» سیاسی » دست اصلاح‌طلبان به نشانه «شکست» بالا رفت /پایان داستان «وحدت» اصولگرایان
سیاسی - صفحه اصلی - مجلس شورای اسلامی

دست اصلاح‌طلبان به نشانه «شکست» بالا رفت /پایان داستان «وحدت» اصولگرایان

۱۸ بهمن ۹۸ 0۰37

با نزدیک شدن به انتخابات از یک‌ طرف اصلاح‌طلبان تکلیفشان درباره نحوه حضور در انتخابات و عدم ارائه لیست مشخص شده است واز سوی دیگر پایان داستان «وحدت» اصولگرایان تقریبا نوشته شده است.

به نقل از خبرآنلاین، بعد از چندین ماه جدال و جلسات پی‌ در پی بالاخره با نهایی شدن نتیجه بررسی صلاحیت‌ اکثر کاندیداها و حتی اضافه شدن ۲ هزار نفر دیگر به جمع کاندیداهای تایید صلاحیت شده، پرده از آرایش انتخاباتی جناح‌های سیاسی افتاد و حالا دیگر هاله غبار و ابهام از تحرکات انتخاباتی کنار رفته است؛ از یک‌ طرف اصلاح‌طلبان تکلیفشان برای حضور در انتخابات و ارائه لیست مشخص شده است و از سوی دیگر پایان داستان «وحدت» اصولگرایان تقریبا مشخص شده است و از همین امروز به قول معروف می‌توان حکایت انتخابات و لیست‌های حاضر در آن را از بَر خواند.

اصلاح‌طلبان و خداحافظی با پیروزی در انتخابات 

بعد از مشخص شدن نتایج بررسی صلاحیت‌ها و بیرون ماندن اکثریت کاندیداهای جریان چپ از گردونه این دور از رقابت های انتخاباتی، اما و اگرها درباره ارائه لیست یا عدم ارائه شدت گرفت. هرچند برخی احزاب و چهره های سیاسی از لیست حداقلی سخن می‌گفتند اما در نهایت شامگاه سه‌شنبه در خروجی جلسه شورایعالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان چند جمله بیشتر نبود:« شورایعالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان در تهران لیست انتخاباتی ندارد. احزاب می‌توانند با نام و عنوان خود از نامزدهای مورد نظرشان حمایت کنند.»

یک روز بعد از این ماجرا زمزمه لیست ائتلافی ۱۲ حزب اصلاح‌طلب که کاندیداهایی از آنها توانسته بودند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند به گوش رسید، حزب «ندا» «کارگزاران»،«مردم‌سالاری»، «اعتمادملی» و چند حزب دیگر از جمله احزابی بودند که گفته می‌شد قرار است در این ائتلاف حاضر شوند. با پررنگ شدن این زمزمه‌ها شورای عالی سیاست‌گذاری در بیانیه‌ای اعلام کرد:«طبق مصوبه شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان مورخ ۱۵بهمن ماه ۱۳۹۸، اصلاح طلبان هیچ لیست ائتلافی تحت این عنوان و یا هر عنوان دیگری که تداعی کننده ائتلاف اصلاح طلبان باشد، نخواهند داشت و هر ائتلافی تحت این عناوین قویاً تکذیب می شود»

بعد از انتشار بیانیه شورایعالی سیاست‌گذاری حزب «اعتماد ملی» نیز در بیانیه‌ای ائتلاف با احزاب اصلاح‌طلب را تکذیب کرد و نوشت:«پس از اعلام نظر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم ارائه لیست انتخاباتی در تهران، خبری مبنی بر ائتلاف حزب اعتماد ملی با برخی احزاب اصلاح‌طلب و تهیه لیست برای انتخابات مجلس، در خبرگزاری فارس منتشر شد که به‌هیچ عنوان صحت ندارد و تکذیب می‌شود.»

تحریم یا تحمیل؟ انقلابی یا غیرانقلابی؟

با قوت گرفتن گمانه‌زنی‌ها و اظهارات چهره‌های اصلاح‌طلب درباره عدم ارائه لیست، جناح رقیب آنها را به «تحریم خاموش» انتخابات متهم کردند. علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت از تحمیل عدم ارائه لیست سخن به میان می‌آورد. او به ایرنا می‌گوید: « برای ما اصل شرکت در انتخابات است و معتقدیم مسیر اصلاحات از صندوق رای عبور می کند و برای صندوق رای اعتبار و ارزش زیادی قائل هستیم و حتی در شرایطی که این صندوق نتواند اصالت‌ها و اعتبار اصلی خودش را داشته باشد، هر مقدار که بهره‌ای از اصالت و اعتبار داشته باشد، باز برای ما فرصت است و می‌خواهیم از این فرصت استفاده کنیم.»

شکوری‌راد درباره دلایل عدم ارائه لیست انتخاباتی در تهران اینطور ادامه می‌دهد که: « باید صراحتا بگویم اینگونه نیست که ما تصمیم گرفته باشیم در انتخابات پیش رو لیست ندهیم، بلکه لیست ندادن بر ما اصلاح طلبان تحمیل شده است.»

محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از رد صلاحیت چهره های برجسته اصلاح طلب که در گذشته دارای مسئولیتهای کلیدی در نظام بوده اند، گفت:«عده ای می گویند می خواهند مجلس انقلابی تشکیل دهند مگر مجالس ده گانه که از ابتدای انقلاب شکل گرفت انقلابی نبوده است؟چرا با واژه انقلابی می خواهید جریان ریشه دار و اصیل اصلاح طلب را حذف کنید؟ مگر انقلابی‌تر از اصلاح‌طلبان سراغ دارید؟ کسانی که مدعی انقلابی بودن هستند بسیاری از آنها هیچ نقشی در انقلاب نداشتند.»

جواد امام،دیگر عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم درباره وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو گفت: «نامزدهای اکثر احزاب اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده و فقط تعداد معدودی از احزاب دارای نامزد در انتخابات هستند که البته افراد شاخصی نیستند.متاسفانه سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است که وظیفه این شورا برگزاری انتخابات پرشور نیست. البته شاید وظیفه شورای نگهبان هم برگزاری انتخابات پرشور نباشد، اما این شورا می توانست کاری کند که مردم برای حضور در انتخابات ترغیب شوند.»

در نهایت اما به نظر می رسد اصلاح طلبان با این تصمیم شورای عالی سیاستگذاری از قبل از نواخته شدن زنگ آغاز انتخابات در دوم اسفند تکلیف خود با صندلی های بهارستان را مشخص کرده و می دانند که قرار نیست اکثریتی در اختیار آنها باشد و در خوشبینانه ترین حالت می توانند یک اقلیت تاثیرگذار باشند.

آش اصولگرایان و جبهه پایداری همان و کاسه همان

«از درون جریان اصولگرایی دو لیست بیرون نمی‌آید» این جمله‌ای بود که بارها و بارها از درون اردوگاه اصولگرایی و از زبان چهره ها شاخص این جریان به گوش رسید اما آنچه این روزها در این اردوگاه می گذرد بیرون آمدن حداقل دو لیست در اسفندماه را حکایت می کند.

اواخر هفته پیش بود که در نهایت شورای ائتلاف که میدان دار تحرکات انتخاباتی این طیف شده است لیست ۹۰ نفره کاندیداهای خود را معرفی کرد تا در نهایت از میان آنها لیست ۳۰ نفره را نهایی کند. لیستی که چهره های مختلف اصولگرا در آن حضور داشتند. به فاصله ای کوتاه اما جبهه پایداری شوک انتخاباتی را به شورای ائتلاف وارد کرد و لیست ۶۰ نفره خود را منتشر کرد. لیستی که در ۲۵ عنوان با لیست ائتلاف اشتراک داشت.

بنا به گفته اعضای جبهه پایداری این لیست یا در نهایت به یک لیست مستقل منتهی خواهد شد یا در همراهی با شورای ائتلاف لیستی منتشر خواهد کرد که در برخی اسم ها با لیست ائتلاف مشترک باشد. نتیجه اما چندان تفاوتی نخواهد کرد، پایداری ها اینبار هم تکلیف خود را در حرکت در جاده ای جدا از جاده اصولگرایان دیگر دیده اند و قرار است مسیری را بروند که خودشان آن را اصلح می دانند.

آنها حتی با وجود انتقاداتی که طی روزهای بعد از انتشار لیست ۶۰ نفره متوجه شان شد باز هم تاکید دارند که لیست مستقل یا اشتراکی دستورکارشان در انتخابات پیش رو است و موافق تک لیست مشترک نیستند. آنچنان که مرتضی آقاتهرانی دبیرکل این جبهه صراحتا می گوید«امروز فهرست شورای ائتلاف می‌تواند حداقل ۲۲ چهره مشترک با فهرست پایداری داشته باشد. چرا که دو فهرست حداقل ۲۲ چهره خوب انقلابی و مشترک دارد. یعنی بیش از دو سوم دو فهرست ائتلاف و پایداری مشترکند.البته ما معتقدیم اگر شاخص‌های اصولی معیار قرارگیرند و ملاک‌های فرعی و رودربایستی‌ها هم کنارگذاشته شوند می‌شود از ۲۲ نامزد مشترک به مشترکات بیشتر هم رسید و این پیروزی گفتمانی بزرگی برای مردم تهران رقم خواهد زد.»

این ایده درحالی از سوی اعضای جبهه پایداری در حال تکرار شدن است که به نظر می رسد شورای ائتلاف هنوز به تصمیم گیری نهایی برای نوع مواجهه با این تک روی تکراری جبهه پایداری نرسیده است، آنچنان که حجت الاسلام موسی پور عضو جامعه روحانیت مبارز که جایگاه ناظر این تشکل روحانی در شورای ائتلاف را دارد می‌گوید، در صورت عدم تفاهم در ارائه فهرست مشترک، یکی از گزینه‌ها منع حضور اعضای لیست شورای ائتلاف در لیست‌ جبهه پایداری است.

حتی برخی احتمالات نیز حکایت از آن دارد که ممکن است در صورت تن دادن شورای ائتلاف به لیست مشترک با پایداری ها که مبنای آن سهم خواهی فرزندان آیت الله مصباح است، دیگر طیف های اصولگرا به نشانه اعتراض به سمت ارائه لیست مستقل بروند. از جمله این احزاب، موتلفه اسلامی است. احمد کریمی اصفهانی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه می گوید: درحال حاضر بسیاری از کاندیداهای موتلفه در لیست ۹۰ نفره حضور دارند اما اگر در مراحل بعد و در نهایی شدن لیست ۳۰ نفره مشکلی پیش بیاید، آن موقع تصمیم خواهیم گرفت. این درحالیست که انواری دیگر عضو این حزب اصولگرا ارائه لیست مستقل را بعید می داند.

با وجود این اختلافات اما تحلیل های انتخاباتی بازهم حکایت از پیروزی اصولگرایان در انتخابات دارد، آنچنان که محمد مهاجری تحلیل اصولگرا با بیان اینکه بیشتر از دو لیست از سوی اصولگرایان برای انتخابات مجلس ارائه خواهد شد، می گوید« اگر اصولگرایان ۵-۴ لیست هم ارائه کنند باز هم پیروز انتخابات هستند بخاطر همین بدشان نمی آید در شرایطی که رقیبی وجود ندارد، بین خودشان وزن‌کشی کنند.»

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید