» صفحه اصلی » امشب بیا؛ من جوابت را می‌دهم
صفحه اصلی - فرهنگی، هنری - مذهبی و دینی

امشب بیا؛ من جوابت را می‌دهم

۲۳ اردیبهشت ۹۹ 0۰21

امشب بیا؛ من جوابت را می‌دهم

درهای آسمانی نور شب نوزدهم – شب اول قدرشناسی – گشوده شده است. شبی که فرشتگان الهی به اذن الله، در آسمان ها ندا می دهند: ای انسان! امشب بیا و برگرد به سوی خدا که او امشب جواب همه را می‌دهد.

الهی، تو را شکر می گوییم که عمرمان به ماه رمضان امسال رسید. و هزار بار شکر می گوییم که هنوز جان در بدن داریم و در آستانه اولین شب قدر قرار گرفته ایم. شبی که برتر از هزار ماه است، شبی که بهترین فرصت برای درد دل و مناجات با توست. الهی، امشب به سوی آغوش باز تو می آییم تا در دریای بخشش و رحمتت جانمان را بشوییم و دوباره به ذات انسانی خود برگردیم.

شب نوزدهم را با دریافت هایی از چند تن مردان اهل دل باز می کنیم و پای سخنی کوتاه از علامه طباطبایی، امام موسی صدر، آقا میرزا جوادآقا ملکی تبریزی و حاج آقا مجتبی تهرانی می نشینیم:

بهتر بودن شب قدر از هزار ماه، بهتر بودن از حیث فضیلت عبادت است

علامه طباطبایی

علامه طباطبایی(ره) در تفسیر شریف المیزان بحثی پیرامون شب قدر در ذیل تفسیر سوره «قدر» و «دخان» مطرح کرده است. خلاصه این تفسیر علامه را در چند عنوان آورده ایم:

* شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالی که قرآن در آن نازل شد نیست بلکه با تکرار سال ها، آن شب نیز تکرار می شود. یعنی در هر ماه رمضان شب قدری است که در آن شب امور سال آینده تقدیر می شود.

* منظور از بهتر بودن این شب از هزار ماه، بهتر بودن از حیث فضیلت عبادت است. چه این که مناسب با غرض قرآن نیز چنین است. چون همه عنایت قرآن در این است که مردم را به خدا نزدیک و به وسیله عبادت زنده کند و احیا یا عبادت آن شب از عبادت هزار ماه بهتر است. از امام صادق(ع) سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟(با اینکه در آن هزار ماه در هر دوازده ماهش یک شب قدر است) حضرت فرمود: «عبادت در شب قدر بهتر است از عبادت در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد»

* در سوره قدر آمده که رحمت خداوند در این شب شامل همه آن بندگان شود که به سوی او روی می آورند و نیز اینکه در شب قدر باب عذابش بسته باشد. در این شب کید شیطان ها هم موثر واقع نشود چنانکه در بعضی از روایات نیز به این معنا اشاره شده است.

شب قدر مانند روز تقدیم بودجه دولت به مجلس نیست

2

امام موسی صدر مجموعه تفسیر قرآن که با عنوان‌ «تأملی دیگر در تفسیر و قرآن» توسط انتشارات مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر منتشر شده، به تفسیر سوره قدر از منظری دیگر پرداخته است.
نکاتی مهمی که امام موسی صدر درباره سوره قدر گفته است، عبارتند از:

* از آغاز ماه رمضان تمرین می‌کنیم و نتیجه این تمرین تسلط بر شهوات است. تو مختاری و می‌توانی سعادت و شقاوت خود را تعیین کنی. بنابراین، می‌توانیم بگوییم که سعادت و شقاوت انسان در ماه رمضان رقم می‌خورد. در چه مقطعی از ماه رمضان؟ در اواخر ماه رمضان، آنچنان که در احادیث آمده است. شب قدر نیز در هفته یا دهه آخر ماه رمضان واقع شده است، زیرا این تمرین در آن هنگام به اوج خود می‌رسد.

*معنای مشهور شب قدر این است که در این شب شرایط تغییر می‌کند و اعمال آدمی نوشته و روزی تقسیم می‌شود و این شب را مانند روز تقدیم بودجه دولت ها به مجلس در نظر می‌آورند. من حقیقتا این معنا را نمی‌فهمم.

* لزومی ندارد که این معنای خرافه‌ای و شایع میان مردم را بپذیریم که در این شب ستاره‌ها از حرکت باز می‌ایستند و آسمان بالا یا پیش می‌رود و گرفتاری‌ها فرود می‌آید و فقط کافی است که شخص دعا کند و بگوید فلان چیز را طلا کن و آن طلا شود…من شخصاً این معنای رایج را نمی‌فهمم و ای کاش که یک نفر این معنا را برای من توضیح دهد. این معنا نه با علم و نه با دین و نه با قرآن سازگار است.

خودت راضی می شوی دعای بدون حضور قلبت به سمت خدا برود؟

میرزا جواد ملکی تبریزی

آیت الله آقا میرزا جوادآقا ملکی تبریزی در کتاب «المراقبات» که اعمال عرفانی و عبادی مناسبت های مختلف سال را شرح داده است، توصیه‌هایی نیز درباره درک شب قدر دارد.
در توصیه های میرزا ملکی تبریزی می خوانیم:

* در شب قدر، هر مقدار که بتواند و قادر باشد، از خداوند متعال «توفیق دعا» بطلبد که همانا بهترین عمل‌هایی که محبوب خدا بوده و مرضی خاطر اوست برایش روزی کند و آن شب (شب قدر) را برایش از هزار ماه بهتر کرده، اعمالش را از او قبول نموده، در اعلی علیین نوشته، تا روز لقاء برایش اضافه کند و در آن شب، او را از مقربان بنویسند.

*از وجوه کوشیدن به عبادت آن است که مقدمات عبادت این شب را برای خود حاصل کند. به عنوان مثال، در طول سال، جای مناسب، جامه مناسب و بوی خوب برای آن شب آماده کند و نیز چیزی که آن شب صدقه دهد و نیز مضمون‌های لطیف برای مناجات با پروردگار متعال و کلمات مهیج برای سخن گفتن با امامان و حامیان آن شب و نیز مهمان‌های خاص و مناسب و فقیرانی ویژه برای صدقه دادن در آن شب در نظر بگیرد و برایشان احسان کند.

* ای برادر من! آیا برای تو شایسته نیست در کسب آمادگی برای حضور در این مجلس، آن اندازه که بایسته‌اش است، کوشش کنی تا هر گاه به آن دست یافتی، رستگار شوی و هر گاه به سبب غفلتت از تو فوت شد و از کفت بیرون رفت، از زیان‌کاران محسوب شوی؟ پس، ای مسکین بینوا! خودت انصاف بده: آیا در خصوص دعایی که می‌خوانی ولی قلبت با آن همراه نیست، رضا می‌دهی که آن به سوی خدا بالا برود، خود می‌بینی که زبانت «او» را می‌خواند، ولی قلبت دنیایی را خطاب قرار می‌دهد که در خصوص آن فرموده‌اند: آن (دنیا) دشمن خدا و اولیای اوست. و آن (دنیا) چنین می‌خواهد که تو را به وسیله همین ظواهر فانی، از خداوند باقی دور کند. پس آیا برای عاقل مصیبتی بزرگ‌تر از این می‌توان تصور کرد؟

خدا به ما وعده کرده است که بیا، من جوابت را می دهم

.

آقا مجتبی تهرانی در جلسات اخلاقی که هر سال در ماه رمضان داشت، به تفصیل درباره شب قدر، دعا و فضیلت های این شب و ماه مبارک رمضان سخن گفته است.
از سخنان آقا مجتبی تهرانی درباره شب های قدر می خوانیم:

* بر اساس روایات اسلامی شب های قدر دارای مراتب اهمیت است؛ شب نوزدهم، شبِ بررسی سوابق است. شبی است که اعمال را بررسی می‏کنند و شب تقدیر و اندازه‏گیری کردن امور نسبت به سال آینده است. شب بیست‏ویکم، شبی است که بعد از آنکه امور و سوابق آن بررسی شد، در آن شب ثبت و ضبط می‏شود؛ یعنی امور سال آینده را می‏نگارند. شب بیست‏وسوم هم شبِ توشیح و امضا است.

* شب قدر باید سربه‏زیر به درگاه الهی برویم. بگوییم خدایا ما درمانده ایم؛ سال گذشته به هر وسیله ای که به ذهنمان می رسید برای رفع مشکلاتمان متوسل شدیم، اما نتوانستیم؛ هر چه تدبیر کردیم کاری از پیش نبردیم؛ حالا جمع شده ایم و به سراغ تو آمدیم که کلید گشایش تمام گرفتاری ها به دست قدرت تو است.

* خدا به ما وعده کرده است که بیا، من جوابت را می دهم. در آن روایت بود که خدا امشب می گوید: «هَل مِن سائلٍ»؛ آیا کسی هست که از من بخواهد، تا من به او بدهم؟ خودش اجازه داده است که بیاییم و با خواری و خاکساری از او درخواست کنیم. بد کرده ای؟ بیا و توبه کن. «هَل مِن تائبٍ فأتوبَ عَلیه»؛ من توبه ات را قبول می کنم. «هَل مِن مُستغفِر»؛ آیا کسی هست که بیاید از من پوزش بطلبد تا من او را بیامرزم؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید