» بین الملل » نیروهای بیگانه، ما را مجبور به هشدار و تذکر نکنند
بین الملل - سیاست خارجی - صفحه اصلی

نیروهای بیگانه، ما را مجبور به هشدار و تذکر نکنند

۱ اردیبهشت ۹۹ 1۰15

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به ادعای مقام‌های آمریکایی:

نیروهای بیگانه، ما را مجبور به هشدار و تذکر نکنند

به گزارش حوزه بین الملل پایگاه خبری نشریه فرزندان آسمانی به نقل از ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره گشت‌زنی نیروهای مسلح ایران در منطقه، حضور نیروهای بیگانه را عامل تنش، بی ثباتی و ناامنی عنوان کرد و گفت: حضور نیروهای آمریکایی مانع گشت‌زنی نیروهای مسلح ایران است.

«سید عباس موسوی» پیش از ظهر دوشنبه در نشست ویدئوکنفرانسی با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره گشت‌زنی نیروهای مسلح ایران در منطقه گفت: حضور نیروهای بیگانه به ویژه آمریکایی را عامل تنش، بی ثباتی و ناامن می‌دانیم. حضور آنها غیرمشروع و غیرقانونی است. اینجا منطقه ماست و اگر قرار است نیروهای مسلح ما گشت‌زنی کنند، باید بدون مانع باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، حضور نیروهای آمریکایی را مانع گشت‌زنی قانونی نیروهای مسلح ایران دانست و اظهار داشت: این مساله موجب واکنش نیروهای ما شد. هزاران سال است که ایران در این منطقه است و امنیت منطقه توسط ایران و کشورهای منطقه به ویژه عمان که در تنگه هرمز قرار دارد، تامین می‌شود.

موسوی ادامه داد: همانطور که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شد، از نیروهای بیگانه که نامشروع در منطقه قرار دارند اولا می‌خواهیم در منطقه نباشند و ثانیا مقررات عبور و مرور را رعایت کرده و نیروهای ما را مجبور به هشدار و تذکر نکنند. آنها با هر نیتی که در منطقه هستند، می‌خواهیم هرچه زودتر منطقه را ترک کنند.

وی درباره توقیف یک کشتی از سوی ایران هم تصریح کرد: من درباره توقیف خبری نشنیدم اما اگر این کار انجام شده، باید براساس قانون عمل شود. فکر می‌کنم سوتفاهمی بوده که برطرف شده است.

اینستکس؛ همه تعهد اروپایی‌ها نیست 

موسوی درباره راه‌اندازی اینستکس هم خاطرنشان کرد: ضمن آنکه به نوعی از راه‌اندازی کانال مالی استفبال می‌کنیم تاکید کرده‌ایم این همه تعهد اروپایی‌ها نیست و باید تعهدات ۱۱ گانه‌ای که قرار بود از سوی اینستکس اجرایی شود را اجرا و عملی کنند. البته من خبری از عقب‌نشینی از اینستکس نشنیده‌ام اما منتظر آنها باقی نمانده‌ایم ولی باید آنها به همه تعهداتشان عمل کنند.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه با بیان اینکه زمانی ایران از گام‌های خود عقب‌نشینی می‌کند که توازنی میان حقوق و تکالیف برقرار شود، آنگاه ایران در اقدامات خود بازبینی خواهد کرد، ابراز داشت: اروپایی‌ها اعلام کردند اگر سایر کشورها مایل هستند به این سازوکار بپیوندند که این مساله بستگی به آنها دارد مگر نه آمادگی همیشه از سوی ایران وجود داشته است.

موسوی درباره گزارش و اظهارات گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران درباره تبعیض در آزادی زندانیان بیان کرد: من این گزارش‌ها و حرف ها را رد می‌کنم چرا که تا اواسط فروردین ۹۵ هزار زندانی، داخل زندان‌ها با بررسی قضات مستحق مرخصی تشخیص داده شدند و بسیاری مرخصی‌شان هم تمدید شده است و میان زندانیان ایرانی و داخلی تبعیض قائل نشدند و حتی برخی از زندانیان که مبتلا به بیماری هم نبودند برای عدم ابتلا مرخصی داده شد.

کرونا و تغییر اولویت‌های کشورها

موسوی درباره همکاری‌های منطقه‌ای در دوران کرونا به ویژه طرح ایران در این باره یادآور شد: از جمله فرصت‌هایی که کرونا در کنار تهدیداتی که برای ما در دنیا شده است، قدری نزدیک شدن مواضع و دیدگاه‌های کشورهای مختلف و تغییر اولویت‌هایشان بوده است. ما رگه‌هایی از این مساله را در منطقه مشاهده می‌کنیم، ایران همیشه آماده همکاری با کشورهای منطقه به ویژه منطقه خلیج فارس بوده که وارد گفت‌وگو و همکاری شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران طرح‌های مختلفی در این باره تهیه و آماده کرده است، عنوان کرد: ما این طرح‌ها را به آنها اعلام کرده‌ و گفته‌ایم آماده مذاکره بدون پیش‌شرط هستیم. با وجود آنکه وضعیت بهداشت جهانی نامعلوم است، اما با توجه به اینکه برای ایران همکاری اولویت دارد اگر کشورهای خلیج فارس به ویژه آن یکی، دو کشوری که سوتفاهم دارند، ایران آماده است در هر سطح و در هر شرایطی وارد تعامل و گفت‌وگو با آنها شود.

وی درباره سرانجام پاسخ به نامه ایران از سوی کشورهای خلیج فارس گفت: نامه‌ای که رئیس‌جمهوری نوشتند و تماس‌هایی که بعدا انجام شد و رفت و آمدهایی که صورت گرفت، طرف‌های مقابل اعلام کردند در حال بررسی طرح ایران درخصوص طرح هرمز هستند که گفتیم آماده‌ایم جمعی یا تک تک با آنها گفت‌وگو کنیم. منتظر هستیم این آمادگی از سوی طرف مقابل ایجاد شود.

آمریکا قصد دارد افکار عمومی جهانی را از تروریسم اقتصادی منحرف کند

موسوی درباره پایان تحریم‌های تسلیحاتی براساس برجام و تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی اظهار داشت: از عجایب و طنزهای روزگار آن است که دولت قانون‌شکن ناقض برجام، همچنان به نقض خود ادامه می‌دهد و دیگران را وادار می‌کند قطعنامه مشروع شورای امنیت را نقض کنند ولی این قطعنامه را پیگیری می‌کند. آمریکا می‌خواهد اذهان عمومی دنیا را از تروریسم اقتصادی که ایجاد کرده‌اند، منحرف کنند.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه آنها با آتش‌افروزی و اتهام‌زنی می‌خواهند ایران را از حقش محروم کنند، تصریح کرد: دلیلی ندارد شورای امنیت قطعنامه خود را تمدید و نقض کند. اقدام آمریکا خلاف و گزاف است ضمن اینکه آمریکا نباید نگران وضعیت ما باشند. اگر نگران هستند، به آنها توصیه می‌کنیم فروش دیوانه‌وار و حریصانه به کشورهای جهان به ویژه منطقه که اثرات منفی به همراه داشته است را قطع و پایان دهند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید