» بین الملل » تحرکات آمریکا در عراق نشانه ترس و وضعیت منطقه را به شرایط فاجعه بار سوق می‌دهد
بین الملل - سیاست خارجی - صفحه اصلی

تحرکات آمریکا در عراق نشانه ترس و وضعیت منطقه را به شرایط فاجعه بار سوق می‌دهد

۱۳ فروردین ۹۹ 1۰43

 سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: تحرکات نظامی آمریکا در عراق خلاف خواسته رسمی و اعلام شده دولت، پارلمان و مردم عراق است که می‌تواند وضعیت منطقه را به بی‌ثباتی و شرایطی فاجعه بار سوق دهد.

به گزارش  روز چهارشنبه اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه،  سید عباس موسوی در واکنش به حضور و تحرکات نظامی آمریکا در عراق اظهار داشت: در حالی که دبیر کل سازمان ملل متحد و جامعه جهانی بر توقف اقدامات تنش زا و جنگ طلبانه در شرایط شیوع کرونا تاکید می کنند، این تحرکات خلاف خواسته رسمی و اعلام شده دولت، پارلمان و مردم عراق و تشنج آفرین است و میتواند وضعیت منطقه را به بی‌ثباتی و شرایطی فاجعه بار سوق دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه از نیروهای آمریکایی خواست به مطالبات دولت و مردم عراق مبنی بر خروج از این کشور احترام گذاشته و از تشنج آفرینی در منطقه پرهیز کنند.

آمریکا می خواهد با عملیات روانی، حریف را قبل از جنگ تسلیم کند. جابجایی نیروها نشانه ترس است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکایی‌ها از طریق مانورهای تبلیغاتی می‌خواهند قبل از اینکه به دشمن‌شان ضربه بزنند، آن را تسلیم کنند، و این بسیار اهمیت دارد و باید به این بلوف آنها توجه کنیم.

آمریکا می خواهد با عملیات روانی، حریف را قبل از جنگ تسلیم کند/ جابجایی نیروها نشانه ترس است

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به تحرکات جدید آمریکا در عراق و حمله احتمالی نظامی به نیروهای مقاومت در این کشور، گفت: واقعیت این است که شخص آقای ترامپ از ابتدا برنامه‌اش این نبود که مثل بوش و اوباما خودش را در خاورمیانه مشغول جنگ کند و به هیچ وجه در صدد عملیات نظامی نبود. اینکه او  اعلام کرد نیروهایم را از منطقه خارج می‌کنم، در همین راستا بود.

*لابی‌های صهیونیستی ترامپ را ترغیب به اقدام نظامی کرده اند

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه ترامپ چنین استراتژی‌ای در پیش گرفته بود، لابی‌های صهیونیستی در آمریکا که در جنگ اول و دوم عراق بوش پدر و پسر را تحریک کردند که به‌سمت جنگ بروند، در حال حاضر نیز ترامپ را به تدریج متقاعد کرده اند که وارد عملیات نظامی بشود.

وی با بیان اینکه سعودی‌ها نیز در این موضوع  نقش دارند، گفت: آن‌ها هزینه‌های اقدام نظامی را تقبل کرده‌اند و خواهان این بودند که آمریکا وارد جنگ شود.

قنادباشی با بیان اینکه یکی از طرح‌های صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها این بود که عربستان و ایران را به جنگ بکشانند، اظهار داشت: آن‌ها می‌خواستند برای سال‌های متمادی جنگی را در منطقه ایجاد کنند تا هم از لحاظ بحث شیعه و سنی استفاده‌های خود را از آن بکنند و هم ضربه‌ای به کشورهای اسلامی بزنند و نفت آن‌ها را ببرند که البته موفق به این کار نشدند. بنابراین  روی گزینه آمریکا- منطقه خیلی کار کردند و الان همین طرح را دارند اجرا می‌کنند.

*پایین بودن قیمت نفت، عامل ترغیب آمریکا به اقدام نظامی

وی درباره زمینه‌های ترغیب آمریکا به ورود به جنگ گفت: از یک طرف، قیمت نفت پایین است و خطراتی را به‌دنبال ندارد. شاید هر زمان دیگری بود، ممکن بود قیمت نفت افزایش پیدا کند و دنیای غرب در بحران فرو برود، ولی الان اینطور نیست.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: زمینه دوم ترغیب آمریکایی‌ها به جنگ در عراق این است که آن‌ها طرحی را در این کشور اجرا کردند که دولت عراق را به ضعیف ترین نهاد تبدیل کردند، به‌طوری که الان متأسفانه دولت قدرتمندی که مبتنی بر آراء باشد روی کار نیست. البته این هم سراب دیگری است که آمریکایی‌ها به آن دل بسته‌اند.

قنادباشی، شیوع بیماری کرونا را مورد اشاره قرار داد و گفت: صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها فکر می‌کنند کرونا، بسیاری از نیروهای مقاومت را در درون خودش فرو برده و آن‌ها درگیر کرونا شده‌اند و توان دفاع از خود را ندارند. این هم سراب دیگری است.

صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها فکر می‌کنند کرونا، بسیاری از نیروهای مقاومت را در درون خودش فرو برده و آن‌ها درگیر کرونا شده‌اند و توان دفاع از خود را ندارند؛ این هم سراب دیگری است

وی با بیان اینکه موتور اصلی جنگ در عراق،  صهیونیست‌ها و سعودی‌ها هستند، گفت: موضوع دوم این است که آمریکایی‌ها می‌گویند می‌خواهند ما را از منطقه خارج کنند و این باعث خفت و خواری ماست.

قنادباشی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در این حرکت، دقیقاً به سمت چیزی می‌روند که از آن فرار می‌کنند. درواقع ترامپ متوجه نیست که چه‌کار می‌کند. مثل دیگر عملیات هایشان که به قول رهبر معظّم انقلاب، آن‌ها هر طرحی را که اجرا کردند به ضرر خودشان تمام شد و نتیجه عکس داد.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها فکر می‌کردند طرح ترامپ با بخشیدن جولان یا انتقال پایتخت به بیت المقدس برای اسرائیل مصونیت به‌دنبال می‌آورد، حال آنکه برعکس شد. همچنین طرح معامله قرن تبدیل به یک افتضاح در منطقه شد.

*حمله به عراق آسیب پذیری نیروهای آمریکایی را آشکار می کند

قنادباشی با بیان اینکه آمریکا چه در زمین و چه در دریا و هوا بسیار آسیب‌پذیر است، تصریح کرد: حمله آن‌ها به عراق فرصتی را برای نیروهای مقاومت ایجاد می‌کند تا از یک طرف ضعف آمریکایی‌ها را آشکار کنند و از طرف دیگر قدرتمندی نیروهای مقاومت را به رخ جهان بکشند.

وی ادامه داد: امروز نیروهای مقاومت به‌هم پیوسته هستند و اینطور نیست که نیروی مقاومت عراق جدای از سوریه، لبنان، ایران و دیگر کشورهای محور مقاومت باشد. لذا اگر آمریکایی‌ها تصورشان این باشد که می‌توانند عراق را جدا کرده و به آن ضربه بزنند اشتباه بزرگی است، بخصوص که عراق، اکنون پشتوانه مردمی دارد. دیدیم که بزرگترین تظاهرات مردمی این کشور خواستار خروج آمریکا از عراق بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: اگر روزی آمریکا‌یی‌ها علیه صدام جنگیدند و مردم عراق با صدام همراهی نکردند، امروز وضع فرق می‌کند. امروز آن‌ها با نیروی مردمی مواجه هستند که داعش را سرکوب کرده است. لذا آمریکایی‌ها که نتوانستند در مبارزه با صدام دیکتاتوری که عراق را خراب کرده بود، کاری از پیش ببرند، حالا با نیروهایی می‌خواهند مواجه شوند که مردم آن‌ها را دوست دارند و ریشه در مردم دارند.

قنادباشی تصریح کرد: حمله به عراق اشتباه بزرگی است و آمریکا با طناب صهیونیست‌ها به چاه می‌رود و هم‌پیمانان خود را آسیب‌پذیرتر می‌کند. چنانچه جنگی دربگیرد، نیروهای مقاومت به همه منافع آمریکا در منطقه ضربه مستقیم می‌زنند و دیگر این آمریکاست که پایان حضورش را در منطقه با دست خودش رقم خواهد زد.

حمله به عراق اشتباه بزرگی است و آمریکا با طناب صهیونیست‌ها به چاه می‌رود و هم‌پیمانان خود را آسیب‌پذیرتر می‌کند؛ چنانچه جنگی دربگیرد، نیروهای مقاومت به همه منافع آمریکا در منطقه ضربه مستقیم می‌زنند و دیگر این آمریکاست که پایان حضورش را در منطقه با دست خودش رقم خواهد زد

وی، لشکرکشی آمریکایی‌ها را دارای جنبه تبلیغاتی  و آن را یک بلوف دانست و گفت: یک احتمال این است که آمریکایی‌ها قصد خروج و فرار گستاخانه از عراق را داشتند و گفته‌اند اگر خارج شویم می‌گویند شکست خورده‌اند، لذا ابتدا همه را سر جایشان بنشانیم بعد خارج شویم. اینکه آمریکایی‌ها پایگاه‌های خود را خالی کرده‌اند، یعنی امیدی ندارند تا همه پایگاه‌های خود را در عراق نگه دارند.

قنادباشی درباره ابعاد حمله احتمالی آمریکایی‌ها به عراق گفت: طرحی که آن‌ها اجرا خواهند کرد، بسیار محدودتر از آن چیزی خواهد بود که دارند به آن فکر می‌کنند. مثل معروفی می‌گوید «سگی که پارس می‌کند، گاز نمی‌گیرد». یعنی این داد و بیداد و جنجال‌هایی نظیر انتقال علنی ادوات جنگی بیشتر نشان‌دهنده ترس از واکنش‌های سنگینی است که دریافت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: جابجایی و لشکرکشی نیروها بیش از هرچیزی نشان دهنده ترس و نگرانی از واکنش‌هاست، چرا که اگر قرار باشد ضربه‌ای به عراق یا حشدالشعبی بزنند، این اقدام را غافلگیرانه انجام خواهند داد، حال اینکه جنجال‌ها بیشتر ابعاد تبلیغاتی دارد و نماینگر ترس است.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها از طریق این مانورهای تبلیغاتی می‌خواهند قبل از اینکه به دشمن‌شان ضربه بزنند، آن را تسلیم کنند، و این بسیار اهمیت دارد و باید به این بلوف آنها توجه کنیم.

*ممکن است تصمیم آمریکایی ها در لحظات آخر تغییر کند

قنادباشی ادامه داد: آمریکایی‌ها بسیار نگران هستند و ممکن است در آخرین لحظات تصمیم خود را منحل کنند، به خاطر عواقبی که برای اسرائیل و صنایع نفت عربستان دارد، کما اینکه در قضیه سقوط پهپاد آمریکایی در آخرین لحظه از حمله نظامی علیه ایران منصرف شدند.

وی با بیان اینکه کنگره آمریکا اختیار جنگ را از ترامپ گرفته و او نمی‌تواند اقدام به حمله نظامی کند، گفت: بنابراین حرکات اخیر آن‌ها بیشتر بلوف است و عملیاتی که می‌خواهند انجام بدهند بسیار محدود خواهد بود و اگر درصدد فراگیری آن باشند، ضرر دهنده اصلی خود آمریکا خواهد بود و حتی ممکن است دامنه این آتش تا واشنگتن هم کشیده شود. الان شرایط با گذشته فرق کرده و در صورت جنگ، ممکن است نیروهای آمریکایی تا خود واشنگتن تعقیب شوند.

حرکات اخیر آن‌ها بیشتر بلوف است و عملیاتی که می‌خواهند انجام بدهند بسیار محدود خواهد بود و اگر درصدد فراگیری آن باشند، ضرر دهنده اصلی خود آمریکا خواهد بود و حتی ممکن است دامنه این آتش تا واشنگتن هم کشیده شود. الان شرایط با گذشته فرق کرده و در صورت جنگ، ممکن است نیروهای آمریکایی تا خود واشنگتن تعقیب شوند.

قنادباشی ادامه داد: آمریکایی‌ها به اقدامات محدود فکر می‌کنند مگر اینکه شرایط فرق کند. آنها علاقه‌مند هستند ضربه کاری به حزب‌الله عراق و منطقه بزنند ولی آنچه در عمل ممکن است بسیار محدود است.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: با توجه به ضعف‌ها، نگرانی‌ها و آسیب‌پذیری‌های آمریکا، اقدام احتمالی آن‌ها بسیار محدود خواهد بود و این سر وصداهای علنی و حمل نیرو در انظار مردم منطقه می‌تواند یک حالت دفاعی باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید