» بین الملل » آمریکا » مخالفت اروپا با طرح ننگین معامله قرن
آمریکا - بین الملل - سیاست خارجی - شرق آسیا

مخالفت اروپا با طرح ننگین معامله قرن

۱۸ بهمن ۹۸ 0۰25

به نقل از ایرنا- نه تنها فلسطینی ها بلکه کشورهای اروپایی نیز شرایط معامله قرن ترامپ را نمی پذیرند، این طرح از همان ابتدا با شکستی مفتضحانه روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سرانجام پس از سه سال طرح خود با عنوان معامله قرن را ارائه کرد طرحی صهیونیستی که ظاهرا توسط داماد یهودی اش جراد کوشنر نوشته شده بود ترامپ این طرح را در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنارش ایستاده بود رونمایی کرد. او ادعا می کرد هدف از این طرح برقراری صلح بین اعراب و رژیم صهیونیستی پس از ۷۰ سال تنش است اما طرح او یکجانبه و مصداق آرزوها و آرمان های صهیونیستهای تندرو و در تضاد با قطعنامه های سازمان ملل بود.

معامله ننگین قرن از همان ابتدا نه تنها با واکنش کشورهای مسلمان روبرو شد بلکه حتی اروپایی ها به عنوان متحدان سنتی آمریکا نیز این طرح را نپذیرفتند. اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن طرح معامله قرن را رد کرد و در خصوص واگذاری مناطق اشغالی فلسطین به رژیم صهیونیستی اظهار نگرانی کرد.

موضوعی که در این طرح وجود ندارد خواسته‌های فلسطینیان است. این طرح بخش وسیعی از مناطق اشغالی ساحل غربی رود اردن را به رژیم صهیونیستی واگذار می‌کند.برای همین کمتر کسی شانسی برای موفقیت آن قائل است.

جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد معامله ننگین قرن بیانیه ای صادر و اعلام کرده که اتحادیه اروپا به راه حل دو کشور براساس مرزهای سال ۱۹۶۷ پایبند است و بر لزوم ایجاد یک کشور مستقل، دمکراتیک، یکپارچه و پایدار فلسطینی تاکید کرد. بورل گفت طرح آمریکا از موازین پذیرفته شده بین المللی فاصله دارد. او افزود: «برای دستیابی به یک صلح پایدار مسائل نهایی باید در مذاکرات مستقیم بین دو طرف حل و فصل شود. این مسائل شامل مرزها، سرنوشت بیت المقدس، امنیت و مسئله پناهجویان می‌شود.»

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما به خصوص در مورد اظهارات مربوط به ضمیمه کردن دره اردن و سایر بخش‌های ساحل غربی نگرانیم. هر گامی در راستای ضمیمه کردن این مناطق ممکن است مورد چالش قرار بگیرد.»

با این اوصاف حتی این احتمال وجود دارد که اتحادیه اروپا علیه این تصمیم به اقدامی حقوقی دست بزند.

سخنگوی جنبش فتح فلسطین در اروپا از مخالفت اتحادیه اروپایی با طرح معامله قرن تشکر کرد و از اتحادیه اروپا درخواست کرد که از اقدامات فلسطین برای رسیدن به حقوق مشروع خود در شورای امنیت حمایت کند. نزال گفت: بیانیه اتحادیه اروپا نشان می دهد که موضع آمریکا- اسرائیل و بی توجهی آنها به قوانین بین المللی و اجماع جهانی درخصوص راه حل میان فلسطین و اسرائیل در انزوا قرار دارد.

همانطور که انتظار می رفت  اقدام اروپا با واکنش رژیم صهیونیستی مواجه شد. هنوز ساعاتی پس از اظهارات بورل نگذشته بود که رژیم صهیونیستی از موضع اتحادیه اروپا با لحنی تند انتقاد کرد. رژیم صهیونیستی مدعی شد که هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره رژیم صهیونیستی با زبان تهدید سخن گفته است. لیور هایات، سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی، گفته های بورل را تاسف‌برانگیز و غیرعادی دانست و بر این نکته تاکید کرد که موضع‌گیری نماینده اتحادیه اروپا پس از پایان سفرش به ایران صورت گرفته است.

بسیاری از تحلیلگران طرح موسوم به معامله قرن را تلاشی برای منحرف کردن توجه ها از استیضاح ترامپ و کیفرخواست نتانیاهو دانستند. مشخصه بارز این طرح بی توجهی به نگرانی های فلسطین است. فلسطینی ها در سال ۲۰۱۸ هم که بخش هایی از معامله قرن افشا شد، مخالفت شدید خود را با این طرح ابراز داشتند. در این طرح به ایده قدس به عنوان پایتخت فلسطین اینطور پرداخته شده که قدس اشغالی پایتخت بی چون و چرای رژیم صهیونیستی خواهد شد و پایتخت فلسطین باید در بخش شرقی قدس یعنی در مناطق شرقی و شمال موانع امنیتی کنونی باشد. در این طرح سرزمین های فلسطینی شبیه مجمع الجزایر جدا از هم است که بوسیله پل ها و تونل ها به هم متصل می شود.

اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی نیز طرح دونالد ترامپ را رد کرده‌اند و تنها کسی که از این طرح استقبال کرده است بنیامین نتانیاهو است. طرح ترامپ هدیه ای به راست های افراطی رژیم صهیونیستی است. راست های افراطی به رهبری نتانیاهو حتی تصور نمی کردند که روزی آمریکا تا این حد به آنها امتیاز بدهد.

وزیر امور خارجه نیز در تماس با رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، طرح ننگین معامله قرن را محکوم کرد. محمد جواد ظریف در تماس تلفنی با محمود عباس بر مخالفت ایران با طرح موسوم به معامله قرن که اخیرا از سوی دولت آمریکا اعلام شد، تاکید و بر حمایت ایران از حقوق ملت فلسطین و حق آنان در تعیین سرنوشت خود و ایجاد کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس تاکید کرد.

در این گفت وگو، رییس تشکیلات خودگردان  خاطرنشان کرد که به زودی هیاتی به نوار غزه برای برگزاری نشستی با گروه‌های فلسطینی اعزام خواهد شد. وزیر امور خارجه ایران نیز بر حمایت تهران از تلاش‌های موجود برای تحقق آشتی ملی میان فلسطینی‌ها تاکید کرد.

در هر صورت طرح جانبدارانه آمریکا موسوم به معامله قرن تنها منافع رژیم صهیونیستی را در نظر گرفته است. در این طرح همه امتیازات از آن رژیم صهیونیستی و همه باخت ها نصیب طرف فلسطینی می شود. ترامپ در سخنرانی خود از این طرح به عنوان یک راه حل دو کشوری یاد کرد، اما عملا تعهدی برای تشکیل یک کشور فلسطینی در این طرح وجود ندارد.برای همین حتی متحدان اروپایی آمریکا هم از آن استقبال نکرده اند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید