» سیاسی » دولت » سومین وزیر صمت در دولت دوازدهم
دولت - سیاسی - صفحه اصلی

سومین وزیر صمت در دولت دوازدهم

۸ مهر ۹۹ 0۰61

گزارش ویژه خبرآنلاین از جلسه رای اعتماد

سومین وزیر صمت در دولت دوازدهم کار خود را آغاز کرد

سومین وزیر صمت در دولت دوازدهم کار خود را آغاز کرد

جلسه رای اعتماد برای وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بالاخره پس از پنج ماه پایان خوشی را برای این وزارتخانه رقم زد و تکلیف صندلی وزارت در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت روشن شد.

به گزارش حوزه سیاسی پایگاه خبری نشریه فرزندان آسمانی به نقل از خبرآنلاین، پس از ۵ ماه که این وزارتخانه دو سرپرست را به خود دید، بالاخر علیرضا رزم حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شد و توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از آن خود کند .

بر این اساس پیش‌تر ، پس از برکناری رضا رحمانی ، وزیر صنعت، معدن و تجارت از سمت خود، حسین مدرس خیابانی ابتدا به عنوان سرپرست معرفی و در نهایت به عنوان گزینه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد اما نتوانست رای اعتماد نمایندگان را از آن خود کند .

حالا اما در ماه های پایانی فعالیت دولت وزیر پیشنهادی صمت، بالاخره ردای وزارت را بر تن کرد . در دولت دوم روحانی ،پس از استعفای شریعتمداری، رضا رحمانی تصدی این وزارتخانه را بر عهده گرفت و پس از وی نیز دو سرپرست ، اولی حسین مدرس خیابانی و دیگری جعفر سرقینی سکان هدایت این وزارتخانه استراتژیک را عهده دار شدند.

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت البته حواشی فراوانی داشت .پخش فیلمی در مجلس شورای اسلامی درباره همراهی رزم حسینی با سردار شهید قاسم سلیمانی از سوی عنابستانی نماینده موافق مجلس مخالفت هایی را به همراه داشت و در نهایت پخش این فیلم که صدای واضحی نداشت متوقف شد .

در عین حال برخی منتقان بر مساله دو تابعیتی بودن و … متمرکز بودند که البته نمایندگان موافق تاکید کردند که در این زمینه هیچ چیزی اثبات نشده است.

موافقان چه گفتند؟

محمود عباس زاده یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درموافقت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: برای منافع مردم و منافع کشور باید برای رای مخالف یا موافق خود حجت شرعی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در خصوص آقای رزم حسینی و مطالبی که در فضای مجازی در خصوص ایشان گفته می‌شود باید بگویم اگر این مطالب حقیقت داشته باشد نشانگر آن است که  کشور دچار آنارشیسم شده است. اگر حقیقت داشته باشد دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و کمیسیون اصل نود کجا هستند؟ مگر این مطالب در خصوص من و شما در فضای مجازی گفته نمی‌شود؟ این صحبت‌ها در خصوص من هم  در این فضا مطرح است.

از سوی دیگر احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند با استفاده از تجربیاتش وضعیت اقتصاد را سامان دهد. وی تاکید کرد:انقلابی ها از دروغ بیزار هستند و هیچگاه حاضر نیستند آبروی دیگران را لکه دار کنند از این رو نباید تهمت دوتابعیتی به رزم حسینی زده شود.گزینه پیشنهادی تصدی وزارت صمت قوانین مزاحم تولید را می شناسد زیرا فعالیت اقتصادی در بخش خصوصی داشته است.

همچنین حسین نوش آبادی، نماینده ورامین، پیشوا و قرچک در موافقت با رزم حسینی گفت: می‌خواهیم درباره مدیریت وزارتخانه‌ای تصمیم بگیریم که مسئولیت حیاتی را عهده دار است. وضعیت آشفته بازار و نابسامانی حوزه بازرگانی و تجارت  معضلات بخش صنعت و معدن و شرایط نگران کننده تولید و بی‌توجهی به اقتصاد مقاوتی نیازمند وزیری صالح و توانمند برای این وزارتخانه است.

مخالفان چه گفتند؟

اردشیر مطهری، نماینده گرمسار در مخالفت با رزم‌حسینی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزرات صمت اظهار داشت:برخی افراد پشت پرده انتصاب رزم‌حسینی در جایگاه وزیر صمت هستند که اگر من بخواهم آن را بیان کنم تعجب می‌کنید. این در حالی است که ملاقات‌هایی از سوی افراد فاسد کنار رزم‌حسینی با برخی مسئولین و نمایندگان مجلس که به تعداد انگشتان است صورت گرفته که جای تعجب دارد.

وی افزود:‌آقای رزم‌حسینی شما چگونه می‌خواهید مسئولیت بگیرید در حالی که ادعا کرده‌اید که محل زندگی‌تان در کانادا بوده و حتی دو دهه در کانادا بوده‌اید و خانواده‌تان در این کشور زندگی می‌کنند؛ شما چرا به ایران آمده و دم از نظام و مردم می‌زنید؟

مهران ویس کرمی،نماینده خرم آباد در مخالفت با رزم حسینی وزیر پیشنهادی صمت گفت:من فکر می کنم وزیر پیشنهادی عزم جدی برای احیای صنایع تعطیل و نیمه تعطیل را ندارد. این نماینده مجلس یازدهم گفت: این صنایع تعطیل و نیمه تعطیل در استان لرستان صدای مردم را در آورده و مردم می‌گویند ما را از نظر صنعتی به دهه ۵۰ برگردانید و این برای وزارت صمت خجالت آور است .

محمد حسن فرهنگی،نماینده مردم تبریز در مجلس نیز در مخالفت با رزم حسینی گفت: سوال ما از رزم‌حسینی آن است که چرا از کشور خارج شده و طی سالیان متوالی، کار واردات را انجام داده است؟ درواقع کار وی وارد کردن دستگاه‌های دست‌دوم به کشور بوده و از این جهت لطمه‌های زیادی به کشور زده است.

رزم حسینی چه گفت؟

رزم حسینی در این نشست از برنامه های خود دفاع کرد تاکید کرد حمایت از سفره مردم در صدر برنامه های من قرار دارد،تاکید کرد:برنامه من ایجاد فضای شیشه‌ای در وزارت صمت است و البته مبارزه با فساد هزینه دارد و همین حالا تخریب‌ها آغاز شده است.

وزیر پیشنهادی صمت تاکید کرد: مبارزه با قاچاق و پرهیز از ایجاد التهاب در بازار نیز برنامه ماست و در حوزه صنعت نیز استفاده از ظرفیت خالی شهرک های صنعتی در دستور کار ماست. برنامه ای که دنبال می کنیم این است که کارخانه‌های کم ظرفیت را فعال کنیم.

حاشیه‌های مجلس

در ابتدای این جلسه حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، علوی وزیر اطلاعات و حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به همراه رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت وارد جلسه علنی مجلس شدند. این موضوع تذکر و اخطار نمایندگان را در پی داشت. آن‌ها نسبت به عدم حضور رئیس جمهور معترض بودند اما قالیباف رئیس مجلس علت عدم حضور روحانی در این جلسه را به رعایت پروتکل‌های مقابله با کرونا مرتبط دانست و گفت که این امر خلاف آیین‌نامه مجلس نیست.

دقایقی بعد اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در جلسه رأی اعتماد حضور یافت.رخی نمایندگان به عدم حضور روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در این نشست اعتراض داشتند که قالیباف توضیح داد این اقدام خلاف قانون نیست.

در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رزم حسینی، اردشیر مطهری، ویس کرمی و فرهنگی به عنوان مخالف و نوش‌آبادی، ارکانی، عنابستانی و محمود عباس‌زاده به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت صحبت کردند. در خلال صحبت‌های مخالفان و موافقان مباحثی در خصوص آشنایی و نزدیکی رزم حسینی به سردار سلیمانی مطرح شد که مورد تذکر مخالفان قرار گرفت و آن‌ها خواستار این شدند که از نام سردار سلیمانی در این موارد استفاده نشود.

در نهایت علیرضا رزم حسینی در مدت نیم ساعت به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت و نهایتا توانست با رأی موافق ۱۷۵ نماینده به کرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت دست پیدا کند.به این ترتیب سومین وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم کار خود را آغاز کرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید