» سیاسی » وعده پارلمان شیشه‌ای چه شد؟
سیاسی - صفحه اصلی - مجلس شورای اسلامی

وعده پارلمان شیشه‌ای چه شد؟

۱۳ مهر ۹۹ 1۰41

۲۶ هزار امضا پای مطالبه شفافیت مجلس

مطالبه شفافیت آرا و سایر فعالیت‌های نمایندگان مجلس در سوژه‌ها و پویش‌های متعددی در سامانه فارس من از سوی مخاطبان مطرح شده و تا کنون ۲۶ هزار و ۱۸۱ امضا پای این سوژه‌ها به ثبت رسیده است.

۲۶ هزار امضا پای مطالبه شفافیت مجلس/ وعده پارلمان شیشه‌ای چه شد؟

به گزارش حوزه سیاسی پایگاه خبری نشریه فرزندان آسمانی به نقل از فارس، مخاطبان خبرگزاری فارس با راه اندازی چندین پویش و ثبت سوژه اجرایی شدن شعار شفافیت در مجلس یازدهم را خواستار شده‌اند. آنها میخواهند بدانند شعار شفافیت آرای نمایندگان که از ابتدای مجلس یازدهم از سوی وکلای ملت در این دوره مجلس شورای اسلامی وعده داده شد، بعد از گذشت چند ماه از آغاز به کار این نمایندگان حالا در چه مرحله است؟

«وعده شفافیت آرای نمایندگان مجلس چه شد؟» عنوان کمپینی است که به امضای ۱۲۹ نفر از مخاطبان رسیده است. امضا کنندگان این پویش میگویند: «چند ماه از آغاز شروع به کار مجلس می‌گذرد مجلسی که ادعا می‌کرد شفافیت جزو اولیت‌های آن است اما شفافیت را اجرا نکردند…لطفا پیگیر این موضوع باشید.»

۱۰۲ نفر دیگر از مخاطبان هم پویش دیگری را با این عنوان که «شفافیت آراء نمایندگان در چه مرحله‌ای است؟» امضا کرده‌اند آنها می‌گویند: «شفافیت آرا مجلس وعده فراموش شده را باید نمایندگان و مجلس جدید احیا کند.اولین خواسته مردم از مجلس انقلابی این امر است.»

«لزوم شفافیت‌سازی در تسهیلات نمایندگان ملت»  عنوان پویش دیگری است که تا کنون به امضای ۴۴ نفر رسیده و می‌خواهند بدانند: «نمایندگان ملت از ابتدای شروع کار در مجلس تا انتهای دوره چهار ساله و پس از آن چه مقدار حقوق ماهانه و چه تسهیلاتی دریافت می‌کنند؟ آیا با انتخاب دوباره مجددا تسهیلات قبلی به آنها تعلق می‌گیرد؟ این حق مردم است بدانند مجلس که قانون‌گذار کشور است چه حقوقی را برای نمایندگان قانونی می‌داند.»

۵۶ نفر دیگر از مخاطبان هم پویشی را امضا کرده اند که از اول مهر راه افتاده است. آنها با طرح این سوال که « تصویب قانون شفافیت در مجلس چه شد؟» اعلام کرده اند: «از نمایندگان مجلس انقلابی یازدهم خواستاریم تا هرچه سریع‌تر نسبت به تصویب این طرح اقدام نمایند تا مانع بروز قانون‌گریزی از درون مجلس شده و به سایر ارکان کشور انتقال یابد. همچنین خواستاریم طرح‌ها و قانون‌های مهم دیگری که مطرح شده همچون قانون مدیریت تعارض منافع، حمایت از افشاگری و ضدانحصار نیز هرچه سریع‌تر و با دوفوریت تصویب گردد.»

* شفافیت آرا حق مسلم ماست

گروهی دیگر از مخاطبان خبرگزاری فارس با راه اندازی پویش «شفافیت آرا حق مسلم ماست» تصریح کرده‌اند: «شفافیت آرا و عملکرد نمایندگان باعث می‌شود مردم با علم و شناخت بهتری بتوانند نمایندگان منتخب خود را ارزیابی و غربال کنند. همچنین نمایندگان وقتی در ویترین شفافی قرار بگیرند، می‌دانند که حتی بابت سکوت خود هم باید پاسخگو باشند.راه برای سستی و تزویر بسته خواهد شد. تجربه چندین دوره قبل ثابت می‌کند، نبود شفافیت باعث شده تصمیمات حزبی و گروهی و منافع شخصی جای منافع گروهی و ملی را بگیرد.خداوند بر رفتار و اعمال ما ناظر و شاهد است و در روز حساب از ما بازخواست می‌شود. سیاست ما همان دیانت ما هست. مردم غریبه نیستند و شما خادم مردم هستید.» این پویش هم تا کنون به امضای ۶۸ نفر رسیده است.

«شفافیت آرای نمایندگان مجلس تسریع شود» عنوان یکی دیگر از مطالبات مخاطبان فارس من است. ۱۳۵ امضا کننده این پویش تاکید دارند: «مدتهاست از عمر مجلس جدید می‌گذرد ولی فعلا خبری از قانون شفافیت آرای نمایندگان نیست، بی‌شک نمایندگان این دوره مجلس می‌توانند این مهم را به نام خود و در تاریخ این کشور ثبت کنند لذا باید توجه داشت که شفافیت باعث نظارت مستقیم مردم بر نماینده انتخابی خود در مجلس می‌شود و از طرفی سبب جلوگیری از لغزش عامدانه خیلی از مسئولان می‌گردد.»

«طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس تصویب شود» عنوان سوژه دیگری است که از سوی مخاطبان فارس من ثبت شده و ۱۶۵ نفر آن را امضا کرده اند. در طرح این موضوع عنوان شده است: «در حالی که اکثر قریب به اتفاق نمایندگان فعلی مجلس در زمان انتخابات از تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان حمایت کردند و بسیاری از آنها تعهدنامه شفافیت را امضا کردند اما هنوز این طرح در مجلس تصویب نشده است و برخی نمایندگان تلاش دارند با انواع مانع تراشی‌ها و ارجاع پرونده به مرکز پژوهش های مجلس و سیاه‌نمایی درباره آن، ضمن خرید زمان تصویب آن را به تعویق بیندازند.»

* مجلس زیربار شفافیت آرای نمایندگان می‌رود؟

۱۴۷ امضا کننده پویش «شفافیت آرای نمایندگان به کجا رسید؟» هم میخواهند بدانند: شفافیت آرای نمایندگان به کجا رسید؟مجلس زیربار شفافیت آرای نمایندگان می‌رود؟آنها می‌گویند: شفافیت بدون راه فرار خواسته مردم است و توقع داریم مجلس جدید و انقلابی به آن عمل کند.

سوژه «لزوم تصویب شفافیت آرای نمایندگان مجلس» هم به امضای ۴۰ نفر از مخاطبان فارس من رسیده و در آن تاکید شده است: «یکی از مهمترین خواسته های ملت شریف ایران این است که بدانند نماینده‌ای که از طرف آنها انتخاب شده و ماهانه از بیت‌المال حقوق دریافت می‌کند و قدرت قانونگذاری دارد به کدام طرح‌ها در مجلس رای مثبت، رای ممتنع یا رای منفی داده است. این حق ملت ایران است که بدون شک باید در اولویت اول نمایندگان باشد.بدون شفافیت آراء ما هیچ امیدی به موفقیت این مجلس در بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی و فرهنگی کشور نمی‌توانیم داشته باشیم.لطفا با حمایت خود از این کمپین به رای خود احترام بگذارید.»

۹۶ مخاطب فارس من هم با ثبت این سوژه که «شفافیت آرای نمایندگان امری ضروری است» تاکید کرده اند: «جهت برخورد با فساد اول باید رأی نماینده مشخص شود که برای چه طرح یا جهت حمایت از چه شخصی با انگیزه‌های سیاسی و جناحی وارد مجلس شده است و این که آیا با دشمن همکاری می کند یا برای مردم روشن شود.»

«شفافیت از مجلس شروع شود» یکی دیگر از مطالباتی است که مردم در سامانه فارس من پیگیری آن را مطالبه کرده اند. این مطالبه هم به امضای ۴۶ نفر رسیده و در آن تاکید شده است: «شفافیت باید همواره سرلوحه تمامی رفتار و گفتار نمایندگان ملت و مسؤولان نظام باشد و نمی‌توان برای فرار از شفافیت یک نهادی و یا رأی، دنبال راه گریز باشیم. شفافیت به عنوان اصلی‌ترین مطالبه مردم از مسؤولان در نظام اسلامی یک اصل پذیرفته شده است که هر مسؤول و مدیری نمی‌تواند بدون توجه به این اصل از پاسخگویی خود را در امان نگه دارد.»

امضای ۳۲ نفر دیگر هم پای سوژه دیگری با این عنوان ثبت شده است: «بی‌خبری از طرح شفافیت آراء مجلس» در طرح این موضوع عنوان شده است: «از آنجایی که غالب نمایندگان مجلس در تبلیغات انتخاباتی‌شان از طرح شفافیت آراء نمایندگان حمایت کرده‌اند و قول آن را داده بودند چرا خبری از این طرح نیست؟ این حق ما مردم است که بدانیم نماینده ما در مجلس چه عملکردی دارد؟ این حق مسلم ماست.ما منتظر وفای به وعده شما نمایندگان هستیم.»

«طرح شفافیت آراء نمایندگان در صحن علنی مجلس بررسی شود» مطالبه دیگری است که با امضای ۴۷ نفر در فارس من ثبت شده و در آن تاکید شده است: «نمایندگان محترم پیش از رای‌ها تا همین حالا در پی شفافیت آراء بودند، بسم‌الله شروع و تصویب و اثبات کنند که پای وعده‌هایشان هستند.»

* شفافیت با حذف یک ماده

«شفافیت آرا نمایندگان مجلس بدون ماده ۱۲۲» عنوان سوژه ای است که با امضای ۵۹ نفر یک پیشنهاد را مطرح می‌کند: «برای اجرا شدن طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس باید ماده ۱۲۲از آیین نامه داخلی مجلس حذف شود در صورت انجام ندادن این کار طرح شفافیت مجلس بی اثر می شود زیرا در ماده ۱۲۲ آماده است که ماده ۱۲۲در موارد ذیل اخذ رأی مخفی با ورقه الزامی است.
۱_انتخابات اعضای هیات رئیسه حقوقدانان شورای نگهبان نمایندگان مجلس در نهادها و هیاتها مجامع شوراها و سایر انتخابات راجع به اشخاص
۲_انتخابات داخلی شعب و کمیسیون‌ها
۳_رأی نسبت به اعتبارنامه نمایندگانی که مورد اعتراض واقع شده‌اند.»

«ضرورت شفافیت رای ممتنع در مجلس» عنوان پویش دیگری با ۹۸ امضا است. در طرح این موضوع تاکید شده است: «تردید در انتخاب و رای سفید چیز عجیبی نیست اما در اکثر اوقات به علت ناآگاهی است اما وقتی بنده به عنوان یک نماینده مجلس با جایگاه بالا و احترام بالا در میان مردم و حقوق عالی و ارتباطات عالی‌تر قرار است تصمیم‌گیری کنم، حق ندارم ناآگاهی را دلیل بر تردید و ندانستن بد و خوب بدانم زیرا اکثر امکانات کشور در اختیارم است تا مطالعه و بررسی و تحلیل کرده و یا موافق باشم یا مخالف و نه ممتنع!
اما از حق نگذریم شرایطی ممکن است پیش آید که شخص نماینده بعد از ساعت‌ها مطالعه و بررسی واقعا به تصمیم مشخصی نرسد، مشکلی نیست اما مگر نماینده مردم نیست؟ باید دلیل رای ممتنع خود را به صورت شفاف به مردم اعلام کند.
راه‌اندازی سامانه‌ای اینترنتی راهی است که در فاز نخست نمایندگان گزارشی از کارکردشان که منجر به رای ممتنع شده است را در آن سامانه قرار دهند و تمام مردم از طریق اینترنت به این سامانه و گزارش نمایندگان دسترسی داشته باشند.در فازهای بعدی می‌تواند این سامانه بستری باشد برای اینکه نمایندگان گزارش‌کارهای منظم به رای‌دهندگان بدهند.»

«سامانه شفافیت اموال و دارایی مسؤولین راه‌اندازی شود» عنوان مطالبه ای دیگر است که به امضای ۱۵۸ نفر از مخاطبان فارس من رسیده و در آن تاکید شده است:  بر اساس ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، دولت باید سامانه‌ای برای شفاف کردن حقوق‌ها و دستمزدها ایجاد کند. با گذشت حدود ۳ سال از ابلاغ این قانون، هنوز ماده ۲۹ اجرایی نشده است. اجرای این ماده به تحقق شفافیت و جلوگیری از پرداخت حقوق‌های نجومی کمک می‌کند.

* سامانه مطالبه گری راه اندازی شود

یکی دیگر از مطالبات شفافیت در سامانه فارس من با عنوان «آیا سامانه شفافیت و مطالبه‌‌گری مجلس راه‌اندازی شد؟» تا کنون به امضای ۸۸  نفر رسیده و در آن میخوانید: «چگونه می‌خواهم مطالبه‌ای از مجلس داشته باشیم؟ آیا می‌توانید راحت با نماینده‌هایتان دیدار کنید و مشکل‌تان را بگویید؟ مگر نماینده‌ها وکلای ما در مجلس نیستند؟مطالبه‌هایمان را چگونه به گوش نماینده‌هایمان برسانیم؟آیا با گذاشتن مطالبه در فارس من مسئله حل می‌شود؟ به نظر علاوه بر سامانه شفافیت مجلس که ان‌شاءالله قرار است حضور و غیاب و رای‌ نماینده‌ها در آن گذاشته شود، باید بخشی برای مطالبه‌های مردم نیز داشته باشد البته به تفکیک استان و نماینده. باید سامانه‌ای بخواهیم جهت مطالبه‌گری از نماینده‌هایمان که هر روز در مجلس توسط خود نماینده‌ها چک شود. نه از طرف ادمین.باید مستقیما درد مردم را بفهمند.»

«مجلس از طرح شفافیت آرای نمایندگان حمایت کند» هم عنوان سوژه دیگری با ۳۲ امضا است. در طرح این سوژه تاکید شده است: «شفافیت مهمترین رکن در دنیای امروز است.بیشتر کشورهای جهان سیستم های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود را به سمت شفافیت پیش برده‌اند.در نظام‌های سیاسی به خصوص مجالس و مراکز تصمیم‌گیری نمایندگان ملت باید آگاه باشند که مردم ولی‌نعمتان آنها هستند و تمام تصمیمات آنان می‌تواند بر روی شئونات زندگی این افراد تأثیرگذار باشد لذا لازم و واجب است که مردم برای تشخیص اقدامات و تصمیمات خوب و بد نمایندگان خود از مواضع و آرای آنان در خصوص مسائل مختلف کشور آگاهی داشته باشند.

وجه دیگر شفافیت، عدم وارد شدن به و زدوبندهای سیاسی با وزرا و دولت‌هاست زیرا نمایندگان وکیل و نماینده ملت هستند و به فرموده رهبر معظم انقلاب منافع عمومی مهمترین موضوع اصلی کشور است که همه نمایندگان باید در تصمیمات و قانون‌گذاری مدنظر داشته باشند.
اقدام انقلابی جناب آقای دکتر قالیباف و نمایندگان انقلابی ملت در مجلس جهت رهنمودهای رهبری و شفاف نمودن مکانیزم‌های تصمیم‌گیری و آرا نمایندگان اقدامی انقلابی، خداپسندانه، علمی و خیر می‌باشد که در صورت تصویب و اجرایی شدن، برکات زیادی را به همراه دارد لذا جای تقدیر و تشکر از ریاست محترم مجلس و نمایندگان انقلابی و ولایی مجلس یازدهم حمایت از لایحه و طرح شفافیت آرا نمایندگان را اعلام می‌داریم و از تمام مردم شریف کشور، سمن‌ها و خبرگزاری‌ها هم می‌خواهیم از این اقدام شایسته حمایت بفرمایند.»

پیش از آغاز به کار مجلس یازدهم هم مطالبه شفافیت آرا و فعالیت وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی از سوی مخاطبان فارس من مطالبه شده بود از جمله در پویشی با عنوان «امضای تعهدنامه دیدبان عدالت و شفافیت برای نمایندگان پاک‌دست مجلس » با امضای ۱۷۱  نفر تاکید شده بود:  از نمایندگان منطقه خود در خواست کنید با مراجعه به مراکز دیدبان عدالت و شفافیت تعهدنامه ده بندی آن را امضاء کنند و اعلان می‌کنیم اگر نماینده‌ای هر چه با وعده‌های خوب این تعهدنامه را امضاء نکند ما مردم ایران به او رأی نمی‌دهیم.

 لزوم پخش مستقیم جلسات مجلس در راستای شفافیت  پویشی با امضای ۳۳۹  نفر، ضرورت شفافیت آرا نمایندگان مجلس در موضوع استیضاح سه وزیر  با امضای ۲۲۲ نفر ، سامانه شفافیت حضور و غیاب و مشارکت نمایندگان مجلس را راه‌اندازی کنید  با ۲۱۲  امضا ، اجرای قانون شفافیت حقوق و مزایای مدیران ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه  با ۱۱۵  امضا، لزوم شفافیت در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی  با ۱۹۶  امضا ، شفافیت حداکثری در مجلس  با  ۲۲۲  امضا، لزوم استفاده از تجارب بین المللی در برگزاری انتخابات و شفافیت آرای نمایندگان   با امضای ۱۱۸  نفر، شفافیت آراء نمایندگان مجلس چه شد؟  با امضای ۷۹۵  نفر،  شفافیت رای نمایندگان کجا رفت  با ۳۳۷  امضا، شفافیت مجلس شورای اسلامی و برخورد با مجلسی که به این قانون نه بگوید  با ۷۵  امضا، سه کمپین با عنوان شفافیت آرا نمایندگان مجلس  به ترتیب با ۹۷ ، ۱۹۵۸۰  و  ۱۰۳۶  امضا، شفافیت حقوق دولتمردان و نمایندگان برای مردم   با ۵۶۳  امضا، مردم خواستار شفافیت در آرای نمایندگان مجلس هستند  با  ۱۷۹  امضا و ایجاد سامانه شفافیت آرای نمایندگان مجلس  که به امضای ۳۸۲ نفر رسیده سوژه‌های دیگری است که پیش از شروع به کار مجلس یازدهم در سامانه فارس من خبرگزاری فارس ثبت شده بود.

در مجموع ۲۶ هزار و ۱۸۱ نفر در سامانه فارس من تا کنون یعنی لحظه تنظیم این گزارش پویش های مطالبه شفافیت در مجلس را امضا کرده‌اند. البته این موارد صرفا سوژه‌هایی را در بر میگیرد که در آن مطالبه شفافیت به طور مستقیم به نهاد مجلس باز می‌گردد و متوجه مسئولیت وکلای ملت است.

بر اساس این گزارش یکی از نخستین دستور کارهای مجلس یازدهم اعلام وصول طرح شفافیت آرای نمایندگان بوده که ۱۳ خرداد ماه سال جاری اعلام وصول شد. ۱۹ شهریور ماه روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در تذکری در صحن علنی خواست که این طرح هر چه سریع تر به سرانجام برسد. ایزدخواه با یادآوری اینکه نمایندگان مجلس یازدهم تعهد داده اند که با شفافیت عمل کنند، گفت: طرح شفافیت آراء نمایندگان در روزهای اول مجلس مطرح شد و خواست انبوه مردم و مشارکت فکری انبوه اندیشکده ها پشت این طرح است.

وی بیان کرد: رئیس مجلس از شفاف سازی به عنوان رویکرد اساسی مجلس یازدهم در نزد مقام معظم رهبری یاد کردند لذا بنده به هیات رئیسه تذکر می دهم طرح شفافیت آراء هر چه سریع تر در دستورکار قرار گیرد.

این طرح البته هنوز به سرانجام نرسیده است اما در قالب اصلاح آیین نامه داخلی مجلس نیز شفافیت آرا و فعالیت نمایندگان در مجلس در حال پیگیری است که نخستین مصوبه در این مورد را هفته گذشته کمیسیون آیین نامه داشت و ماده یک آن را به تصویب رساند. براساس این مصوبه دستورکار جلسات صحن و کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید از سه روز قبل از برگزاری جلسات به اطلاع عموم برسد. این بررسی در جلسات بعد کمیسیون ادامه دارد.

خبرگزاری فارس خود را ملزم می‌داند شفافیت آرا و فعالیت نمایندگان را تا حصول نتیجه از وکلای ملت پیگیری کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید