» اقتصادی » برنامه دولت برای عرضه بنگاه‌های بزرگ به بازار سرمایه(ورود دارا سوم به بورس)
اقتصادی - بانک - بورس و فرابورس

برنامه دولت برای عرضه بنگاه‌های بزرگ به بازار سرمایه(ورود دارا سوم به بورس)

۱۷ مهر ۹۹ 1۰44

 وزیر اقتصاد: ستاره خلیج فارس به بورس می‌آید | ورود دارا سوم به بورس

دژپسند: بورس از طریق عرضه اولی‌ها تعمیق می‌یابد

وزیر اقتصاد: ستاره خلیج فارس به بورس می‌آید | ورود دارا سوم به بورس

وزیر اقتصاد در نشست حاشیه دولت با اشاره به برنامه دولت برای عرضه بنگاه‌های بزرگ و صندوق دارا سوم به بورس گفته است: حمایت های دولت از بازار سرمایه، بنیادین است

۹۲۳۴۰:به گزارش «دنیای بورس»، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست حاشیه دولت گفته است: حمایت های دولت از بازار سرمایه، بنیادین است. بازارگردانی حلقه مفقوده ای بود که به ثبات بازار بورس کمک می کند.  به گفته او نباید تنها با معیار رشد شاخص به بررسی و ارزیابی رونق بازار سهام پرداخت، بلکه با توجه به ابعاد متافوت بازار باید همه ابعاد را مدنظر قرار داد.

همچنین وزیر اقتصاد از ورود دارا سوم به بازار سرمایه خبر داد و گفت: باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات عرضه خواهد شد و امیدواریم این موضوعات تداوم داشته باشد تا به ثبات بازار سرمایه کمک کند.

تعمیق بورس از طریق عرضه اولی‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران افزود: بحث عرضه سهام ستاره خلیج فارس بعنوان یکی از بنگاه‌های بزرگ مقیاس به بورس وجود دارد همچنین تصمیم داریم باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات را در قالب دارا سوم به بورس عرضه کنیم.

وی اضافه کرد: این موارد کمک می‌کنند که از یک سو سهام دار در بازار سرمایه با تنوع بیشتری مواجه شوند و از سوی دیگر این بازار عمر بیشتری پیدا کند.

آقای دژپسند گفت: حمایت‌های دولت از بازار سرمایه و بورس، بنیادین است و در پی مدرن سازی بورس و همچنین افزایش عمق این بازار هستیم.

وزیر اقتصاد افزود: یکی از حلقه‌های محدود در بورس ایران این بود که بازارگردانی توسط بنگاه‌ها مورد توجه نبود، اما بر اساس مصوبه شورای عالی بورس مقرر شد همه بنگاه‌ها یا خودشان بازارگردانی کنند یا بازارگردان حرفه‌ای داشته باشند که این موضوع به ثبات در بازار بورس کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع فروش اختیاری اوراق تبعی در دستور کار قرار گرفته است گفت: فروش این اوراق در بورس باعث می‌شود که سهام دار بداند بنگاهش مثلا در ۶، ۹ ماه یا یکسال آینده ارزش سهام خود را با چه نرخی تنظیم می‌کند که این موضوع نیز به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

آقای دژپسند ادامه داد: اقدامات صورت گرفته در بورس توسط دولت دو منظوره است به این ترتیب که هم برای سهامداران حاشیه امن ایجاد می‌کند و هم بنگاه‌هایی که سهام عرضه می‌کنند نسبت به سهام بنگاههایشان مسئولانه وارد عمل می‌شوند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه نباید بازار بورس را صرفا بر اساس شاخص آن ارزیابی کرد گفت: بازار بورس ابعادی مختلف دارد تحلیل گر‌های مالی در دوره‌ای ترجیح می‌دهند که سهامی را در اختیار داشته باشند یا نداشته باشند که همین موضوع بیانگر پویایی بازار سرمایه است.

وی افزود: در بازار سرمایه باید کسی ورود کند که عقل محاسبه گری اش بی وقفه کار کند و بتواند در خصوص خرید و فروش سهام تصمیمات مناسب بگیرد چرا که جنس بازار سرمایه، جنس پویایی و محاسبه گری است و حضور عقلانی در این بازار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برنامه دولت برای عرضه بنگاه‌های بزرگ و صندوق دارا سوم به بورس

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر حمایت‌های بنیادی دولت از بازار سرمایه از ورود بنگاه‌های بزرگ مقیاس همچون ستاره خلیج فارس و همچنین عرضه باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات به بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا «فرهاد دژپسند»  در حاشیه جلسه هیات دولت، اضافه کرد: حمایت دولت از بازار سرمایه، حمایت‌های بنیادی مانند مدرن‌سازی بازار و افزایش عمق آن است تا سهام‌دار در بازار سرمایه با گزینه‌های متعدد و متنوع مواجه باشد.

دژپسند افزود: به عنوان مثال یکی از اقدامات دولت، مورد توجه قرار دادن بازارگردانی توسط بنگاه‌ها است که تا پیش از مغفول مانده بود. براین اساس طی مصوبه شورای عالی بورس مقرر شد تا تمامی بنگاه‌ها، راسا امر بازاگردانی را انجام داده یا بازارگردان‌های حرفه‌ای در اختیار داشته باشند.

رئیس شورای عالی بورس حمایت دیگر دولت از بازار سرمایه را به موضوع فروش اختیاری اوراق تبعی مربوط دانست و خاطر نشان کرد: فروش اختیاری اوراق تبعی که در حال حاضر توسط تعداد زیادی از شرکت‌ها با استقبال مواجه شده است،  این امکان را به سهامدار می‌دهد که بداند بنگاهی که سهامش را خریداری کرده است، تصمیم دارد سهام خود را ظرف مدت مشخصی از زمان پیش رو،  با چه نرخی تنظیم کند. همچنین حمایت دیگر دولت به بحث سهام خزانه مربوط است. البته این حمایت دو جنبه متفاوت دارد. در نگاه اول برای سهامداران حاشیه امن ایجاد می‌کند و در نگاه دوم باعث می‌شود مدیران بنگاه‌هایی که سهام‌داری می‌کنند،  نسبت به سهام بنگاه‌هایشان مسئولانه‌تر اقدام کنند.

دژپسند ترغیب و تامین بازار از طریق عرضه اولیه‌ها و سهام شناور را مصداق دیگری از حمایت‌های بنیادی دولت از بازار سرمایه دانست و افزود: بر این اساس دولت زمینه ورود بنگاه‌هایی که دارای شاخص‌های مناسب هستند، به بازار سرمایه را فراهم می‌آورد.  همانگونه که در حال حاضر بحث حضور بنگاه‌های بزرگ مقیاسی مانند ستاره خلیج فارس به بازار سهام مطرح است. همچنین عرضه باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌های ملت و تجارت و صادرات نیز در دست انجام است که در قالب دارا سوم عرضه خواهد شد.

وی درباره پیش بینی آینده بازار سرمایه نیز تصریح کرد: در روزهای اخیر شاخص بازار مثبت است، اما می‌خواهم تاکید کنم که وضعیت بازار سرمایه را نباید فقط بر اساس شاخص سنجید. شاخص برآیند خیلی از موارد است، اما همه نکات بازار را نشان نمی‌دهد. به عنوان مثال تحلیل‌گران مالی و بازار سرمایه ممکن است تحلیل کنند در دوره‌ای مشخص یک سهام را نداشته باشند و سهام دیگری را خریداری کنند. این تصمیمات ممکن است بر شاخص اثر منفی بگذارد، اما از سوی دیگر اینکه تحلیل‌گران همواره در حال آنالیز و انتخاب هستند،  نشان‌دهنده حیات بازار سرمایه است.

دژپسند در پایان خاطرنشان کرد: خواهش من از افرادی که به بازار سرمایه ورود می کنند این است که عقل محاسبه‌گری‌شان همواره فعال باشد درباره خرید سهام، نگهداشتن یا فروش سهام به صورت مداوم محاسبات لازم را انجام دهند. جنس بازار سرمایه جنس عقلانیت، محاسبه‌گری و پویایی است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید