» سلامت » بهداشت و درمان » کرونا یک ویروس یا سلاح بیولوژیکی
بهداشت و درمان - بین الملل - پزشکی - تحقیقات - خاورمیانه - دارو و غذا - سلامت - سیاست خارجی - شرق آسیا - صفحه اصلی - غرب آسیا

کرونا یک ویروس یا سلاح بیولوژیکی

۱۱ بهمن ۹۸ 1۰68

ویروس کرونا طی چندروز اخیر به موضوع داغ خبرگزاری‌های جهان تبدیل شده است، در این مطلب به شایع‌ترین علائم این بیماری پرداخته ایم.

عابد/ علائم ابتلا به ویروس کرونا چیست؟

لطفی از سایت خبری فرزندان آسمانی : کرونا نوعی ویروس شایع و کشنده است که موجب ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا دستگاه تنفس فوقانی فرد می‌شود. ساختار کروناویروس‌ها نیز دارای یک ژنوم RNA معمولی است. افرادی که هم‌زمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس‌ها هستند.

کرونا با چه علائمی خود را نشان می‌دهد؟

کرونا با علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سرفه، عطسه، لرزش دستان، گلودرد، معمولا سردرد و تب باعث ایجاد عفونت و مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.

افراد مسن بالای ۶۰ سال و به طور کلی کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار می‌گیرند. وزارت بهداشت جهانی انتقال ویروس کرونا را از انسان به انسان تأیید کرده است، اما متخصصان پزشکی در خصوص این موضوع در حال بررسی هستند تا بفهمند چه کسی می‌تواند آن را بیشتر منتقل کند. ویروس کرونا می‌تواند از طریق دست دادن با افراد مبتلا به این ویروس یا موادغذایی خیابانی مانند فست فود یا سایر غذا‌های دیگر منتقل شود.

استاد بیماری‌های عفونی نوظهور و بهداشت جهانی در دانشگاه آکسفورد در خصوص علائم ابتلا به ویروس کرونا گفته است؛ بیماران مبتلا به این ویروس تا یک هفته سرفه‌های خفیف و تنگی نفس را تجربه می‌کنند و سپس با علائم بدتری رو به رو می‌شوند. نا گفته نماند که تاکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد با وضعیت جسمانی شدید و غیر قابل تحمل به بیمارستان‌ها مراجعه کرده اند.


بیشتر بخوانید: توصیه‌هایی برای پیشگیری از ویروس کرونا


کرونا چگونه پدید آمد؟

کرونا برای نخستین بار در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در «ووهان»، یکی از شهر‌های بزرگ چین به وجود آمده و با سرعت زیادی در حال شیوع است. مسافران یا ساکنان کشور چین با سفر به نقاط دیگر جهان باعث انتقال این ویروس به افراد می‌شوند و در همین آغاز شروع تعداد زیادی به علت مبتلا شدن به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

مقامات چین در فاصله زمانی از تاریخ ۳۱ دسامبر تا تاریخ ۲۲ ژانویه از شناسایی بیش از ۴۰۰ نفر مبتلا به ویروس کرونا شده اند. در کشور تایلند تا کنون دو نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و در ژاپن، کره جنوبی و تایوان هم هر کدام یک مورد ابتلا گزارش کرده‌اند. افراد مبتلا به این بیماری در چند روز اخیر به کشور چین سفر کرده اند.

ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس‌ها می‌توانند از تماس انسان با حیوان منتقل شوند برای مثال ویروس سارس از گربه و ویروس «مِرس» از شتر به انسان منتقل می‌شوند. اما در خصوص ویروس کرونا هنوز مشخص نیست که چه حیوانی باعث انتقال این ویروس به بدن انسان می‌شود. افراد مبتلا به بیماری کرونا با سرفه کردن این ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند.

“کرونا” درمان ندارد

برای درمان ویروس کرونا روش خاصی وجود ندارد و بیشتر اوقات علائم این بیماری به سرعت از بین می‌روند، ولی متخصصان توصیه جدی در خصوص مراقبت‌های پزشکی به بیماران دارند. در صورتی که علائمی بدتر از سرماخوردگی داشتید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. متخصصان با تجویز داروی درد یا تب، دوش آب گرم، استفاده از دستگاه بخور، خواب کافی و نوشیدن مایعات می‌توانند در روند بهبود بیماری فرد تاثیرگذار باشند.

کرونا به مرز ایران رسیده است؟

به گفته معاون وزارت بهداشت کارشناسان متخصص بهداشت و درمان با مستقر شدن در مرز‌ها و فرودگاه‌های کشور ایران تمام مسافرانی که از چین وارد مرز‌های ایران می‌شوند را معاینه و غربالگری می‌کنند تا مانع نفوذ ویروس کرونا به کشور شوند. تا کنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا در کشور گزارش نشده است.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا به فیلیپین رسید


طبق گزارش‌های به دست آمده بیماران بستری، کارگران و مشتریان یک بازار عمده فروشی غذا‌های دریایی نخستین کسانی بوده اند که به کرونا مبتلا شدند و پس از آن گوشت‌های فرآوری شده، حیوانات قابل مصرف زنده مانند مرغ، الاغ، گوسفند، خوک، شتر، روباه، موش‌های بامبو، جوجه تیغی و خزندگان در دام ابتلا به این ویروس رفتند.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا

تمامی افراد باید از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان خودداری کنند و شستن دست‌ها با آب و صابون را به مدت ۲۰ ثانیه جدی بگیرند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوند. اگر علائمی مانند سرماخوردگی در بدنتان به وجود آمد و با شک و تردید در خصوص ابتلا به ویروس کرونا مواجه بودید؛ حتما برای بررسی کامل وضعیت سلامت  خود به مراکز درمانی مراجعه کنید. هنگام حضور در اماکن عمومی بهتر است از ماسک استفاده کنید و  از دست دادن و بغل کردن دیگران خودداری کنید. همچنین توصیه می شود از مصرف غذاهای خیابانی و روباز خودداری کنید.

اقتصاد چین از اواخر دهه هفتاد قرن ۲۰ به تندی تغییر کرده و در حال رشد است. بر اساس برابری قدرت خرید، چین دارای دومین اقتصاد بزرگ جهان و یک بازیگر اصلی در اقتصاد جهانی است. حجم اقتصاد چین ($ ۱۲٬۳۸۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ در سال ۲۰۱۲) بلافاصله پس از اتحادیه اروپا و آمریکا یعنی در مقام سوم در جهان قرار می‌گیرد.چنانچه رشد کنونی اقتصادی چین همچنان ادامه یابد، چین از نظر اقتصادی، در حال رسیدن به آمریکا یعنی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است و باید خود را برای مقابله با پی آمدهای سیاسی و اقتصادی این موضوع آماده کند. این امر موجب نگرانی‌های عمده سیاسی خواهد شد زیرا این کشور به صورت نیروی بمراتب قوی‌تری در منطقه در آمده.بیش از ۵۰ ٪ مردم چین کشاورزند. صنعتگران ۲۴٪ و کارمندان و بازرگانان۲۶ ٪ نیروی کار فعال این کشور را تشکیل می‌دهند. با این وجود حدود ۲۰۰ میلیون نفر از مردم چین با درآمد روزانه کمتر از یک دلار زندگی می‌کنند. میلیون‌ها تن هنور در فقر شدید زندگی می‌کنند و مشکلات زیربنایی نیز در چین ادامه دارد.صنایع اصلی چین بسیار گسترده و شامل محصولات آهن و استیل، زغال سنگ، ماشین آلات، نفت و پتروشیمی، اسباب بازی، کفش و لوازم الکترونیکی است. برنج، گندم، سیب زمینی، ذرت، بادام زمینی، چای، ارزن، جو، کتان، ماهی و خوک فراورده‌های اصلی کشاورزی هستند. صادرات عمده چین ماشین آلات، پوشاک، کفش، اسباب بازی، سوخت معدنی، مواد شیمیایی و واردات آن ماشین آلات، مواد شیمیایی، آهن و استیل و سوخت معدنی است.

بانک جهانی، وضعیت اقتصادی چین را مطلوب و محیط اقتصاد کلان این کشور را با ثبات توصیف کرده‌است. بانک جهانی آمار جدید را یک پیشرفت عمده توصیف کرده‌است با وجود افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، نرخ سرانه تولید اقتصادی هنوز بسیار پایین است و برای اینکه چین به سطح کشورهای توسعه یافته برسد هنوز راه زیادی را باید طی کند.مقامات صندوق بین‌المللی پول IMF معتقدند، رشد مناسب دو کشور هند و چین باعث تعدیل تأثیرات گرانی نفت در منطقه آسیا شده‌است. مقامات صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی آسیا را در سال ۲۰۰۷ ۷٪ و رشد اقتصادی دو کشور چین و هند را به ترتیب ۱۱٫۴٪ و ۸٫۵٪ علام کردند.

برخی معتقدند چین تا سال ۲۰۲۵ میلادی خواهد توانست ۱۰ شهر در حد و اندازه‌های نیویورک احداث کند.

اوضاع کلی اقتصاد چین

از پایان دهه ۷۰ قرن ۲۰ به این طرف، صنایع خدماتی چین پیشرفت قابل ملاحظه‌ای حاصل کرده‌است. این پیشرفت در دو زمینه مشخص شده‌است. اول اینکه دامنه صنایع خدماتی به‌طور مستمر گسترش یافته‌است. طبق آمار، از سال ۱۹۷۸ تا سال ۲۰۰۲، ارزش افزوده صنایع خدماتی چین از ۸۶ میلیارد و ۵۰ میلیون یوان به ۳۴۵۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یوان افزایش یافته که ۳۹ برابر شده و میزان رشد سالانه متوسط آن بیش از ۱۰ در صد بوده که در مقایسه با سرعت رشد ارزش تولیدات داخلی بیشتر است. در صد ارزش کل افزوده صنایع خدماتی نیز از ۴/۲۱ در صد در سال ۱۹۷۹ به ۷/۳۳ در صد در سال ۲۰۰۲ ارتقا یافته‌است. در سال ۲۰۰۳، با وجود تأثیرات منفی ناشی از شیوع سارس و بلایای خشکسالی و جاری شدن سیل، این صنایع همچنان توسعه سریعی داشته‌است. از طرف دیگر، صنایع خدماتی چین به تدریج به کانال مهم اشتغال زایی در کشور مبدل شده‌است. شمار دست اندرکاران این صنایع از ۴۸ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۷۸ به ۲۱۰ میلیون نفر در سال ۲۰۰۲ افزایش یافته که در مقایسه با شمار شغل‌های افزوده صنایع چین در این مدت دو برابر شده‌است. اکنون، صنایع خدماتی با صنف غذایی، گردشگری، خرده فروشی، بانکداری، بیمه، اطلاع رسانی، حمل و نقل، آگهی، قانون، محاسبه، مدیریت خدمات ساختمان و غیره مرتبط است. طبق برنامه‌ریزی توسعه چین، تا سال ۲۰۲۰، نسبت ارزش افزوده صنایع خدماتی در ارزش کل تولیدات داخلی از یک سوم به بیش از ۵۰ در صد ارتقا خواهد یافت.

سلاح بیولوژیکی

از زمانی که آمریکا دید نمی تواند با گذاشتن تعرفه های بالا برای کالاهای چینی و یا فشارهای اقتصادی از رشد اقتصاد چین جلوگیری کند

 درصدد آن برآمد تا با مرگ خاموش با شیوع خطرناکترین سلاح بیولوژیکی انسانی قرن نه تنها به چین بلکه آسیا را  نیز درگیر این بیماری کشنده کند و میلیاردها دلار خسارت به این قاره پهناور با منابع عظیم آن بزند . می توان در فیلم های آمریکایی آن را مشاهده کرد

شیوع بیماری ناشناخته «کرونا» به سبک فیلم‌های هالیوودی

به‌نظر می‌رسد تولید فیلم‌های هالیوودی در زمان قبل و حین اجرای سیاست‌های خارجی آمریکا بخشی از پیوست فرهنگی طرح‌های آمریکاست و فیلم «شیوع» (Contagion) تولید سال ۲۰۱۱ نمونه‌ای از فراواقعیتی است که امروز با ظهور ویروس کرونا در چین متبلور شده است.

در بررسی کارکردهای رسانه در ادبیات ارتباطات، همواره علاوه بر کارکردهایی همچون اطلاع‌رسانی و سرگرمی، انعکاس واقعیت به‌عنوان یکی از الزامات فعالیت رسانه‌ها در تنویر افکار عمومی مطرح شده است، موضوعی که با پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی در حاشیه قرار گرفته است.

در این میان برخی از کشورها با بهره‌گیری از رسانه‌ها نه تنها واقعیت را منعکس نمی‌کنند بلکه از آن در راستای اجرای سیاست‌ها و منافع دولت‌هایشان نیز دست زده و حتی به خلق واقعیت ساختگی می‌پردازند.

در نظریه‌های ارتباطات به‌ویژه در نظریه بازنمایی بودریار به این رویکرد پرداخته شده است. بودریار بازنمایی را دارای سه سطح می‌داند؛ سطح اول نسخه بدلی از واقعیت است که به‌روشنی قابل تشخیص است. سطح دوم نیز نسخه بدلی است و آن‌چنان طبیعی که مرز میان واقعیت و بازنموده را محو می‌کند و در سطح سوم که در پیشرفته‌ترین سطح بازنمایی است در آن بدون ذره‌ای تکیه بر واقعیت، خود به تولید واقعیت جعلی دست می‌زند که بهترین مثال آن واقعیت مجازی است. در سطح سوم بازنمایی، رسانه در تولید واقعیت از جهان واقعی پیشی می‌گیرد.

این رویکرد رسانه‌ای از سوی ایالات متحده در برهه‌های مختلف در آثار سینمایی هالیوود قابل مشاهده است.

اخیراً شیوع ویروس کرونا در چین و ایجاد نگرانی‌های جهانی نسبت به گسترش آن در صدر اخبار بین‌المللی قرار گرفته است، موضوعی که به نظر می‌رسد در گذشته فیلم‌های هالیوودی به آن پرداخته است.

کمی تعمق در آثار سینمایی هالیوود در دهه گذشته نشان می‌دهد در فیلمی تحت عنوان «شیوع» (Contagion) محصول سال ۲۰۱۱ تا حدودی به تولید واقعیتی پرداخته شده که امروز و در آغاز سال ۲۰۲۰ به‌وقوع پیوسته و داستان انتشار یک بیماری ناشناخته را روایت می‌کند.

برخی از شاخص‌ها در داستان این فیلم عبارتند از:

  • داستان فیلم در هنگ‌کنگ، منطقه‌ای در جنوب چین رخ می‌دهد.
  • ویروس بیماری که در حال گسترش است، شبیه ویروس بیماری آنفولانزا و راه درمان  آن ناشناخته است.
  • در فیلم درمان و واکسنی برای این بیماری کشف نشده است.
  • علائم انتقال این بیماری به‌طور مستقیم از طریق لمس، سرفه، خوردن با دست‌های آلوده و عطسه از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.
  • پیگیری وضعیت شخصیت فوت کرده توسط این بیماری ناشناخته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) است.

مقایسه این فیلم با آنچه امروز رخ داده، نشان‌گر شباهت‌هایی باورنکردنی بین بیماری تخیلی مورد اشاره در فیلم با شیوع ویروس کرونا در چین است!

برخی از این موارد به شرح زیر است:

  • ویروس کرونا در ووهان چین واقع در جنوب شرقی این کشور شیوع پیدا کرده است.
  • علائم اصلی این بیماری تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی است.
  • روش انتقال این بیماری انسان به انسان و نحوه انتقال آن شبیه بیماری آنفولانزا از طریق سرفه و عطسه است.
  • همچنان درمان و واکسنی برای‌ ویروس کرونا شناخته نشده است.
  • انستیتوی ملی بهداشت آمریکا از مدتی قبل در حال کار بر روی واکسن علیه نوعی ویروس جدید است که به نظر می‌رسد که این ادعا مربوط به ویروس کرونا است.

بررسی تاریخ سینمای آمریکا نشان می‌دهد در برهه‌های مختلف زمانی هرگونه سیاست خارجی آمریکا پیش و یا در حین اجرا دارای پیوست فرهنگی است که متناسب با وضعیتی که پیش‌بینی می‌شود واقعیت محتمل و دلخواه را به نمایش گذاشته، راه‌حل آن را ارائه داده و پس از ایجاد آمادگی ذهنی در جهان آن را محقق می‌کند.

این رویکرد رسانه‌ای که از آن به‌عنوان دیپلماسی رسانه‌ای هم یاد می‌شود از دوران جنگ سرد و معرفی کمونیسم به‌عنوان یک دشمن آغاز شد. با فروپاشی نظام دوقطبی ایالات متحده برای راهبری فرهنگی، پروژه دشمن‌سازی و اجرای سیاست‌های خارجی خود دستاویز محکمی نداشت تا این‌که با وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ این سرگردانی به پایان رسید و پروژه اسلام‌هراسی مستمسکی قوی و دشمنی جدید برای جایگزینی کمونیسم شد.

این هراس و معرفی اسلام و معتقدان به آن به‌عنوان افرادی خشن، بی‌رحم، بی‌تمدن و خطرناک برای حیات جهان الگویی پرکاربرد برای فیلم‌های هالیوودی بود تا بتوانند با دستکاری و شکل‌دهی به افکارعمومی جهان اقدامات جنگ‌طلبانه‌ آمریکا را توجیه کنند.

جدای از این رویکرد اسلام‌هراسی به نظر می‌رسد ایالات متحده برای فشار آوردن بر رقیب اقتصادی خود یعنی چین هم پیوست فرهنگی تعریف کرده است. در زمانی که چین در نبرد اقتصادی با آمریکا، این کشور را تقریباً مغلوب خود کرده این کشور با تولید محتواهای فرهنگی از گذشته نه چندان دور این موضوع را پیش‌بینی کرده و در نهایت خود را مجدد به‌عنوان ناجی دنیای ناشناخته‌ها معرفی می‌کند.

لازم به‌ذکر است که برخی تحلیل‌گران بر این باورند که هرگاه آمریکا در حوزه اقتصادی خاصه در بخش فناوری‌های پیشرفته از رقیب آسیایی خود عقب می‌ماند با استفاده از ابزارهایی که در حوزه بیوتروریسم در اختیار دارد، اقدامات خصمانه خود را علیه این کشور پی می‌گیرد

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید