتصاد گردشگری در استان یزد به واسطه بار عظیمی که در معرفی فرهنگ اسلامی و ملی ما دارد باید مورد توجه قرار گیرد رئیس قوه قضاییه براى دیدار با نخبگان، کارآفرینان و تولیدکنندگان استان یزد در مسجد حظیره شهر یزد حضور یافت.

آیت الله رئیسی در ابتدای ضمن ابراز خوشحالی از اینکه در میان کارآفرینان و چهره‌های فرهنگی استان یزد حضور دارد، گفت:خوشحایم که امروز در میان نخبگان اثرگذار هستیم. نظرات شما برای بنده بسیار شنیدنی بود. عزیزانی که دیدگاه شان را بیان کردند، مطالب را مرقوم بفرمایند و انشاءالله از نظرات عزیزان فرهنگی و هم از نظرات عزیزان کارآفرین سرمایه گذار و فعالان اقتصادی بهره مند می شویم.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه استان یزد جلوه‌گاه فرهنگ کشور ماست، تاکید کرد: استان یزد جلوه دینداری وهنرمندی و فرهنگ اسلامی است ودر جای جای این استان، فرهنگی بودن و دین‌مدار بودن مردم و هنرمند بودن آنان ملموس است. امروز آنچه می تواند جامعه ما را از وقوع جرم پیشگیری و حفظ کند و ناهنجاری های اجتماعی را از بین ببرد، فرهنگ بومی یزد است. این فرهنگ نقش پیشگیرانه برای تهدیدهای موجود دارد و هرقدر چهره های فرهنگی استان، مسائل جامعه را در بستر هنر بیان کنند، می تواند نقش پیشگیرانه در وقوع جرم داشته باشد.

رییس قوه قضاییه در ادامه این نشست بیان کرد: داشته های فرهنگی ما از سوی دشمنان، امروز در حال تهدید است . امروز بر فرهیختگان با بصیرت ماست که با تیزبینی و دقت نگذارند که مرزهای فرهنگی تهدید شود . آنان نباید بگذارند که هنر این کشور مورد تهدید قرار گیرد؛ اقتصاد کشور مورد تهدید قرار گیرد . در استانهای دیگر و در استان هرمزگان تاکید کردم اقتصاد دریا فعال شود و در استان آذربایجان شرقی هم تاکید کردم تلاش کنیم در اقتصاد فضای مجازی فعال باشید و در این استان هم بر اقتصاد گردشگری تاکید دارم . اقتصاد گردشگری در استان یزد که هم بار فرهنگی و هم سابقه طولانی در معرفی فرهنگ اسلامی و فرهنگ ملی ما دارد و هم زمینه مناسبی برای ارتباط بین ملتها در این استان وجود دارد، دارای ظرفیت‌های مناسبی است. اقتصاد گردشگری اقتصادی است که می تواند در استان یزد هم برای خود استان و هم برای کشور منشاء اثر باشد .

اعزام ۱۷ هیات به استان یزد برای بررسی مسائل قضایی/اقتصاد گردشگری در این استان می‌تواند بسیار راهگشا باشد

رییس قوه قضاییه در ادامه ایران را یکی از کشور های امن دنیا دانست و خاطرنشان کرد:امروز علی رغم اینکه دشمنان، جمهوری اسلامی را نا امن جلوه می دهند، عرض می کنم که امن ترین نقطه دنیا جمهوری اسلامی ایران است و آنان با بهانه کردن یک حادثه سعی دارند ایران را کشوری ناامن جلوه دهند؛ در حالیکه این مسائل در جای جای دنیا در حال رخ دادن است و ما هم اطلاعات و هم خبر های آن را داریم . امروز کشور ما برای گردشگران، کشور امنی محسوب می شود و استان یزد استان امنی است و بیش از همیشه می تواند این امنیت را برای همه گردشگران داشته و منشاء آثار خیر باشد.

آیت االله رییسی در ادامه درباره فعالان گردشگری هم تاکید کرد: ما باید افرادی را که می‌خواهند در اقتصاد گردشگری فعالیت کنند، حمایت کاری کنیم که آنها در فرایند کار اقتصادی دچار آسیب نشوند و اگر مشکلی با نظام بانکی دارند، حل شود و کار گردشگری از رونق نیفتاد . اگرچه باید بدهی بانکی پرداخت شود، اما این موضوع نباید به تعطیلی یک واحد گردشگری بیانجامد؛ زیرا تعطیلی آن واحد گردشگری فقط مربوط به آن شخص نیست؛ بلکه مربوط به یک جریان و فرآیندی است که از آن آسیب می خورد. بله باید حتما طلب ها وصول شود؛ اما باید روشی دنبال گردد و سازوکاری ایجاد شود که کار دچار مشکل نشود.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه به همه ما فرمودند باید ایران قوی شود؛ ایران قوی می خواهیم. ایران قوی بدون اقتصاد قوی امکان پذیر نیست و باید اقتصاد این کشور قوی شود. سازوکارهای قوت اقتصادی ، عمل کردن به منشوری است که ایشان فرمودند؛ یعنی توجه به تولید و تولید کننده، تسهیل امر تولید، کارآفرینی، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال با زمینه های بسیاری که وجود دارد که در استان یزد همان اقتصاد گردشگری است.

اعزام ۱۷ هیات به استان یزد برای بررسی مسائل قضایی/اقتصاد گردشگری در این استان می‌تواند بسیار راهگشا باشد

رئیس دستگاه قضا گفت: امید است این موضوع مورد توجه همگان قرار گیرد و ما هم به سهم خودمان در دستگاه قضایی خدمتگزار شما هستیم؛ به ویژه در سازمان بازرسی نکاتی که دوستان به عنوان آسیب اشاره کردند، انشاءالله دنبال شود.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: این بستر و زمینه در استان یزد کاملا وجود دارد که این استان، هم بتواند ارتباط فرهنگی با ملت ها داشته باشد و هم بتواند یک کار اقتصادی ارزشمند را در کشور شکل دهد.

رئیس دستگاه قضا یادآور شد: در ارتباط با مساله تسهیل امر تولید ، ما سیاست های مصوب ابلاغ شده داریم. این سیاست‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث شده و از جانب رهبر معظم انقلاب نیز ابلاغ شده است و هم مصوباتی در رابطه با اقتصاد مقاومتی داریم که این ها اسناد بالا دستی ما بشمار می روند. هر بخشنامه ای و هر تصمیمی باید در ذیل این سیاست ها باشد. نباید بخشنامه با سیاست های مصوب نظام مخالفت داشته باشد و حتما بخشنامه ها باید تسهیل کننده تولید در کشور باشند و باید به گونه ای باشد که برای تولید کننده ، امر تولید صرف کند. هرکاری که تولید کننده را بی انگیزه یا کم انگیزه کند، باید از آن پرهیز کرد.

وی تاکید کرد: نباید به دست دیگران نگاه کرد تا برای ما تولید کنند؛ حال هر کشوری که می خواهد باشد؛ در حالیکه همان کالا می تواند در داخل کشور با کیفیت تولید شود. کاشی و سرامیک از تولیدات نام آور این استان است و نه فقط در ایران اسلامی، بلکه در منطقه نام کاشی و سرامیک یزد از لحاظ استاندارد و کیفیت معروف است و باید برای آن بازار ایجاد شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: ۱۵ کشور در زمره همسایگان ما بشمار می روند که این ها همه مشتریان کالایی هستند که در کشور درحال تولید است و باید بازار را برای اینها فراهم کرد که برای تولید کننده صرف داشته باشد.

وی با اشاره به برخی انتقادها نسبت به اینکه مساله صادرات دچار آسیب شده است، گفت: برای اینکه کار دنبال شود، این را از دوستان بازرسی کل کشور در استان یزد می خواهم و هم از استاندار یزد که با همکاری یکدیگر و مدیر صنعت و معدن در استان، کارگروهی تشکیل دهند و این موضوع پیگیری شود تا معلوم گردد کجای کار دارای مشکل است.

اعزام ۱۷ هیات به استان یزد برای بررسی مسائل قضایی/اقتصاد گردشگری در این استان می‌تواند بسیار راهگشا باشد

رئیس قوه قضاییه گفت: امروزه در کشور مساله تولید مساله محوری است و تولید کننده آماده تولید است و باید بررسی شود که کجای کار ایراد دارد. تولید کننده گله‌مند است که ما دچار مشکل هستیم و تولیدی که در کشور و حتی در خارج از کشور به عنوان یک تولید برتر شناخته می شود، اکنون بامشکلاتی مواجه است. لذا این موضوع را باید دوستان دنبال کنند تا براساس گزارش های ارسال شده، اگر مشکلی وجود داشته باشد، بتوانیم در شورای عالی بررسی و هم برای دولت ارسال کنیم و استاندار یزد نیز این موضوع را پیگیری کند تا اتفاقات نامناسب رخ ندهد.

وی با بیان اینکه نباید تنها در سخن بگوییم که باید از تولید حمایت شود، گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با صنعتگران، کارآفرینان و سرمایه گذاران، منشوری را مطرح کردند که جامع همه آن چیزی است که ما در جلسات مختلف می خواهیم به آن اشاره کنیم؛ یعنی جامعترین سخن در حمایت از تولید و صنعت را ایشان مطرح کردند و باید همان حرف ها را همه اجرا کنیم.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: ما همه مجری هستیم. بنده در حوزه قضا و مجریان در حوزه اجرا و قانونگذاران در حوزه تقنین و قانونگذاری فعالیت می کنیم و همه باید میدان اجرا را برای این قضیه فراهم کنیم و امر سرمایه گذاری و کارآفرینی را تسهیل کنیم.

رئیس دستگاه قضا یادآور شد: استان یزد معروف به کار است و از قدیم الایام مردمانش به عنوان مردمان سختکوش معرفی شده‌اند. این شعار قناعت و قناعت ورزی در زندگی به نحوی است که تولید انجام شود که این امر در حوزه های مختلف اعم از کشاورزی ، صنعت و نساجی است؛ کار نساجی در استان از صنایع نامدار یزد است و نباید این صنعت دچار مشکل شود.

وی افزود: فرهنگ اصیل مردم و سرمایه بزرگ استان نباید به هیچ عنوان مورد تهدید قرار گیرد و باید کارشناسان و دیده بان های فرهنگی از فرهنگ یزد صیانت کنند.

آیت الله رئیسی با یادآوری برخی موضوعات مطرح شده پیرامون مقوله سلامت گفت: با پیشرفتی که در حوزه پزشکی و سلامت صورت گرفته است، استان یزد در حال تبدیل شدن به قطب سلامت در منطقه است و نگاه و نظرات بسیار دقیق پزشکی آن نیز مورد توجه قرار گرفته است و لازم است این جهت تقویت شود که یکی از راه های آن این است که در این حوزه سرمایه گذاری هایی انجام شود که موضوع سلامت در استان پیشرفت کند.اقتصاد گردشگری در این استان می‌تواند برای کشور منشا اثر باشدآیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه در بدو ورود به استان یزد در جمع خبرنگاران با معرفی استان یزد به عنوان قطب صنعتی و معدنی، گفت: استان یزد، استانی است که در آن فرهنگ و هنر با هم آمیخته شده و یک مرکزیتی برای گردشگری است.

وی افزود: صنعت گردشگری در این استان از مواردی است که می‌تواند به عنوان اقتصاد گردشگری فعال و هم در معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی و هم در ارتباط با مسائل اقتصادی، بسیار راهگشا باشد.

رئیس قوه قضاییه از اعزام ۱۷ هیات به استان یزد برای بررسی مسائل این استان خبر داد و تصریح کرد: ۹ هیات در شهرستان‌ها و هشت هیات در مرکز استان مسائل را بررسی می‌کنند.

اعزام ۱۷ هیات به استان یزد برای بررسی مسائل قضایی/اقتصاد گردشگری در این استان می‌تواند بسیار راهگشا باشد

وی خاطرنشان کرد: در این سفر دیداری با قضات و کارکنان دادگستری و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه در استان یزد خواهیم داشت. با مدیران عالی استان یزد در شورای اداری و همچنین با فرهیختگان، خانواده معظم شهدا، مردم و علمای این استان نیز دیداری داریم.

آیت الله رئیسی افرود: گزارش هیات‌های اعزامی نهایتا در شورای عالی قوه قضاییه که امشب برگزار می‌شود، بررسی خواهد شد و تا حدی که امکان داشته باشد در این جلسه برای رفع مشکلات تصمیم گیری می‌گردد و آنچه که در استان امکانپذیر نیست را در مرکز پیگیری می‌کنیم.

اعزام ۱۷ هیات به استان یزد برای بررسی مسائل قضایی/اقتصاد گردشگری در این استان می‌تواند بسیار راهگشا باشد

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: امیدواریم مشکلات این استان که در بسیاری از امور پیشقدم بوده و به دارالعباده و دارلعلم معروف است، حل و رفع شود و دولت هم گام‌هایی را بردارد و به برکت شهدای عظیم الشان به ویژه شهید سلیمانی این سفر، بتواند سفر پربرکتی باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید