» بین الملل » آمریکا » یک روز مایوس کننده برای آمریکا ؛ اتفاقی بی سابقه در تاریخ ایالات متحده
آمریکا - بین الملل - سیاست خارجی

یک روز مایوس کننده برای آمریکا ؛ اتفاقی بی سابقه در تاریخ ایالات متحده

۱۴ بهمن ۹۸ 2۰60

یک روز مایوس کننده برای آمریکا ؛ اتفاقی بی سابقه در تاریخ ایالات متحده

با رای منفی جمهوری خواهان سنا به عدم احضار شاهدان، کار دادگاه ترامپ به زودی خاتمه خواهد یافت.

مهسا مژدهی:ترامپ به تبرئه در ماجرای استیضاح نزدیک تر شده است. رهبر اکثریت جمهوری خواه در سنا می گوید که به زودی دادرسی استیضاح رئیس جمهور آمریکا جمع بندی شده و به پایان می رسد و همزمان موضوع احضار شاهدان هم منتفی شده است. همانطور که انتظارش می رفت و دموکرات ها هم می دانستند، اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنا بدون توجه به جرائم رئیس جمهوری آمریکا و تنها با پیروی از منافع حزبی خود، تمام تلاششان را برای تبرئه او از اتهامات جدی اش، به کار بردند.

پایان سوال و جواب ها

روز پنجشنبه استیضاح ترامپ از مرحله پرسش و پاسخ گذشت و دموکرات ها نتوانستند جناح مقابل را وادار کنند تا تن به خواسته هایشان بدهند. در این مرحله که روز چهارشنبه و پنجشنبه انجام شد، نمایندگان در طول هشت ساعت نود سوال مطرح کردند. وضعیت در این جلسه به سود جمهوری خواهان پیش رفت به شکلی که در همان روز اول برخی از نمایندگان در مصاحبه با رسانه ها اعلام کرده بودند که روز شنبه، موضوع جمع خواهد شد و استیضاح به مرحله جمع اوری رای برای تبرئه ترامپ بیانجامد.

از همان روز چهارشنبه مشخص شد که دموکرات ها نمی توانند بر روی انشقاق و جدایی میان جمهوری خواهان دل ببندند. آنها با مطرح کردن موضوع احضار شهود تلاش کردند تا از بسته شدن پرونده جلوگیری کنند، اما این تلاش ها به جایی نرسید.

ماجرای کتاب بولتون چه بود؟

به تازگی مشخص شده که جان بولتون که زمانی مشاور امنیت ملی دولت ترامپ بود، کتابی را در ماه اینده میلادی منتشر خواهد کرد که بخشی از آن به پرونده اوکراین گیت هم اشاره شده است. بر اساس اطلاعاتی که جان بولتون در این کتاب اورده است، ترامپ اوکراین را تهدید کرده که در صورتیکه به علیه جو بایدن و پسرش تحقیق نکند، کمک های آمریکا به این کشور را تعلیق خواهد کرد. به اعتقاد کارشناسان این خواسته ترامپ به معنای دخالت داد یک قدرت خارجی در مراحل انتخاباتی امریکاست. این اتهامی است که ترامپ از همان ابتدای شروع کارش در کاخ سفید با خود حمل کرده است. پیش از این گفته شد که ترامپ پای روس ها را از طریق روابط اقتصادی و سیاسی، به انتخابات سال ۲۰۱۶ باز کرده اما این اتهام تائید نشد. اما همچنان بسیاری از دموکرات ها معتقدند که ترامپ در انتخابات گذشته بدون لابی و زد و بندهایی از این دست راه به جایی نمی برد.

با مطرح شدن موضوع کتاب جان بولتون، امیدواری دموکرات ها از این که شهادت بولتون وضعیت پرونده ترامپ را تغییر دهد، افزایش یافت. بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که اگر پای بولتون به دادگاه استیضاح باز شود، همه چیز برای رئیس جمهور امریکا گران تمام خواهد شد. به همین دلیل چهارنماینده دموکرات خواهان احضار بولتون به عنوان شاهد در دادگاه استیضاح شدند. با این وجود اما از همان ابتدای کار هم مشخص بود که حتی اگر بولتون با کوله باری از شواهد هم به دادگاه بیاید، سنا با اکثریت جمهوری خواه به پایان کار ترامپ رای نخواهد داد، اما این اتفاق می توانست به عنوان پیروزی برای دموکرات ها به حساب بیاید که اثراتش را شاید در انتخابات پیش رو نشان دهد.

ترامپ در حساب توئیتر شخصی خود بخشی از مصاحبه  بولتون با شبکه فاکس نیز را در بالای صفحه  سنجاق کرد و درحالی که بولتون دراین کلیپ ویدئویی از دو تماس رئیس جمهوری ترامپ با  «ولودومیر زلنسکی» پس از پیروزی او درانتخابات ریاست جمهوری اوکراین خبر می دهد، ترامپ با حروفی درشت و خطاب به بولتون نوشته است، «بازی تمام شد»

احضار شهود منتفی شد

روز جمعه نمایندگان در سنا به احضار شهود یا ارائه مدارک تازه علیه ترامپ رای منفی دادند. این رای به معنای نقطه پایانی بر استیضاح رئیس جمهور آمریکا دانسته می شود. حالا نمایندگان جمهوری خواه، همانطور که ارزویش را داشتند، توانستند مدت زمان رسیدگی به این پرونده را به کمترین حد ممکن برسانند. این اولین باری است که یک رئیس جمهور آمریکا بدون احضار شهود، استیضاح می شود. پیش از این دموکرات ها به ۴ نماینده جمهوری خواهی که با دیگر هم حزبی هایشان چندان همراه نبوده و تصمیم فوری برای تبرئه او نگرفته بودند، حساب می کردند. اما سر آخر این امیدواری ها به جایی نرسید و ماجرای احضار شهود منتفی شد و تنها دو نفر از این افراد وارد گروه دموکرات ها شدند و رای به حضور شاهدان دادند. رای آنها دردی را از اقلیت مجلس سنا درمان نکرد و پروژه ای که دموکرات ها برای طولانی شدن استیضاح داشتند بی نتیجه ماند.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی ضمن انتقاد از میچ مک کانل رهبر اکثریت مجلس سنا، نوشت: این واقعا مایه تاسف است که میچ مک کانل اقدام به تحقیر جان رابرتس قاضی ارشد پرونده استیضاح دونالد ترامپ کرده است، آن هم با رای دادن علیه شهادت بیشتر شهود این پرونده. این یک روز مایوس کننده برای آمریکا است که می‌بیند مک کانل رهبر اکثریت مجلس سنا قاضی ارشد ایالات متحده را به واسطه رای مخالف دادن برای احضار شهود پرونده استیضاح ترامپ، تحقیر می‌کند، رایی که بر خلاف معیارهای قضایی کشور است.

«مایکل جنووز» (Michael Genovese) تحلیلگر مسائل سیاسی و نویسنده کتاب «ترامپ چگونه حکومت رانی می کند»، دراین باره به این شبکه خبری سی ان ان گفت: در واقع بولتون بعنوان یک شاهد در جلسه دادگاه ترامپ، یک «بمب منفجر نشده» بود که جمهوریخواهان با نشستن بر روی وی، مانع این انفجار (دادن شهادت مخاطره آمیزعلیه ترامپ) شدند.

سی‌ان‌ان افزود: با توجه به جریان آزاد اطلاعات در شبکه های اجتماعی که اخبار و اطلاعات همچون رودخانه ای  در آن جاری است، اکثر جمهوریخواهان تاکنون دریافته اند که احضار شاهدانی همچون بولتون ممکن است چه مسائلی را (علیه ترامپ) به بار آورده و برملا سازند.

این گزارش می افزاید؛ هم اکنون جمهوریخواهان با سرعتی دور از انتظار کاخ سفید، سعی در به پایان دادن جلسات دادگاه ترامپ دارند.

این رسانه آمریکایی در ادامه تحلیل های انتقادی خود از روند استیضاح ترامپ گزارش داد: این نخستین باری است که شاهد هستیم یک حزب حاکم در مجلس سنا با نادیده گرفتن واقعیت های موجود و تنها برای برنده شدن، عمل  می کند، در واقع چنانچه در سنای آمریکا از اکثریت حزبی برخوردار نباشید، نمی توانید کاری از پیش ببرید.

در این بین توجه یا بی توجهی ترامپ به قوانین، باز کردن پای خارجی ها به انتخابات، پرونده های اخلاقی فراوان و دروغ های بی شمار او مزید بر علت شده است.

به نظر بسیاری از کارشناسان، دموکرات ها حتی پیش از فرستادن پرونده ترامپ به سنای آمریکا می دانستند که این روندی که اغاز شده، با توجه به ترکیب سنا به جایی نخواهد رسید و ترامپ به سادگی از کاخ سفید نمی رود. با این حال برای آنها طولانی شدن روند استیضاح از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. آنها امید داشتند که با حاضر شدن شاهدان در دادگاه و پیش کشیدن تمام پرونده هایی که ترامپ تا کنون از آنها جان سالم به در برده است، می توانند افکار عمومی آمریکا را روشن کرده و با خود همراه کند و در نتیجه در انتخابات ۲۰۲۰، برنده شوند. اما حلا با برهم خوردن این نقشه ها ، قدرت مانور دموکرات ها علیه ترامپ کاهش یافته است. البته نمایندگان از همان ابتدای کار بی اعتمادی خود را به جمهوری خواهان حاضر در سنای آمریکا اعلام کرده و گفته بودند که توقع قضاوت عادلانه از سوی جناح رقیب و متحدان ترامپ را ندارند. در مقابل جمهوری خواهان هم هیچ گاه این موضوع را که برنامه هایشان در سنا را با کاخ سفید هماهنگ کرده و حامی منافع ترامپ و حزب جمهوری خواه هستند و تخلفات ترامپ که خیانت به کشور دانسته می شود، را نادیده می گیرند، انکار نکرده اند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید