» اجتماعی » با اقدام جهادی آستان قدس رضوی صورت گرفت،پیوستن به جمع چهار کشور تولیدکننده داروی فاکتور هشت
اجتماعی - استان ها - سیاسی

با اقدام جهادی آستان قدس رضوی صورت گرفت،پیوستن به جمع چهار کشور تولیدکننده داروی فاکتور هشت

۱۶ بهمن ۹۷ 1۰15

 

 

۴۰ سال است که از روزهای پر التهاب و هیاهوی انقلاب اسلامی می‌گذرد و این روزها نهال علمی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های علمی به ویژه درمانی و تولید دارو تنومند شده است.

حالا در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اقدام جهادی آستان قدس رضوی و تلاش جوانان این مرز و بوم، جمهوری اسلامی ایران به جمع چهار کشور تولیدکننده داروی فاکتور هشت پیوسته است.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در آیین افتتاح سایت تولید فاکتور هشت نوترکیب و انواع فرآورده‌های دارویی بیوتکنولوژی شرکت سامان داروی هشتم، با گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: نمی‌خواهیم در آستان قدس رضوی به هر قیمتی کارهای اقتصادی را پیش ببریم، به همین دلیل سرمایه‌ها به سمت تولید دارو و کالاهای استراتژیک کشاورزی که در سفره مردم به صورت مستقیم تأثیر دارد، هدایت شده است.
وی توسعه زیرساخت‌های تولید انواع داروهای استراتژیک را یکی از اولویت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی برشمرد و ادامه داد: برخی بیماران به دلیل محدودیت مالی، به داروهای گران قیمت و استراتژیک دسترسی ندارند، لذا بنا داریم به برکت نام حضرت رضا(ع) با سرمایه گذاری در این بخش نیاز این گونه افراد را تامین کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: با تلاش متخصصان داخلی امروز ۴۵ درصد نیاز بیماران هموفیلی به فاکتور هشت توسط شرکت سامان داروی هشتم تامین می‌شود و در آینده‌ای نزدیک طی چند ماه آینده با توسعه خط تولید، به لحاظ تامین این دارو در داخل کشور خودکفا خواهیم شد.

جهاد علمی
عضو مجلس خبرگان رهبری تولید فاکتور هشت نوترکیب و تلاش برای تولید انواع داروهای بیوتکنولوژی در شرکت سامان داروی هشتم را مصداقی از جهاد علمی برشمرد و افزود: مجاهدان این عرصه با تلاش، اخلاص و بهره گیری از علم و فناوری دانش بنیان توانستند کاری را که از نگاه بیگانگان، توانایی انجام آن در داخل کشور وجود نداشت، به نتیجه برسانند.
وی گفت: تولید داروهای نوترکیب و فرآورده‌های بیوتکنولوژی توسط متخصصان داخلی جلوه‌ای از شعار «ما می‌توانیم» است و برای کسانی که تصور می‎کنند جوانان و متخصصان ایرانی در عرصه‌های علمی ناتوان یا کم توان هستند، پیام روشنی دارد.

بومی سازی تولید فاکتور هشت نوترکیب
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به بومی سازی دانش تولید فاکتور هشت نوترکیب اظهار کرد: در گذشته زیرساخت های مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید این محصول در شرکت سامان داروی هشتم ایجاد شده بود و طی ۲ سال اخیر با تجهیز امکانات، زمینه تولید فاکتور هشت و تامین نیاز داخل فراهم شد.
وی ادامه داد: با تامین اعتبارات مورد نیاز توسط سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی، فعالیت های تحقیقاتی در زمینه پنج داروی بیماران سرطانی در شرکت سامان داروی هشتم آغاز شده است و طبق برنامه ریزی ها، تا سه سال آینده تولید و وارد بازار خواهد شد.

رسیدن به خودکفایی در تولید دارو با اعتماد به جوانان
تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه نیاز به دارو اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: می‌توان با اعتماد به جوانان و اتکا به توان متخصصان داخلی و ظرفیت‌های موجود، زمینه خودکفایی در تولید دارو و بی نیاز شدن از وابستگی به کشورهای خارجی را فراهم کرد.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر با توسعه زیرساخت ها و بهره برداری از کارخانه تولید دارو در شیراز، تولیدات دارویی شرکت های زیرمجموعه آستان قدس رضوی به لحاظ کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته است.
حجت الااسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر اینکه جوانان متخصص ایرانی برای تحقق استقلال اقتصادی در همه بخش ها توانمند هستند، افزود: جوانان این مرز و بوم با کار و تلاش و بهره‌گیری از نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها، هم در زمینه فناوری هسته‌ای و هم در سایر زمینه‌ها خوش درخشیده‌اند.
 

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید