» بین الملل » آمریکا » آغاز تقابل مستقیم بایدن و ترامپ
آمریکا - بین الملل - سیاست خارجی

آغاز تقابل مستقیم بایدن و ترامپ

۸ مهر ۹۹ 0۰58

در فاصله ۳۵ روز مانده به انتخابات آمریکا؛

در مناظره اول چه موضوعاتی مطرح خواهد شد؟

تنها در فاصله حدود یک ماه مانده به انتخابات آمریکا، اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن بامداد چهارشنبه برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، علیرغم مخالفت‌های چندباره از سوی چهره‌های سرشناس دموکرات در خصوص حضور جو بایدن در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، معاون سابق رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که نهایتا تصمیم گرفته تا به صورت مستقیم با ترامپ مواجه شود.

نانسی پلوسی پیش از این بار‌ها هشدار داده بود که بایدن نباید در مناظره مستقیم با دونالد ترامپ شرکت کند، وی این را هم مدعی شد که بایدن قدرت شکست ترامپ را دارد، اما رئیس جمهور آمریکا واقعیت را بر زبان جاری نمی‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا مناظره از مسیر واقعی خود منحرف شود.

نگرانی عمده دموکرات‌ها از مناظره‌های جاری خیلی هم بی‌مورد نیست. لحن توهین آمیز ترامپ بار‌ها مخالفان او را مورد هدف قرار داده است. «جو خوابالو»، «بایدن باید تست اعتیاد بدهد»، «بایدن بهره هوشی لازم برای ریاست جمهوری را ندارد»، «اگر بایدن در مصاحبه سختی به چالش کشیده شود، به گریه می‌افتد» و بسیاری از عبارات تند و گزنده دیگر که تنها بخشی از ادبیات ترامپ علیه بایدن است. عدم تسلط بایدن در گفت‌وگوها و اصطلاحا «کُندی» به نگرانی دموکرات‌ها افزوده است.

به هر ترتیب شواهد و قرائن از روز‌های سخت و چالش برانگیز در آمریکا حکایت دارد. وضعیت امروز آمریکا از منظر چالش‌های متعدد داخلی و همچنین اظهارات ترامپ و بایدن علیه یکدیگر تب و تاب مناظره‌ها را بالا برده است.

ویروس کرونا و تبعات منفی بسیار زیاد آن بر اقتصاد آمریکا، مبارزات انتخاباتی در آمریکا را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است و پیش بینی می‌شود بخش قابل ملاحظه‌ای از مناظره‌ها متوجه به همین موضوع باشد.

برنامه مناظره‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا

سه مناظره تلویزیونی احتمالا تنها دفعات مواجهه مستقیم کاندیدا‌های ریاست جمهوری پیش از انتخابات آمریکا در ۳ نوامبر است و انتظار می‌رود تقابل این دو برخی از برترین لحظات سیاسی این دوره از مبارزات انتخاباتی را رقم بزند.

قرار است سه مناظره بین ترامپ و بایدن و همچنین مناظره‌ای هم بین معاونین نامزد‌های دموکرات و جمهوری خواه برگزار شود.

براساس برنامه اعلامی، اولین مناظره بامداد فردا (چهارشنبه) در ایالت اوهایو، ساعت ۹ شب به وقت محلی آغاز خواهد شد. دانشگاه (Case Western Reserve) در کلیولند، میزبان این مناظره خواهد بود. کریس والاس مجری باسابقه و مسلط «فاکس‌نیوز» است. هرچند که فاکس نیوز در سال‌های ابتدایی ریاست جمهوری ترامپ، جزئی از رسانه‌های معدود حامی رئیس جمهور آمریکا محسوب می‌شد. اما به تدریج این رسانه آمریکایی هم  تحلیل‌ها و انعکاس خبر‌های مخالف با ترامپ را در دستور کار قرار داد.

ترامپ معتقد است که والاس با دموکرات‌ها رابطه بهتری دارد و شخصا به بایدن متمایل است، هرچند که خود او صراحتا این موضوع را رد کرده است. اهانت ترامپ حتی متوجه والاس هم شده، «تند، زننده و ناپسند» الفاظی است که رئیس جمهور آمریکا علیه مجری سرشناس فاکس نیوز به کار برده است.

اولین مناظره بایدن و ترامپ قرار است ۹۰ دقیقه به طول بیانجامد. این مناظره هیچ گونه وقفه تبلیغاتی نخواهد داشت. این بحث به بخش‌های ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم خواهد شد.

دومین مناظره، گفت‌وگوی مستقیم کامالا هریس سناتور دموکرات و مایک پنس معاون دونالد ترامپ را رقم خواهد زد. این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای در ۷ اکتبر (۱۷ مهر) در سالت لیک سیتی در ایالت یوتا برگزار خواهد شد. سوزان پیج روزنامه‌نگار (USA Today) این مناظره را مدیریت می‌کند.

سومین مناظره که دومین تقابل بین بایدن و ترامپ را رقم می‌زند، به میزبانی مرکز هنر‌های نمایشی «آدرین آرشت» در میامیِ ایالت فلوریدا در تاریخ ۱۵ اکتبر (۲۵ مهر) ساعت ۹ شب به وقت محلی و ۴:۳۰ صبح به وقت تهران برگزار می‌شود.

این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای توسط «استیو اسکالی» از (C-SPAN) مدیریت می‌شود. ساکنان میامی به عنوان مخاطب در تالار حضور خواهند داشت و سوالات خود را از نامزد حزب دموکرات و جمهوری‌خواه خواهند پرسید.

به داوطلبان دو دقیقه فرصت داده می‌شود تا سوال‌های خود را مطرح کنند. شهروندان آمریکا فراخوانده شده به سومین مناظره، افراد عادی هستند که از سوی شرکت تحلیلی گالوپ انتخاب شده‌اند.

مناظره نهایی ریاست جمهوری در دانشگاه بلمونت در شهر نشویل ایالت تنسی در ۲۲ اکتبر (۲ آبان) در زمانی مشابه بین بایدن و ترامپ برگزار خواهد شد. این رویداد ۹۰ دقیقه‌ای را «کریستن ولکر» از شبکه «ان بی سی» اجرا خواهد کرد و به بخش‌های ۱۵ دقیقه تقسیم خواهد شد.

۶ محور اصلی موضوع اولین مناظره ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا

مخاطبان جهانی فارغ از آنکه بین ترامپ و بایدن چه چیزی خواهد گذشت، مشتاقند تا سوالات چالشی مجریان سخت‌گیر از ترامپ را ببینند و در مقابل واکنش‌های رئیس جمهور هیجانی آمریکا هم تماشایی خواهد بود.

از همین الان می‌توان حدس زد که یکی از مهمترین سوالات کریس والاس از ترامپ این موضوع خواهد بود که آیا بالاخره ترامپ نتیجه انتخابات را می‌پذیرد یا خیر؟! و البته مشخص است که رئیس جمهور آمریکا باز هم از جواب طفره می‌رود و می‌گوید: «باید شرایط را ببینم». والاس در مناظره انتخاباتی سال ۲۰۱۶ هم این موضوع را از ترامپ پرسید و او گفت: «به سوالت جواب نمی‌دهم!»

این دو گزاره را کنار یکدیگر بگذارید و حدس بزنید که ترامپ در صورت شکست چه واکنشی نشان خواهد داد! اول، نمی‌بازم مگر اینکه تقلب صورت بگیرد. دوم، رای‌گیری پستی ابزاری برای تقلب است.

تفنگ به‌دستان طرفدار ترامپ یا همان نژادپرستان افراطی در آمریکا آماده‌اند تا با کوچکترین اشاره ترامپ به خیابان‌ها سرازیر شوند و موجی از ناآرامی‌ها جدید در آمریکا را در صورت شکست جمهوری‌خواهان رقم بزنند. کما اینکه پیش‌تر هم قید شد که ترامپ ابدا علیه خشونت‌های طرفداران خود موضع نمی‌گیرد.

آمریکا در حالی به استقبال اولین مناظره ریاست جمهوری آمریکا می‌رود که «کریس والاس» قرار است در ۶ محور اصلی سوالات خود را مطرح کند، به گفته والاس انتصاب قاضی جدید برای دادگاه عالی آمریکا، شیوع ویروس کرونا، وضعیت اقتصای، مسائل نژادی و خشونت در شهر‌ها، یکپارچکی انتخابات (نحوه برگزاری انتخابات مثلا پُستی یا حضوری و کلا مسائل مربوط به برگزاری انتخابات) و پیشینه سیاسی دو نامزد که البته هنوز مشخص نیست چه سوالی در این قسمت پرسیده می‌شود، موضوعاتی است که ترامپ و بایدن باید به آن پاسخ دهند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید