» مطالب گذشته » نصرالله: مردم لبنان بر همه تروریست‌ها پیروز شدند
مطالب گذشته

نصرالله: مردم لبنان بر همه تروریست‌ها پیروز شدند

۹ شهریور ۹۶ 0۰3

[ad_1]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان امروز پنجشنبه در مراسم «عید دوم آزادسازی» لبنان سخنرانی کرد و این مناسبت را گرامی داشت. 

این مراسم به دعوت حزب الله و به مناسبت موفقیت اخیر مقاومت و ارتش لبنان در پاکسازی ارتفاعات و شهرکهای شرقی لبنان در نزدیکی مرز سوریه از وجود گروههای تروریستی برگزار شد.

نصرالله در ابتدا با درود فرستادن بر شهداء، از مردم بعلبک عذرخواهی کرد و گفت، قرار بود که در میان آنان حاضر شود، اما شرایط اجازه نداد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان، مناسبت «عید دوم آزادسازی»‌ را به همه تبریک گفت، و تأکید کرد که مردم و مقاومت و ارتش لبنان بر همه تروریست‌ها پیروز شدند.

نصرالله بعد از اشاره به مناسبت‌های دینی مثل روز عرفه و همچنین گرامی داشت یاد امام موسی صدر، اعلام کرد که پیروزی در مرز شرقی لبنان، بخشی دیگر از پیروزی هایی است که روزی امام موسی صدر برای لبنان مانند درختی کاشت و اکنون آن درخت به بار نشسته است همچنانکه پیروزی در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ از میوه‌های این درخت است.

در بخش سیاسی، دبیر کل حزب‌الله به آزادسازی مرز شرقی لبنان از اشغال گروههای تروریستی پرداخت و گفت که «تروریسم بر مرز شرقی و شمالی ما سیطره داشت. کار شمالی به اتمام رسید و ارتش اکنون مستقر است. مشکل وقتی شروع شد که تروریسم بر مرز شرقی یعنی مرز لبنان با سوریه مستقر شدند و هزاران کیلومتر مربع را تحت کنترل گرفتند و تهدیدی واقعی برای لبنان به وجود آوردند». 

نصرالله گفت: از زمانی که این مشکل به وجود آمد، باز هم لبنانی‌ها مثل همیشه درباره مبارزه با آن به اختلاف برخوردند… لبنانی‌ها سه راه داشتند. اول این بود که برخی موضع بی‌طرف گرفتند. برخی دیگر با این مسئله به صورت مثبت برخورد کردند و تسلهیلاتی برای این گروههای مسلح فراهم کردند و سوم کسانی بودن که گزینه مقابله را برگزیدند.

ما در گزینه سوم در کنار ارتش سوریه قرار گرفتیم چون خاکی که اشغال شده بود، یکی بود و ما از [شهر] القصیر [در سوریه] آغاز کردیم و درگیری‌ها ادامه یافت…ما و ارتش سوریه شهدای زیادی دادیم و از یک پیروزی به یک پیروزی دیگر می‌رسیدیم و آماده شدیم تا اینکه به ژانویه ۲۰۱۷ رسیدیم.

در مرحله گذشته، دولت لبنان به دلیل اختلافات سیاسی نتوانست تصمیم قاطع بگیرد اما اگر منصف باشیم باید بگویم که وارد مقابله امنیتی با هسته‌های تروریستی و شبکه‌های آن شد و ارتش و نیروهای امنیتی لبنان دستاوردهای خوبی به دست آوردند.

نصرالله با اشاره به اسنادی که از داعش در شرق لبنان به دست آمده گفت که داعش قصد داشت به دو شهرک «رأس بعلبک» و «القاع» که داعش آنان را [به این دلیل که مسیحی‌نشین هستند] صلیبی می‌نامد، حمله و آنان را اشغال کند.

 

اینکه دولت لبنان تصمیم گرفت تا با تروریسم در شرق کشور مقابله کند، موفقیت بزرگی است. به صراحت باید گفت که این تصمیم‌گیری حاکمیتی یکی از دستاوردهای دوره جدید به ریاست آقای میشل عون در لبنان است. مردی که درباره او می‌گفتم که و هنوز هم به او اعتقاد داریم، او مردم شجاع و مستقل است که تحت تأثیر و تشویق و ارعاب کسی یا کشور قرار نمی‌گیرد. 

زمانیکه در ژوئن بر جرود عرسال بر تروریسم پیروز شدیم، آمریکایی‌ها پیغام نارضایتی فرستادند که چرا اجازه دادید که حزب‌الله این موفقیت را به دست آورد. زمانیکه دوباره تصمیم برای ادامه عملیات نظامی برای پاکسازی شرق لبنان گرفته شد، دوباره آمریکایی ها اعتراض کردند و گفتند که کمک‌های نظامی به ارتش لبنان قطع می‌شود. 

این مسائل، رازهای پنهان نیست. مردم لبنان حقشان است که این مسائل را بدانند. ای مردم بقاع و بعلبک هرمل و دیگر مناطق دیگر که همجوار مناطق اشغالی توسط داعش هستید، آمریکا نمی‌خواست که مناطق نزدیک شما از تهدید داعش پاکسازی شود. بله اینها آمریکایی‌ها هستند. فشار آوردند. 

امارات داعش و پروژه امارات داعش [در شرق لبنان] ساقط شد و گروههای تروریستی اخراج شدند و از بخشی از خاک سوریه به بخشی دیگر از خاک این کشور منتقل شدند. مساحتی که گروههای مسلح بر آن تسلط داشتند، ۳ هزار و ۶۸۴ ک.مترمربع بود که ۲ هزار و ۹۲۰ ک.م.مربعش در داخل خاک سوریه و ۷۶۴ ک.م.مربعش در خاک لبنان بود. 

این مشخصه خوبی است که رئیس جمهوری مانند ژنرال میشل عون داریم که هیبت کشور را حفظ می‌کند. اگر کشور از تصمیم آغاز عملیات پا پس کشیده بود، چیزی از کشور یا ارتش و دولت باقی نمانده بود. کجاست حاکمیت و استقلال کشور اگر آمریکایی‌ها موفق شده بودند که این تصمیم حاکمیتی لبنان را لغو کنند [که به با تروریست‌ها مقابله نکند؟]. رئیس جمهور عون شورای دفاع ملی را با حضور نخست‌وزیر [سعد الحریری] گرد هم آورد و سران کشور تصمیم را اتخاذ کردند. باید انصاف داشته باشم و بگویم که سعد الحریری [نخست‌وزیر لبنان و از متحدان عربستانظ با پیشبرد این تصمیم موافقت کرد و همچنین نبیه بری رئیس پارلمان که موضعش از قبل برای همه مشخص بوده و هست. 

 

 

در حال تکمیل…

انتهای پیام/ص 

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید