» علم و فناوری » ارتباطات » تولید ۱۸ ماهواره بومی تا پایان امسال
ارتباطات - صفحه اصلی - علم و فناوری - فضای مجازی - فناوری

تولید ۱۸ ماهواره بومی تا پایان امسال

۱ تیر ۹۹ 9۰99

وزیر ارتباطات اعلام کرد:

تولید ۱۸ ماهواره بومی تا پایان امسال

تولید ۱۸ ماهواره بومی تا پایان امسال

به گزارش حوزه فن آوری پایگاه خبری نشریه فرزندان آسمانی به نقل از ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش بودجه بخش فضایی، گفت: تا پایان امسال ۱۸ ماهواره بومی در کشور تولید می‌شود.

«محمدجواد آذری جهرمی» امروز (یکشنبه) برای ارائه گزارشی از آخرین وضعیت ارتباطی کشور، مشکلات فضای مجازی، اپراتورهای کشور و اقدامات انجام شده در جلسه علنی مجلس حضور پیدا کرد.

او با اشاره به نامه‌ای از گزارش عملکرد وزارت ارتباطات که شب گذشته به صورت الکترونیکی برای یکایک نمایندگان ارسال شده است افزود: در وزارت ارتباطات دو محور مهم وجود دارد. شبکه ملی اطلاعات و برنامه صلح‌آمیز فضایی که تمام برنامه‌های ما ذیل این دو انجام می‌شود.

جهرمی افزود: تعداد ماهواره‌هایی ساخته شده در کشور تا سال ۹۲ سه مورد بوده که در سال ۹۶ به هفت ماهواره ارتقا پیدا کرده است. تا پایان ۹۹ نیز ۱۸ ماهواره داخلی خواهیم داشت. ضمن این که درسال ۹۸ با احتساب مشکلاتی که وجود داشت، بودجه بخش فضایی را ۱.۵ درصد افزایش دادیم.

وزیر ارتباطات گفت: خدمات ابری که از مسائل مهم مربوط به شبکه ملی اطلاعات است، امروز به لطف شرکت‌های نوآور و در شرایط تحریم‌های بین‌المللی به شکوفایی رسیدیم. به گفته آمار جهانی، اکنون ایران دارای بالاترین نرخ رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه است و رتبه دوم را در دنیا دارد.

افزایش ۲.۵ برابری استفاده از شبکه‌های ارتباطی در ۱۰ روز

وی افزود: کرونا مجال خوبی برای توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی بود و در ده روز زیرساخت‌ها با ۲.۵ برابر شدن استفاده از شبکه‌های ارتباطی رو به رو شدند.

جهرمی افزود: از سال ۸۶ تا ۹۲ حوزه ارتباطات برنامه‌های خوبی را جهت رشد خود انجام داده اما از سال ۹۲ توسعه این حوزه چشمگیرتر دنبال شده است. در سال ۹۲ مجموع ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات ۶۸۰ گیگابیت بوده که این عدد امروز به ۱۸ هزار گیگابیت رسیده است. همچنین در لایه دسترسی تمام شهرهای کشور ۸۹ درصد از روستاهای کل کشور امروز تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات هستند.

وی اشاره کرد: در سال ۹۲ درکل کشور تنها سیصد هزار کاربر به شبکه پهن باند دسترسی داشتند که این عدد اکنون به ۷۰ میلیون نفر رسیده است.

آذری جهرمی در خصوص شبکه ملی اطلاعات و کمکی که توانست در زمان شیوع کرونا انجام دهد گفت: از زمان شیوع کرونا تمام امور کشور به‌نوعی روی این بستر قرار گرفت. از آموزش مجازی گرفته تا بهداشت، سلامت و بنگاهداری همگی در این بستر ادامه حیات دادند.

وی خاطرنشان کرد: باوجود اینکه مخابرات توانسته قدم‌های خوبی درراه توسعه ارتباطات ثابت کشور بردارد اما برای توسعه شبکه ارتباطات نیاز بود تا انحصار را بشکنیم. خصوصی‌سازی با وجود دستاوردهای مهم، گاهی اوقات باعث مشکلاتی شده است. در توسعه شبکه ارتباطی درون استانی یا باید مجوز ورود دولت داده شود یا راه برای ورود بخش خصوصی باز شود. درصدد هستیم با برنامه‌ریزی به این دو مهم دست پیدا کنیم.

ضرورت ورود مجلس برای حل مشکل پهنای باند

آذری جهرمی اشاره کرد: پهنای باندی که در دسترس وزارت ارتباطات است، کفاف خدمت‌رسانی به روستاییان را نمی‌دهد و برطرف شدن این مشکل تنها با اراده دولت و وزارت ارتباطات قابل‌حل نیست. مجلس باید ورود کند.

وزیر ارتباطات گفت: در سال ۹۲ تنها در کشور حدود ۴۰۰ اپلیکیشن تولید شد درحالی‌که امروزه بیش از ۳۰۰ هزار اپلیکیشن داریم که کسب‌وکارها به‌واسطه آن توانسته‌اند محصول و خدمت خود را به مخاطبان عرضه کنند.

جهرمی با اشاره به این‌که انتقادات نمایندگان مجلس و مطالبه آن‌ها بیشتر پیرامون پیام‌رسان‌ها است، اشاره کرد: در حوزه پیام‌رسان‌ها اقدامات خوبی انجام‌شده است وهمان طور که شاهد بودیم در ایام کرونا هشت میلیون نفر از دانش آموزان، معلم‌ها و والدین توانستند باوجود تمام مشکلاتی که این نرم‌افزار داشت، آن را نصب و استفاده کردند.

وی افزود: علاوه بر آن دو پیام‌رسان بومی با کمک اپراتورها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و تعداد نصب فعال آن‌ها اکنون نزدیک به ۱۰ میلیون کاربر است. البته می‌دانیم این مقدار کافی نیست و باید تقویت شود. با برنامه‌ریزی مدون و دقیق تا پایان امسال حتماً موضوع پیام‌رسان‌ها را به سرانجام خواهیم رساند.

وزیر ارتباطات گفت: فتوای راهبردی رهبر در خصوص حفظ حرمت اطلاعات شخصی و عدم تعرض به فضای خصوصی مردم مساله‌ای بود که با آن تأکید شد و حتماً باید مورد بررسی قرار بگیرد. به همین دلیل ما لایحه‌ای را در دولت تهیه کردیم و از مجلس می‌خواهم بررسی این مورد را برای بررسی در الویت قرار بدهند. در برابر این مسائل مقاومت‌های وجود دارد که باید رفع شود.

وی افزود: از همت جمعی از نمایندگان برای پیشنهاد راه‌اندازی گروه فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال تشکر می‌کنم و پیشنهاد دائمی شدن این گروه را تقاضا می‌کنم.

جهرمی بابیان این‌که دولت الکترونیکی یکی از اقدامات مهم در حوزه ارتباطات است، افزود: با پیاده‌سازی دولت الکترونیکی سازمان ملل ایران را با ۲۰ رتبه رشد معرفی کرده و مجلس شورای اسلامی نیز در طرح تحقیق و تفحصی که داشت به ارتباطات نمره قبولی داد.

وی اضافه کرد: کرونا ضعف و قوت‌هایی که در حوزه ارتباطات بود را مشخص کرد. اگر بخواهیم و اراده انجام کار وجود داشته باشد، می‌توانیم کاری کنیم که ۲۴ میلیون از شهروندان ایرانی، تنها با ارسال پیامک وام یک‌میلیون خود را دریافت کنند. حذف قبوض کاغذی گاز، تعیین تکلیف شدن بیش از ۱۳ میلیون سهام عدالت، صدور اینترنتی بیمه‌نامه شخص ثالث، ۶۵ میلیون استعلام الکترونیکی از دیگر دستاوردهایی است که در این حوزه داشته‌ایم.

وزیر ارتباطات در پایان به رشد شبکه پستی کشور اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته با اجرای طرح تحول شبکه پستی کشور، ترافیک شبکه پستی، رشد ۴ برابری داشته است. درگذشته این شرکت ضرر ده بوده و اکنون به سودهی رسیده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید