» استان ها » تحول برنامه مدیریت شهری برحسب شایسته سالاری و اقتدارگرا جایگزین مدیریت لابیگری و عدم بهره گیری از نیروهای غیرمتخصص در بدنه مدیریت شهری استان چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم
استان ها - استانها - اقتصادی - جدیدترین اخبار - رفاه و خدمات - شهرداری - شهروند خبرنگار - صفحه اصلی

تحول برنامه مدیریت شهری برحسب شایسته سالاری و اقتدارگرا جایگزین مدیریت لابیگری و عدم بهره گیری از نیروهای غیرمتخصص در بدنه مدیریت شهری استان چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم

۱۵ تیر ۰۰ 5۰257

نوشته: مهندس نریمان شیوندی

مدیریت روش دستیابی به اهدافی می باشد که برای سازمان در نظر گرفته شده است و وظایف یک مدیر شامل برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت و انگیزش است که تمام موارد فوق الذکر محقق نخواهد شد مگر اینکه سکانداری این جایگاه به فردی متخصص و مجرب و به دور از لابیگری سیاسی سپرده شود. شهر نیز مانند یک سازمان است که باید برای نیل به اهداف آن برنامه ریزی شود و امور روزمره آن نیز مورد توجه قرار گیرد. عنصری که به این امور باید بپردازد مدیریت شهر نامیده می شود. مهمترین برنامه ای که تحت اختیار مدیران شهری قرار می گیرد تا بتواند به سازماندهی سازمان خود برای انجام برنامه بپردازد و بر اجرای صحیح برنامه نظارت کند، طرحهای شهری است که معمولا توسط نهادهایی فرادست تر از سازمان آنها تهیه می شود. به طور سنتی طرحهای شهری شامل طرحهای جامع و تفصیلی هستند که معمولا به طور کمی نیازهای آینده شهر را تامین می نمایند. این طرحها به دلایلی چند از جمله ایستایی و خشک بودن طرحها، از بالا به پایین و اقتدارگر بودن و کمی بودن صرف به طرحهایی که کیفیت طرح را مورد توجه قرار دهد نمی تواند بپردازد، حال یک سوال مطرح است و آن اینکه متولی امر، فردی غیرمتخصص مسئولیت رهبری اوامر فوق را برعهده گرفته باشد، آینده نگری شهر چه خواهد شد؟!!!
شهر به عنوان محل مدنیت شهروندان، محل تعاملات اجتماعی است و کیفیت مطلوب فضاهای شهری در موفقیت شهر زمانی موثر است که رهبری متخصص و مجرب، مجری آن باشد، از این رو مدیران متخصص، شهری با کیفیت مطلوب را ایجاد خواهند کرد که امیدواریم در دولت سیزدهم به عنوان یک مطالبه گری به حق در حوزه مدیریت شهری، مسئولین استان چهارمحال و بختیاری برحسب بخشنامه و دستورالعمل جامع انتصاب مدیران شهری، با هدف تحقق راهبردهای مدیریت شهری از طریق انتخاب مدیران شایسته، رعایت اصل شایسته گزینی از طریق شناسایی و ارزیابی همکاران، افزایش انگیزش کارکنان برای ارتقاء و پیشرفت شغلی و توسعه شخصی و ایجاد شفافیت، عدالت و مستند سازی فرآیند انتصابات، افرادی شایسته، متخصص و مجرب در حوزه مدیریت شهری به خصوص مدیران سازمان شهرداریها و دهیاریها و دفتر امور شهری استان را انتخاب کنند چرا که مدیریت شهری، حکمرانی نیست! حکمروایی است.
مدیریت شهری، همراه با مردم و خدمت برای مردم است نه صرفاً برای لابیگری و کولبری سیاسی.

آیا در این مدت در استانِ چهارمحال و بختیاری که پیشینه ای به وسعت افکار دارد شایسته گزینی، شایسته پنداری، شایسته سالاری و شایسته انگاری در مدیریت شهری استان ( مدیران دفتر امور شهری و سازمان شهرداریها و دهیاریها ) موج میزد؟!

تعالی مدیریت شهری در سطوح خبرگانی، نخبگانی و زبده گانی معنا می یابد که قلمت اثرگذار، قَدَمت کارساز و اندیشه ات توام با آینده نگاری برای مردم باشد.

ان شاءالله در دولت سیزدهم منظومه خدمت رسانی را با تار و پود اندیشه های گام دوم انقلاب به هم می بافیم و یقیناً نقشی نو در می اندازیم.

تخصص، زمینه تعهد و پیشرفت است و این امری است که نادیده گرفتن آن به معنای ظلم عیان است و مدیریت امور شهری و سازمان شهرداریها و دهیاریهای استان نیز یکی از مواردی است که قبل از هر چیزی نیازمند تخصص حتی الامکان در حد آشنایی با واژه شهر و روستاست که متاسفانه طی سنوات گذشته تا کنون در این استان به فراموشی سپرده شده است و امروز خواهش متعهدانه ما از نمایندگان محترم مجلس این است؛ اندکی تامل، اعتلای این مرز و بوم‌ را به لابی گری و رانت نفروشیم. مدیران هر مجموعه ای برای موفقیت نیازمند امر تخصص و تجربه لازم هستند. بدون تخصص یقینا برنامه راهبردی و مدونی وجود نخواهد داشت و لذا زمینه جهت ولنگاری اداری ایجاد خواهد شد. امروز شهرها جایگاه اجتماعی بالایی در راستای اهداف نیروی انسانی دارند و توجه به ساختار شهری با نگاه ملی و علمی می تواند ارتقای جایگاه ملی را ایجاد سازد. امری که متاسفانه سالیان سال در این استان به فراموشی سپرده شده است و استفاده از نیروهای غیر متخصص و صرفا سیاسی در این جایگاه زمینه را برای بروز آسیب های اجتماعی و ساختاری زیادی ایجاد کرده است و با یک نگاه ساده و غیر متخصصانه نیز متوجه خواهیم شد که جامعه شهری ما در این استان در برخی از شهرها بعضاً از ساده ترین تعاریف شهر حتی در شکل و ظاهر و فرم شهری نیز بی بهره است و تنها وجه تمایز شهر و روستا را در این استان جمعیت میتواند ایجاد سازد. کمی آن طرف تر نیز در منصب مدیریتی خلق اندیشه های نو، توجه به پتانسیل های شهری، برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت های ساختاری، استفاده از ظرفیت نخبگان و متخصصان و دغدغه مندان و…. به فراموشی سپرده شد. لذا امروز خواهش متعهدانه ما از نمایندگان محترم مجلس این است که با اندکی تامل؛ اعتلای این مرز و بوم‌ را به لابی گری و رانت نفروشیم. انتخاب یک مدیر متخصص و متعهد در این جایگاه می‌تواند انچه را که لایق مردمان عزتمند و با بصیرت این استان است را ایجاد سازد. آیا جامعه ای به بلندای تاریخ و پراز نقاط خاص و برجسته ، جامعه ای به بزرگی قوم ولایت مدار بختیاری ، با غیور مردان بی بدیل لایق بهترین ها نیستند. پس با یک خرد جمعی و نگاه جامع به دور از تنگ‌نظری ها و تقدم رابطه بر ضابطه در این انتخاب کوشا باشیم و مدیر متخصص و علمی را بر هرچیزی مقدم داریم. میز خدمت را ارزشمند سازیم و در طلیعه گام دوم انقلاب با انتصاب جوانان متخصص و متعهد انقلابی زمینه را برای اجرایی سازی اهداف وآرمان های انقلاب بیش از پیش میسر سازیم.

در آخر نیز ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای تک تک منتخبین دپارتمان شوراهای شهر استان بر خود لازم میدانیم برخی از وظایف شورای اسلامی شهر را طبق ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و مقررات مربوطه شهرداری در اینجا جهت بهره برداری هر چه بهتر در مدیریت شهری خود ذکر کنیم؛

۱-تعین شهردار به مدت چهارسال

۲-بررسی وشناخت کمبودها،نیازها ونارسایی های اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه وطرح پیشنهادهای اصلاحی وراه حل مناسب برای رفع موانع و کمبودها.

۳-نظارت برحسن اجرای مصوبات شورا وامورات شهرداری.وسایر سازمانهای خدماتی.

۴-همکاری با مسولین اجرایی و نهادها و سازمان های مملکتی در زمینه های مختلف اجتماعی

۵-برنامه ریزی درخصوص مشارکت مردم درانجام خدمات اجتماعی و سایرامور

۶-تشویق وترغیب مردم درخصوص گسترش مراکزگردشگری تفریحی ورزشی فرهنگی با هماهنگی دستگاهای ذیربط.

۷-اقدام درخصوص انجمن ها ونهادهای اجتماعی امدادی ارشادی تعاونی های تولید وتوزیع ارزاق عمومی با موافقت دستگاهای ذیربط.

۸-نظارت برحسن اداره و حفظ سرمایه های نقدی جنسی اموال منقول و غیرمنقول ونظارت بر درامدهاوهزینه ها به گونه ای که مخل امور عادی نشود.

۹-تصویب آیین نامه های پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به انها با رعایت موازین وزارت کشور.

۱۰-تایید صورت جامع درامد وهزینه شهرداری واطلاع به عموم و وزارت کشور هر شش ماه یکبار.

۱۱-همکاری با شهرداری در طرح تعیین حدودشهری طرح های جامع شهری با همکاری وزارت کشور و وزارت مسکن وشهر سازی.

۱۲-تصویب بودجه اصلاح وتعمیم بودجه تفریق بودجه سالانه شهرداری وتمام موسسات مربوط به شهرداری تصویب بودجه شورای شهر.

۱۳-تصویب وام های پیشنهادی شهرداری پس از بررسی دقیق کیفیت وام مبلغ مدت ومیزان کار مزد.

۱۴-تصویب معاملات ونظارت کامل بر جزییات ان معاملات.

۱۵-تصویب اساسنامه شرکتها وموسسات وابسته با همکاری وتایید وزارت کشور.

۱۶-تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهری وهمچنین تغییر نوع ومیزان ان

۱۷-نظارت بر حسن اجرای دعاوی شهرداری.

۱۸-نظارت بر بهداشت حوزه شهری.

۱۹-نظارت بر امور تماشاخانه ها سینماها ودیگر اماکن عمومی که توسط بخش خصوصی یا عمومی ویا تعاونی ویا دولتی اداره می شوند.

۲۰-تصویب مقررات جهت اراضی غیرمحصورشهری ازنظر بهداشت وآسایش شهری عمومی عمران وزیبایی شهر.

۲۱-نظارت بر گورستانها وغسل خانه ها وتهیه وسایل مورد نیاز حمل نقل .

۲۲-وضع مقررات ونظارت برحفرمجاری ومسیرهای تاسیسات شهری.

۲۳-نظارت بر اجرای طرح های مربوط به ایجاد و توسعه معابر وخیابانها میادین وفضاهای سبزوتاسیسات عمومی و…‌.‌

۲۴-تصویب وطرح نامگذاری کوچه خیابان محله و کوی وحوزه شهری با رعایت اصول مربوطه.

۲۵-تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هرنوع مطلب ویا الصاق هرنوع نوشته وآگهی وتابلو بر روی دیوارها شهر با رعایت مقررات مربوط به آن.

۲۶-تصویب نرخ خدمات ارایه شده توسط شهرداری وسازمانهای وابسته به ان با رعایت آیین نامه مالی ومعاملات شهرداری ها

۲۷-تصویب نرخ کرایه وسایط درون شهری.

۲۸-وضع مقررات مربوط به میادین مختلف عمومی شهرداری برای خرید وفروش مایحتاج عمومی وارتزاق مردم.

۲۹-وضع مقررات لازم درمورد تشریک مساعی شهرداری با سایر دستگاهاو…‌

۳۰-نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری وکلیه سازمانها.

۳۱-شورا موظف است درپایان هرسال صورت مالی بودجه وهزینه خود را به عموم اطلاع ونشر دهد.

۳۲-واحدهای شهرستانی کلیه سازمانها وموسسات دولتی موظفند برنامه سالانه خود را درخصوص خدمات شهری که درچهارچوب بودجه سالانه هستند به شورا اطلاع دهند.

۳۳-همکاری با شورای تامین شهرستان درحدود قوانین ومقررات.

۳۴-بررسی وتایید طرح های هادی وجامع شهرسازی وتفضیلی وحریم محدودقانونی شهرها پس از ارایه ان توسط شهردار وارسال به مراجع ذیربط جهت تصویب نهایی.

✍ مهندس نریمان شیوندی؛ مشاور مدرسه سرمایه گذاری شهری ایران

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید