» بین الملل » چرا انصارالله نمی‌تواند عامل حملات موشکی و پهپادی به پادگان «الاستقبال» باشد؟
بین الملل - سیاست خارجی - غرب آسیا

چرا انصارالله نمی‌تواند عامل حملات موشکی و پهپادی به پادگان «الاستقبال» باشد؟

۵ بهمن ۹۸ 1۰60

تسویه حساب امارات با مزدوران خاندان آل سعود در استان مأرب یمن + نقشه میدانی و عکس

حمله به پادگاه «الاستقبال» در حالی به جبهه مقاومت «انصارالله» نسبت داده می‌شود که تسویه حساب‌ها در ائتلاف سعودی میان نیروهای شورای انتقالی جنوب و منصور هادی ادامه دارد.

به نقل از مشرق – غروب روز شنبه (بیست و هشتم دی ماه) تجمع نیروهای تحت فرمان ائتلاف سعودی در مسجد پادگان آموزشی «الاستقبال» در منطقه «المیل» در شمال غرب استان مارب یمن هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفت.

در جریان این حملات بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای تیپ چهارم ارتش منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری) به فرماندهی مهران القباطی که برای گذراندن دوره آموزشی در این پادگان مستقر بودند کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند.  

«الاستقبال» یکی از اصلی ترین پادگان های در اختیار حزب اصلاح (شاخه اخوان المسلمین در یمن) است و «مهران القباطی» نیز به عنوان یکی از فرماندهان نظامی طرفدار حزب اصلاح و چهره های ضد اماراتی شناخته می شود.

پس از حملات موشکی و پهپادی به پادگان «الاستقبال»، ائتلاف سعودی انگشت اتهام را به سوی نیروهای یمنی نشانه گرفت و رسانه های وابسته به ائتلاف اعلام کردند که جبهه مقاومت انصارالله پشت حملات صورت گرفته بوده است.

رسانه های ائتلاف در روزهای گذشته این گونه القا کردند که حملات صورت گرفته همانند عملیات های گذشته انصارالله بوده است اما مقامات سیاسی و نظامی یمن این ادعا را رد کردند و مسئولیت حمله صورت گرفته را نپذیرفتند.

بدون شک اگر نیروهای ارتش یا مقاومت انصارالله یمن حمله علیه نیروهای تحت فرمان رژیم سعودی را در پادگان «الاستقبال» انجام داده بودند به مانند گذشته (عملیات نصر من الله و هدف قرار دادن پالایشگاه های نفتی عربستان) به صورت رسمی اعلام می کردند و ترس و هراسی هم از ائتلاف سعودی ندارند.

حملات موشکی به مناطق نفتی رژیم سعودی

پس از حملات موشکی و پهپادی به پادگان «الاستقبال»، محمد البخیتی از فرماندهان جبهه مقاومت انصارالله صریح و آشکار اعلام کرد که این حمله از سوی نیروهای یمنی صورت نگرفته است.

از سویی دیگر باید توجه داشت که شنبه شب محل تجمع نیروهای ائتلاف سعودی در مسجد پادگان «الاستقبال» هدف قرار گرفت و این در حالی است که نیروهای یمنی هیچ گاه حمله ای را علیه اماکن مذهبی، عمومی و تاریخی انجام نمی دهند و از هر چه که خلاف اخلاق است دوری و پرهیز می کنند.

ائتلاف سعودی با خبرسازی رسانه ای تلاش می کند حمله به نیروهای تحت فرمانش را در مسجد پادگان به انصارالله نسبت دهد تا در افکار عمومی و نظر مردم یمن تردید و تشکیک ایجاد کند و شهروندان را به این گروه جبهه مقاومت بدبین کند.

به گفته منابع میدانی، ائتلاف سعودی همچنین با متهم کردن جبهه مقاومت انصارالله در تلاش است نقض توافق استکهلم و آتش بس را به نیروهای یمنی نسبت دهد و از این طریق راه را برای انجام حملات سنگین دوباره باز کند و این در حالی است که سعودی ها در ماه های گذشته دهها بار به آتش بس پایبند نبوده اند و عملیات های متعددی را در مناطق مختلف یمن علیه رزمندگان ترتیب دادند.

نقض آتش‌بس به ویژه در استان الحدیده، حملات متوالی هوایی جنگنده های سعودی، جلوگیری از ورود کشتی های مجوز دار حامل کمک های غذایی و دارویی و ادامه محاصره فرودگاه صنعاء فقط بخشی از نقض توافق توسط ائتلاف سعودی است و در مقابل نیروهای یمنی تمامی تعهدات پذیرفته شده را زیر نظر سازمان ملل انجام داده اند.

یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق اعلام کرد: رژیم سعودی در حالی نیروهای یمنی را عامل حمله به پادگان الاستقبال معرفی می کند که اختلافات میان نیروهای منصور هادی (تحت فرمان ریاض) و شورای انتقالی جنوب (تحت فرمان امارات) همچنان حل نشده است.

درگیری های نیروهای شورای انتقالی جنوب و منصور هادی

این منبع میدانی با بیان این که نباید درگیری های گسترده ماه های گذشته این دو گروه را در مناطق اشغالی یمن فراموش کنیم، گفت: توافق نیم بند ریاض تا حدودی باعث شد درگیری میان نیروهای منصوری هادی و شورای انتقالی جنوب کاهش یابد.

وی افزود: با توجه به این اختلاف ها به نظر می رسد این حمله از سوی عناصر تحت فرمان اماراتی علیه نیروهای رژیم سعودی صورت گرفته باشد و تضعیف نیروهای منصور هادی و حزب اصلاح در دستور کار قرار بوده است.

 حملات موشکی و پهپادی به پادگان «الاستقبال» در منطقه «المیل» در شمال غرب استان مارب یمن به نوعی تسویه حساب درونی نیروهای ائتلاف سعودی بوده چرا که شورای انتقالی جنوب معتقد است در توافق ریاض به حزب اصلاح و نیروهای شمال (منصور هادی) امتیازهای زیادی داده شده و در این در حالی که نیروهای جنوب باید کنترل امور به ویژه استان های جنوبی را در دست گیرند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید