» سیاسی » لزوم مطالبه عمومی و جدی از کاندیداهای ریاست جمهوری برای ارائه برنامه های عملیاتی و اجرایی در انتخابات پیش رو
سیاسی - صفحه اصلی - قوه قضائیه

لزوم مطالبه عمومی و جدی از کاندیداهای ریاست جمهوری برای ارائه برنامه های عملیاتی و اجرایی در انتخابات پیش رو

۳ شهریور ۹۹ 0۰54

محمد امین سرکهکی

تحلیل گر مسائل سیاسی و فعال رسانه ای

در شرایط سخت، پیچیده، مبهم و حساس امروز جامعه ایران، هم در شرایط بحران و فرصت، نا امیدی و امید، سازندگی و تخریب، برنامه و بی برنامگی و به طور کلی در شرایط خاصی قرار داریم. این شرایط خاص، فرصتی برای بهره مندی از آگاهی و شناخت خود، جامعه، دولت و مردم و ترسیم یک آینده ای عادلانه و منصفانه، پایدار و موفق، فراگیر و دلسوز برای جامعه است. باید بهتر از قبل، جامعه و اقتصاد خودمان را باز سازی کنیم و  دغدعه های واقعی مردم و نظام را  تبدیل به برنامه و قانون کنیم.

نوع زندگی و نحوه بهبود شرایط تا حدی زیادی به تصمیم ما دارد. ما نباید از صدای مردم، خواسته­ها و نیازهای مردم و نظام و رهبری فاصله بگیریم. امروز شاهد رنج ها و کاستی هایی هستیم که در شان این مردم نیست و در حق این مردم کم کاری شده است.

در این شرایط خاصی که دولت اراده قوی برای برون رفت از مشکلات کشور ندارد و کشور را به حال خود رها کرده و به امید و نظاره گر اتمام زمان قانونی خود است مردم، مسئولان، نخبگان نباید به انتظار بنشینند بلکه بایستی برای خروج از این شرایط و امید آفرینی در کشور، دست به کار شوند.

با توجه به انتخابات پیش رو ریاست جمهوری و نقش مهمی که این انتخابات می تواند در آینده سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور داشته باشد بایستی مسئولان، نخبگان سیاسی و علمی، رسانه ها و همه جوانان دغدغه مند کشور برای انتخابات آینده چاره اندیشی کنند. شرایط کشور مثل شرایط قبلی انتخابات ریاست جمهوری نیست. دیگر زمان آزمون و خطا و اداره کشور بر اساس منویات شخصی و گروهی نیست. کشور تاب تحمل اختلاسهای بزرگ، فساد و سوء مدیریت حاکم بر قوه مجریه را ندارد.

تسریع و تسهیل خروج از معضلات پیجیده امروز جامعه بستگی به تصمیم در مورد شیوه رفتار با نامزدهای ریاست حمهوری و ارائه برنامه های آنها برای برون رفت از شرایط کنونی دارد.

مسئولین ارشد کشور به ویژه دستگا های نظارتی بدانند که اگر التزام به ولایت فقیه یکی از پارامترهای انتخاب کاندیداها برای تصدی قوه مجریه است نیک مستحضر باشند که برنامه داشتن و برنامه محور بودن کاندیدها و اداره کشور بر اساس یک برنامه واقع گرایانه مبتنی بر نیازهای مردم و نظام و عملیاتی کردن آن نیز باید یکی از شاخص های بررسی کاندیداها باشد و این تبدیل به یک قرارداد جدید اجتماعی در سطح ملی در مرحله اول و در مرحله بعد خواسته رسمی و قانونی باشد.

لذا پیشنهاد می شود برای برطرف نمودن هرگونه ابهام، انتخاب واقعی و امید آفرینی در کشور، کاندیداها همین الان برنامه هایشان را ارائه کنند. بزرگان از همین الان افراد حاضر که قصد ورود در انتخابات۱۴۰۰ را دارند مطالبه کنند که برنامه ها را ارائه بدهند چون  کشور در شرایطی نیست که بخواهند با حرکت های پوپولیستی مردم را فریب بدهند. همین الان نامزدها تکلیف خودشان را برای کاندیداتوری و با نظام و مردم مشخص کنند. شرایط به گونه ای نیست که تبعات ندانم کاری، برنامه نداشتن رئیس جمهور در اداره کشور، وابسته بودن به غرب و داشتن نگاه سیاسی صرف به مسائل و مشکلات کشور و طرفداری از گروههای های قدرت و  ثروت را نظام و مردم متحمل شوند. علاوه بر این که خود برنامه ای برای اداره کشور ندارند در مناظرات و مباحثات و تصمیم گیریهای بعدی، انتظارات فزاینده ای را در سطح جامعه شکل می دهند و یا تصمیمات آنها چندان با خواسته های نظام و مردم سازگاری ندارد خود این امر به جای حل بحران، تبدیل به بحران دیگری می شود که سالیان سال باید برای حل آن، انرژی و منابع زیادی را صرف کرد.

برنامه ها نباید صرفاً ارائه طرح مسئله باشد بلکه باید حاوی برنامه عملیاتی وراهکار اجرایی باشد. فقط طرح مشکل، دردی را دوا نمی کند و امروز مهم است که راهکار ارائه شود؛ راهکاری که از نظر امکانات و ساختار تصمیم گیری و اجرایی کشور قابلیت اجرا داشته باشد و به وعده تعبیر نشود. بایستی این شکاف عمیق درانتخابات کشور را برطرف کرد. لازم است لزوم برنامه محور بودن را به کاندیداها اعلام کرد.

توصیه های مکرر رهبرمعظم انقلاب پیرامون برنامه های اجرایی جهت حل معضلات اساسی کشور باید توسط کسانی که خود را شایسته مقام عالی ریاست جمهور می دانند تبدیل به برنامه عملیاتی کنند. بدیهی است که در صورت تحلیل برنامه ها و سیاست های اجرایی، می توان پی به خط مشی خود نامزد و تیم های کارشناسی ایشان برد.

اجازه ندهیم شعارهای کلی و یارگیری­های گروهی و حزبی و سایر اقدامات غیر واقعی و آزمون و خطا، سرنوشت انتخابات آینده را رقم بزند. بلکه باید با ارائه برنامه، توضیح دقیق برنامه به مردم، زمینه فضای اندیشه و تفکر برای انتخابی اصلح را فراهم ساخت. این مطالبه ما جوانان انقلابی، گام دومی انقلاب و دغدغه مند کشور است و خواسته به حقی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید