» سلامت » بهداشت و درمان » ۷۲ شهرستان قرمز شدند
بهداشت و درمان - پزشکی - سلامت - صفحه اصلی

۷۲ شهرستان قرمز شدند

۱۳ اردیبهشت ۹۹ 2۰26

شیوه محاسبه آمار فوتی‌های کرونا در ایران و مقایسه با اروپا | کرونا در برخی استان‌ها شاید زیاد شود

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: در سه هفته اخیر به دلیل همکاری مردم، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اقدامات وزارت بهداشت در بیماریابی فعال، شاهد موفقیت قابل توجهی در کاهش ابتلا به کرونا و کاهش موارد بستری و موارد مرگ و میر ناشی از این ویروس در کشور بوده ایم.

حریرچی

به گزارش حوزه سلامت پایگاه خبری نشریه فرزندان آسمانی به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی امروز ۱۳ اردیبهشت ماه در نشست خبری ویدئوکنفرانس اظهار کرد: به دلیل ملاحظات اقتصادی همانند سایر کشورها شاهد بازگشایی کسب و کارها هستیم. با روند تدریجی در بازگشایی‌ها و رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی و بیماریابی فعال و انجام تست بیشتر، روند نزولی فعلی در ابتلا به این ویروس ثابت می‌ماند و ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: البته احتمال افزایش ابتلا و بستری در برخی استان‌ها همچنان وجود دارد، اما این ثبات نسبی، شکننده و آسیب پذیر است و هرگونه بی احتیاطی در تجمعات و رعایت کمتر مسائل بهداشتی می‌تواند کشور را با مشکلات قابل توجه مواجه کند.

  • تبعات بازگشت طرح ترافیک

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حمل و نقل عمومی جزو مکان‌های خطرناک برای انتقال کرونا است و استفاده از وسیله شخصی می‌تواند امن‌تر باشد. بنابراین وقتی طرح ترافیک اجرا می‌شود، افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی می‌روند.

وی افزود: از طرفی برداشتن طرح ترافیک باعث افزایش ترافیک و کمبود پارکینگ در سطح شهر شده است. در مورد دوران کرونایی نه وزارت بهداشت می‌تواند به تنهایی نظر بدهد و نه دستگاه‌هایی که به طور مستقیم در این زمینه مسئول هستند. در نتیجه در مورد طرح ترافیک با خرد جمعی تصمیم گیری می شود.

  • شیوه محاسبه آمار فوتی‌های کرونا در ایران

معاون وزیر بهداشت درباره شیوه محاسبه آمار فوتی‌های کرونا در کشور نیز گفت: کشورهای مختلف پروتکل‌های مختلفی در این زمینه دارند. هر بیماری که تست مثبت کرونا داشته باشد، چه بستری بوده و چه بستری نباشد، جزو آمار محسوب می‌شود. اگر کسی تست مثبت داشته و فوت کرده باشد هم جزو آمار محسوب می‌شود.

حریرچی اضافه کرد: در برخی کشورهای اروپای غربی هرکسی که تست کرونا مثبت دارد و فوت می‌کند و بیماری زمینه‌ای دیگری مثل دیابت یا قلبی و عروقی یا پرفشاری خون دارد، از آمار حذف می‌شوند. در ایران اگر علت اصلی فوت کرونا باشد، همان کرونا اعلام می‌شود. در نتیجه آمار ایران از نظر فوت کرونا بسیار شفاف‌تر است. اگر کسی تست مثبت نداشته باشد، اما مشکوک بوده هم می‌گوییم با رعایت احتیاط دفن شود.

او درباره آمار بهبود یافتگان کرونا نیز گفت: آمار بهبود یافتگان کرونا نیز کسانی هستند که تست مثبت در سرپایی یا بیمارستان دارند و حالشان خوب می‌شود و می‌توانند به فعالیت عادی برگردند که این افراد در آمار بهبود یافتگان اعلام می‌شوند.

  • تاثیر کرونا بر اقتصاد سلامت

معاون وزیر بهداشت در ادامه صحبتش درباره تاثیر کرونا بر اقتصاد سلامت توضیح داد و بیان کرد: ۸.۷ درصد از درآمد ناخالص ملی کشور در حوزه سلامت هزینه می‌شود. با توجه به پیش بینی رشد منفی اقتصادی در اکثر کشورها به دلیل اثرات اقتصادی کرونا و با توجه به سهم بالای حوزه سلامت از اقتصاد کشور، حوزه سلامت هم از این رشد منفی اقتصادی آسیب خواهد دید. از طرفی به خاطر هزینه‌های بالای تحمیلی ضروری است که هزینه‌کرد در حوزه سلامت افزایش پیدا کند. این موضوع باید در کوتاه مدت و بلند مدت قابل توجه سیاست‌گذاران باشد.

وی گفت: تجربه دو دوره تحریم ناجوانمردانه کشور و رشد اقتصادی منفی حاصل از آن نشان می‌دهد که با کاهش رشد اقتصادی و درآمد کشور، ‌هم دولت‌ها و هم مردم به ‌عنوان تامین کننده اصلی منابع حوزه سلامت هزینه‌کرد خود را در این حوزه کاهش می‌دهند. این دو عامل باعث فشار مضاعف بر حوزه سلامت می‌شود.

  • وضعیت سفید، زرد و قرمز کرونا

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره مناطق سفید، زرد و قرمز کرونا گفت: این مناطق بر اساس میزان بستری‌ها و فوتی‌ها که در آن شهرستان‌ها رخ می‌دهد طبقه بندی می‌شود. تمرکز اصلی ما فعلا روی مناطق سفید است. مناطق سفید، شهرستان‌هایی هستند که در ۱۴ روز گذشته کمتر از یک بستری داشتند که این منطقه از نظر ما سفید محسوب می‌شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: پروتکل‌هایی برای مناطق سفید تدوین شده که پیشنهاد اولیه است و باید در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شود. به طور مثال برای مساجد این پیشنهاد شده که افراد فقط برای نماز جماعت می‌توانند به مسجد مراجعه کرده و مهر و جانماز را خودشان باید ببرند. اگر روند نزولی ادامه داشته باشد، می‌توانیم بازگشایی‌ها را در مناطق بیشتر انجام بدهیم.

وی ادامه داد: مناطق قرمز نیز حدود ۷۲ شهرستان هستند که موارد ابتلای بیشتری دارند. البته این مناطق به صورت دینامیک محاسبه می‌شوند. یعنی منطقه سفید ممکن است با بی احتیاطی به منطقه زرد یا قرمز تبدیل شوند.

  • احتمال ابتلای دوباره بهبود یافتگان

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: گزارش‌هایی در برخی کشورها در مورد افرادی بهبود یافته منتشر شده است. اکثر این افراد علامتی پیدا نکرده‌اند و فقط تست آنها مثبت شده است. یک عقیده می‌گوید که مثبت شدن تست به علت بقایای ویروس قبلی است و یک عقیده دیگر اعتقاد دارد که ویروس همچنان در بدن این فرد فعالیت می‌کند.

  • قرار نیست مردم جریمه شوند

حریرچی بیان کرد: عملکرد مردم در رعایت مسائل بهداشتی درمانی در کشورهای جهان کم‌نظیر بوده است. لذا نباید بگوییم مردم رعایت نمی‌کنند و باید آنها را جریمه کنیم. در برخی کشورهای اروپایی مردم علیه قرنطینه تظاهرات کردند. بررسی‌های ما نشان داد ۸۱ درصد کسبه پروتکل‌های بهداشتی درمانی را رعایت می‌کنند. کاهش موارد مرگ و میر بستری حاصل رعایت نکات بهداشتی درمانی توسط مردم است.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: در ستاد ملی کرونا و کمیته‌های آن پیشنهادی مبنی‌ بر  جریمه مالی مردم در نظر گرفته نشده است. برای صاحبان مشاغل و کسب و کار هم جریمه‌های مالی و هم تعطیلی در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه ما محدودیت‌های مردم را هم می‌دانیم. کسی که درآمد روزانه او کم است و با یارانه زندگی می‌کند یا درآمد کارگری،‌ همین ماسک ۴ هزار تومانی هم برای او یک هزینه است. پس بهترین کار، استفاده از ماسک خانگی است.

  • دفن فوت شدگان مشکوک به کرونا مانند کرونایی‌ها

این مسئول در میان سخنانش به شیوه دفن فوت شدگان مشکوک به کرونا هم اشاره ای کرد و گفت: فوت شدگانی که مشکوک به کرونا باشند را ذکر می‌کنیم که به بیماری کرونا مشکوک هستند و با تشریفات بیماران کرونا دفن می‌شوند.

حریرچی افزود: در اوایل اسفند نیز افرادی که به علت آنفلوآنزا فوت کرده بودند، چون علائمی شبیه کرونا داشتند، ذکر کردیم که مانند کرونایی‌ها دفن شوند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید