» بین الملل » آمریکا » پیشتازی بایدن در پایگاه سنتی جمهوری‌خواهان
آمریکا - بین الملل - سیاست خارجی - صفحه اصلی

پیشتازی بایدن در پایگاه سنتی جمهوری‌خواهان

۲۴ مهر ۹۹ 4۰59

روزشمار انتخابات آمریکا؛ پیشتازی بایدن در پایگاه سنتی جمهوری‌خواهان

وقت ترامپ رو به اتمام است؛«سال جهنمی» ادامه دارد؟

وقت ترامپ رو به اتمام است؛«سال جهنمی» ادامه دارد؟

به فاصله کمتر از ۲۰ روز تا زمان برگزاری انتخابات آمارها حاکی از برتری بایدن در نظرسنجی ها بوده و نامزد دموکرات ها در پایگاه سنتی جمهوری‌خواهان نیز جلو افتاده است.

به گزارش حوزه بین الملل پایگاه خبری نشریه فرزندان آسمانی به نقل از یورونیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حالی که تنها ۲۰ روز به انتخابات ریاست جمهوری این کشور باقی مانده است برای راهیابی مجدد به کاخ سفید به کسب آرای الکترال اغلب ایالت های سرنوشت ساز نیاز دارد. برنده انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را به جای آرای عمومی کسب اکثریت (۲۷۰ رای) در کالج الکترال تعیین می کند. هشت ایالت آریزونا، فلوریدا، جورجیا، میشیگان، مینه سوتا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین در این دوره از انتخابات ایالت های سرنوشت ساز هستند. کل آرای الکترال هر کدام از این ایالت ها به نامزدی تعلق می گیرد که بیشترین آراء را در آن ایالت کسب کرده باشد.

یکی از عمده ترین دلایل پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ موفقیت او در غلبه بر هیلاری کلینتون در چند ایالت غرب میانه بود. میشیگان یکی از ایالت هایی بود که در شب انتخابات سال ۲۰۱۶ شگفتی آفرین شد. در حالی که بسیاری از دموکرات ها با تکیه بر نظرسنجی های انجام شده از پیروزی هیلاری کلینتون در این ایالت اطمینان داشتند اما هنگام اعلام نتایج رقابت بین نامزد دموکرات ها و رقیبش در میشیگان فشرده بود. در نهایت نیز دونالد ترامپ با اختلاف کمی توانست هیلاری کلینتون را در میشیگان شکست دهد و آرای الکترال این ایالت را به سبد خود بریزد.

در این دوره از انتخابات دموکرات ها و جمهوریخواهان به رقابت فشرده و نتیجه نامعلوم انتخابات در میشیگان واقف هستند و هر دو حزب بودجه ای را برای تبلیغ در این ایالت اختصاص داده اند. کاهش محبوبیت دونالد ترامپ در میان رای دهندگان سفیدپوست اما کم درآمد میشیگان و از سوی دیگر احتمال افزایش میزان مشارکت سیاهپوستان در مقایسه با دوره قبلی از جمله عواملی هستند که ممکن است اجازه تکرار شگفتی چهار سال پیش را به جمهوریخواهان ندهد.

انتشار خبر طرح ریزی گروهی از راستگرایان افراطی برای «ربودن» فرماندار دموکرات میشیگان نیز احتمالا موقعیت دونالد ترامپ را در این ایالت تضعیف خواهد کرد. رئیس جمهوری کنونی آمریکا برای پیروزی در انتخابات و کسب ۲۷۰ رای الکترال لزوما به ۱۶ رای میشیگان نیاز نخواهد داشت به ویژه اگر در فلوریدا پیروز شود. نتیجه آخرین نظرسنجی انجام شده در میشیگان نیز از پیشتازی شش درصدی جو بایدن در این ایالت حکایت دارد.

به این ترتیب هرچند جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در نظرسنجی های ملی با اختلافی حدودا ۱۰ درصدی از دونالد ترامپ پیش است اما نامزد جمهوریخواهان با پیروزی در اکثر این ایالت ها می تواند مانند چهار سال پیش شگفتی آفرین شود.

در آریزونا نیز نارضایتی از عملکرد دونالد ترامپ در قبال شیوع ویروس کرونا در میان رای دهندگان بالای ۶۵ سال باعث شده است که نامزد جمهوریخواهان محبوبیت چهار سال پیش را در میان این گروه از رای دهندگان نداشته باشد.

نتیجه نظرسنجی هایی که در ماه اکتبر انجام شده است نشان می دهد که رای دهندگان سفیدپوست بالای ۶۵ سال در آریزونا که به طور سنتی از جمهوریخواهان حمایت می کردند اکنون به سوی جو بایدن روی آورده اند.

در دیگر نظرسنجی های انجام شده از حدود هزار آمریکایی‌ هندی‌تبار نشان داده اغلب آن‌ها حامی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات آمریکا و معاون او سناتور «کامالا هریس» هستند.

مطالعه مشترک «بنیاد کارنگی برای صلح بین‌الملل» و «مرکز مطالعات بین‌المللی پیشرفته جانز هاپکینز» و دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده ۷۲ درصد آمریکایی‌های هندی‌تبار قصد دارند به زوج بایدن-هریس رای بدهند.  در این نظرسنجی تنها ۲۲ درصد شرکت‌کنندگان برای رای دادن به ترامپ ابراز تمایل کردند.

به گزارش وبگاه خبری «هیل»، هریس اولین آمریکایی هندی‌تبار و اولین زن سیاه‌پوست است که برای معاونت ریاست‌جمهوری یکی از دو حزب بزرگ آمریکا انتخاب شده است. مادرش یک دانشمند زیست پزشکی بود که از هند به آمریکا مهاجرت کرد و پدرش اقتصاددان و اصالتاً جامائیکایی است.

به گزارش تایمز آو اسرائیل، نتایج نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات پیو نیز نشان می‌دهد اگرچه در ماه نوامبر میزان حمایت مسیحیان سفید پوست از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بالا بود، رضایت از او در ماه اوت کاهش یافته است. این در حالی است که میزان حمایت گروه‌های مذهبی از جمله پروتستان‌های سیاه، کاتولیک‌های اسپانیایی تبار، یهودیان و غیر مذهبی‌ها از جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها افزایش داشته است.در همین حال، بایدن در این نظرسنجی با هیچ تغییری در حمایت رای دهندگان خود روبرو نشده است. در حال حاضر ۹۰ درصد رای دهندگان سیاه پروتستان، ۷۰ درصد یهودیان و ۶۷ درصد کاتولیک‌های اسپانیایی تبار مورد علاقه وی هستند.

این در حالی است که میان حمایت مسیحیان سفید پوست که بیشترین حمایت را از ترامپ دارند رو به کاهش است.گفته می‌شود سخنرانی بایدن در انجمن یهودیان آمریکا از مهمترین دلایل افزایش حمایت آن‌ها از نامزد دموکرات‌ها است.سیاست‌های بایدن در حمایت از صهیونیست‌ها در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما از یاد یهودیان مقیم آمریکا نرفته است و همین امر شرایط را برای افزایش حمایت آن‌ها از بایدن فراهم کرده است.

در کمتر از سه هفته مانده به ۳ نوامبر (۱۳ آبان ماه)، بیش از ۱۴ میلیون آمریکایی در انتخابات زودهنگام شرکت کردند که بر اساس آمارهای منتشر شده از گذشته، نشان‌دهنده اقبال بیشتر مردم برای شرکت در انتخابات است.در بیشتر ایالت‌های آمریکا رای گیری پیش از موعد در حال برگزاری است و مردم می‌توانند هم به صورت حضوری و هم به صورت رای‌گیری پستی در این انتخاب شرکت کنند. آخرین فرصت رای‌گیری هم ۱۳ آبان ماه اعلام شده است.

 

ابتلای پسر ترامپ به کرونا و درخواست رئیس جمهور آمریکا از مردم!

رقابت انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن در حالی دیروز (چهارشنبه) سپری شد که رئیس جمهوری آمریکا با استناد به بهبودی فرزند ۱۴ ساله خود از کووید-۱۹، از مردم این کشور خواست کودکان خود را به مدرسه بفرستند. به گزارش ایرنا در ۲۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و مایک پنس معاون اول وی در روز چهارشنبه ۲ گردهمایی تبلیغاتی در آیووا و میشیگان برگزار کردند.

ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ در این ایالت به راحتی پیروز شده بود و میشیگان هم در انتخابات گذشته و هم انتخابات کنونی برای بخت جمهوریخواهان در پیروزی کاخ سفید اهمیت دارد.ترامپ در گردهمایی انتخاباتی خود از آیووا به عنوان ایالتی یاد کرد که باید برای در آن برای انتخاب دوباره برنده شود. وی همچنین در این برنامه از دن گیبل قهرمان کشتی المپیک از آیووا خواست به روی صحنه بیاد و گفت من ایمن هستم و ویروس کرونا را به تو نخواهم داد.

ترامپ همچنین اظهار داشت، به زودی در کاخ سفید، مدال آزادی ریاست جمهوری را به گیبل اعطا خواهد کرد. رئیس جمهوری آمریکا که هنوز درباره بهبودی کامل وی از کرونا و سلامتی وی تردیدهایی وجود دارد، در این هفته نشان داده است که این موضوع دستاویزی برای فشار به ایالت‌ها شده تا به سمت بازگشایی کامل حرکت کنند.

وی در آیووا به ابتلای فرزند کوچک خود بارون ترامپ اشاره کرد که آزمایش کرونای او مثبت بوده است و گفت: او کرونا ۱۹، ویروس چینی داشت و من اصلا متوجه نشدم که او دچار این ویروس شده است. جوان‌ها ۹۹.۹ درصد ایمن هستند.این آخرین نمونه از چگونگی بهبود سریع خانواده ترامپ از این ویروس مرگبار است در حالیکه آمریکا تاکنون بیش از ۲۱۰ هزار نفر را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده است و به گفته متخصصان پزشکی، جوانان و حتی کودکان هم از این بیماری مصون نیستند، اما از نظر ترامپ، “پسر زیبای” او اکنون از ویروس رها شده است. رئیس جمهوری آمریکا با استنتاج از بهبودی فرزند خود مدعی شد که ما باید فرزندان خود را به مدرسه بفرستیم و از مردم خواست کودکان خود را به مدارس بازگردانند.

 

اصرار کاخ سفید به استفاده از رویکرد جنجالی «ایمنی جمعی»

به گزارش هیل، طرفداران این رویکرد اینطور استدلال می‌کنند که چرخش آزاد ویروس در بین افراد سالم و جوان در عین محافظت از افراد آسیب‌پذیر، مصونیت جمعی در مقابل ویروس ایجاد می‌کند و به این ترتیب نیاز برای قرنطینه و اعمال محدودیت که تاثیر منفی بر جامعه دارد از بین می‌رود.

یک مقام کاخ سفید روز دوشنبه گفت دولت آمریکا این طرح را تایید نمی‌کند اما بیانیه مذکور به نوعی حمایت از آن چیزی است که ماه‌ها سیاست رئیس‌جمهور آمریکا بوده است.

وی مدعی شد: این طرح آنچه سیاست رئیس‌جمهور برای ماه‌ها بوده را تایید می‌کند. سیاست رئیس‌جمهور از افراد آسیب‌پذیر حمایت می‌کند، مانع ازدحام در بیمارستان‌ها می‌شود و مدارس و مشاغل را بازگشایی می‌کند.این طرح را ۴۴۷ هزار شهروند آمریکایی و بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ پزشک امضا کرده‌اند اما مورد انتقاد گسترده متخصصان بهداشت عمومی قرار گرفته است. روزنامه «اسکای نیوز» هفته گذشته گزارش داد در بین افرادی که این بیانیه را امضا کرده‌اند، ده‌ها نام جعلی وجود دارد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت پیشتر با تاکید بر این که استراتژی ایمنی جمعی با هنجارهای اخلاقی مطابقت ندارد، گفت هرگز در طول تاریخ پزشکی از این استراتژی در برابر بیماری استفاده نشده است.وی افزود: «ما درباره ایمنی در مقابل کووید-۱۹ شناخت کافی نداریم. گرچه اغلب افراد مبتلا شده در چند هفته اول ایمن می‌شوند، هنوز نامشخص است که این ایمنی چقدر قوی یا پایدار خواهد بود یا در افراد مختلف چه تفاوتی دارد.» او در ادامه از نمونه‌هایی یاد کرد که افراد دو بار به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 

سرنوشت انتخابات در دستان ۰.۰۳ درصد

بر اساس آمار منتشر شده آمریکا جمعیتی در حدود ۳۳۰ میلیون نفر را دارد که تنها ۲۴۵ میلیون نفر آنها بالای ۱۸ سال سن دارند و واجد شرایط برای رای دادن هستند.این رقم، ۷۴ درصد جمعیت این کشور را شامل می شود. به گزارش ایرنا،با توجه به سابقه و میزان مشارکت مردم آمریکا در انتخابات‌های پیشین، تقریبا ۱۴۰ میلیون نفر معادل ۴۵ درصد جمعیت این کشور به پای صندوق‌های رای رفته‌اند.اما رئیس جمهوری آمریکا با آرای بیشتر مردمی در سراسر کشور انتخاب نمی‌شود، بلکه بر اساس آرای منتخبینی به نام گروه «الکترال کالج» برگزیده می‌شود. در این شیوه، هر نامزدی که اکثریت را در هر ایالتی به دست آورد، تمام آرای این گروه را از آن خود خواهد کرد.

 بیشتر ۵۰ ایالت آمریکا به طور سنتی به سمت دموکرات یا جمهوریخواه گرایش دارند، اما چند ایالت در هر دوره به سمت یکی از این دو حزب گرایش داشته‌اند که از آنها به ایالت‌های میدان رقابت یاد می‌شود.در انتخابات امسال ریاست جمهوری آمریکا، هفت ایالت به این نام، خوانده می‌شوند که در واقع تعیین می‌کنند کدام نامزد پیروز و کدام یک بازنده انتخابات آینده خواهد بود، از این رو، کارزارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و پول‌های تبلیغاتی آنها متوجه این ایالت‌ها است.تعداد ثبت‌نام کنندگان مردمی برای رای دادن در این هفت ایالت، ۳۶.۷ میلیون نفر اعلام شده که در واقع ۱۱درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند. بیشتر کارشناسان بر این عقیده هستند که این ثبت نام کنندگان تغییر عقیده نخواهند داد و تنها ۱۵ درصد آنها ممکن است، متقاعد شوند که نظرشان را تغییر دهند.

به این ترتیب، ۵.۵ میلیون نفر در این هفت ایالت را رای‌دهندگان قابل جذب به نفع یک نامزد تشکیل می‌دهند که در واقع کمتر از ۲ درصد جمعیت این کشور خواهند بود.انتخابات ۲۰۱۶ نشان داد که چگونه هر رای در این مناطق اهمیت دارد، به گونه‌ای که ترامپ در سال ۲۰۱۶ با پیروزی در ایالت‌های میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا با سر جمع ۱۰۷ هزار رای به پیروزی رسید که در واقع ۰.۰۳ درصد جمعیت آمریکا هستند.به این ترتیب حتی یک رای هم می‌تواند در این ایالت‌ها سرنوشت ساز باشد. اینکه کدام رقیب خواهد توانست نظر رای‌دهندگان مردد را به سمت خود جذب کند، تنها پس از شمارش آرا مشخص خواهد شد.با این حساب در ایالت‌های جورجیا، کارولینای شمالی و میشیگان رای‌گیری پیش از موعد آغاز شده و شنیده‌ها از آن حکایت دارد که در ایالت میشیگان بیش از یک میلیون نفر معادل یک چهارم رای‌دهندگان سال ۲۰۱۶ به پای صندوق‌های رای آمده‌اند.پاسخ این سوال که آیا انتخابات ۲۰۲۰ در مساله میزان مشارکت مردمی، شگفت‌آور خواهد بود یا خیر، تنها نیازمند سه هفته انتظار است.

در آن سو جو بایدن نامزد حزب دموکرات در روز چهارشنبه هیچ گردهمایی نداشت و تنها به صورت مجازی در یک نشست جمع‌آوری اعانه با یکی از سرمایه‌داران آمریکایی صحبت کرد.سناتور کامالا هریس معاون انتخاباتی بایدن هم همچون ۲ روز گذشته در واشنگن ماند تا در جلسه بررسی قاضی امی برت نامزد دیوان عالی آمریکا شرکت کند.

معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا همچنین در یک پیام ویدئویی از پیش ضبط شده خطاب به مسلمانان آمریکا صحبت کرد و وعده داد مسیری متفاوت از ترامپ را در قبال مسلمانان این کشور بپیماید.

بایدن گفت: می‌دانم که شما همیشه احترام یا جلوه‌ای که شایسته شما بود، کسب نکرده‌اید. ما دیده‌ایم وقتی رئیس جمهوری در شعله‌های آتش می‌دمد چه اتفاقی می‌افتد. جرایم نفرت‌انگیز، قلدری بچه‌ها در مدرسه و ظهور تعصب ضد مسلمانان.

افشای فساد بایدن ها توسط نیویورک پست و واکنش ترامپ

نشریه آمریکایی نیویورک پست ایمیلی‌هایی را افشا کرده که سوءاستفاده «جو بایدن» از قدرت خود هنگامی که در سمت معاون رئیس‌جمهور آمریکا بوده و همچنین فساد مالی و اخلاقی پسرش را نشان می‌دهد.

روز چهارشنبه توییتر و فیس‌بوک محدودیت‌هایی را برای جلوگیری از دست به دست شدن گزارش «نیویورک پست» درباره ایمیل‌های «جو بایدن» اعمال کردند؛ ایمیل‌هایی که ادعا می‌شود شواهدی از سوءاستفاده «هانتر بایدن» پسر نامزد حزب دموکرات از قدرت پدرش را که در آن زمان معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود، نشان می‌دهد. اتهامی که پیش از این هم علیه جو بایدن مطرح بود.

روزنامه آمریکایی نیویورک پست در گزارش خود اعلام کرده این ایمیل‌ها را «رودی جولیانی»، وکیل شخصی ترامپ از  لپ تاپی شکسته که در یک تعمیرگاه لوازم رایانه‌ای رها شده بود و بعد به دست اف‌بی‌آی کشف و ضبط شد، علیه بایدن‌ها به دست آورده و در اختیار این روزنامه قرار داده است. وکیل ترامپ گفته بزودی اسناد دیگری را هم از روی لپ تاپ مذکور علیه جو بایدن و پسرش منتشر خواهد کرد. نیویورک پست اما گفته نمی‌تواند تایید کند این رایانه به پسر بایدن تعلق دارد.

در گزارش نیویورک‌پست ذکر شده که هانتر بایدن در سال ۲۰۱۵ وقتی به هیأت مدیره شرکت انرژی اوکراینی Burisma می‌پیوندد، پدرش را که معاون اوباما بود، به یکی از مدیران ارشد این شرکت معرفی می‌کند. بنا بر این گزارش، هانتر با موفقیت از نفوذ پدرش استفاده کرد تا مقامات دولت اوکراین را برای اخراج یک دادستان که درباره این شرکت تحقیق می‌کرد، تحت فشار قرار دهد. در این گزارش همچنین تصاویری از هانتر بایدن در حال کشیدن مواد مخدر منتشر شده است. 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به افشاگری نیویورک پست، در توییتی به این نشریه برای رو کردن دست بایدن تبریک گفت. ترامپ در توییتی نوشت: تبریک به نیویورک پست برای نشان دادن فسادی که جو بایدن خواب‌آلود و کشور ما را احاطه کرده است. او همیشه سیاستمداری فاسد بوده است. شرم‌آور است!

 

سال جهنمی

سوزان رایس مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در زمان دولت باراک اوباما طی یادداشتی در نیویورک تایمز، با عنوان” امسال در جهنم” می نویسد: ۲۰۲۰ حس طولانی ترین و بی رحمانه ترین سال را القا می کند. بیش از ۲۱۵هزار تن در آمریکا جان خود را از دست دادند، کودکان آسیب پذیر ماه ها از تحصیل بازماندند و ده ها میلیون نفر از مردم آمریکا شاهد نابودی اقتصاد هستند. عملکرد بد ترامپ در مواجهه با بیماری کووید ـ۱۹ نیز جامعه آمریکا را بی رحم و افسارگسیخته کرده است. به علاوه آن، او بر طبل تفرقه، ترس و نفرت می کوبد، از قوانین و نورم های دموکراتیک تخطی می کند، گویی هر روز اتفاقات بدتری نسبت به روز قبل رخ می دهد و باور جمعی ما را بیشتر از همیشه آزرده می کند.

در ماه های آینده ممکن است شاهد فجایع سنگین تری باشیم و همه گیری ویروس کرونا به شدت افزایش یابد. از طرفی سنا درصدد تایید نامزد جدید رادیکال و غیرقانونی دیوان عالی است. ترامپ نیز در حال تحریک گروه های تندروی سفیدپوست است تا مانع از انتقال قدرت به صورت صلح آمیز در صورت باخت در انتخابات شود.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در مطلبی با اشاره به ضعف مدیریتی ترامپ در مهار کووید ـ۱۹ و مرخص شدن او از بیمارستان و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی می نویسد که وی نتوانسته احساس مردم آمریکا را به سمت خود جلب کند. مردمی که در جریان همه گیری ویروس کرونا شاهد از دست دادن عزیزان خود بوده اند. این روزنامه می نویسد راه پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری در مدت زمان کمتر از سه هفته تا برگزاری جلب نظر افکار عمومی و ایجاد حس اعتماد در بین مردم است. حفاظت بیشتر از سلامتی مردم و ایجاد رونق اقتصادی از دیگر موارد است که با توجه به زمان کم سه هفته از بعید به نظر می رسد که چنین امری تحقق پیدا کند.

دنیل دی پتریس نیز طی یادداشتی در پایگاه اسپکتیتور با عنوان “وقت ترامپ رو به اتمام است” می نویسد: دونالد ترامپ کاملا، ناامید، متحیر و ناراحت بود. وقتی او در جمع هوادان کلاه قرمزپوش خود در پنسیلوانیا حضور داشت، با صدایی بلند گفت که چطور ممکن است از نامزد دموکرات ها یعنی جو بایدن شکست بخورد؟ ترامپ در ادامه گفت که با بدترین نامزد ریاست جمهوری آمریکا در طول تاریخ رقابت می کند. ترامپ اظهار داشت که باخت در برابر بایدن به او فشار وارد می کند. او گفت: می توانید تصور کنید اگر به این مرد ببازید یعنی چه؟ غیر قابل باور است.

نویسنده در ادامه این مطلب می نویسد: متأسفانه برای ترامپ ، باخت به معاون رئیس جمهور سابق نه تنها قابل باور است بلکه بر اساس مسیری که نظرسنجی ها به سمت آن می روند بسیار محتمل است. ترامپ تقریباً در هر ایالت میدان نبردی که چهار سال پیش پیروز شده است در حالت دفاعی قرار دارد ، واقعیتی که کمپین و همچنین صبر ترامپ را محدود کرده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید