» اجتماعی » هشدار یک نویسنده به توقف داستان‌های انقلاب در موضوعات تکراری
اجتماعی

هشدار یک نویسنده به توقف داستان‌های انقلاب در موضوعات تکراری

۲۶ مرداد ۹۸ 0۰6

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نیلوفر مالک، نویسندۀ رمان «رؤیای بعدازظهر» و نامزد دریافت جایزۀ بخش کودک و نوجوان جایزۀ شهید اندرزگو درباره این اثر گفت: زمانی که این رمان را نوشتم و بعدها که برایش جایزه هم گرفتم، تا وقتی که به دست مخاطب رسید، از دیگران می‌شنیدم که قصه‌اش نو و تازه است و در عین حال، نثر و حتی حجمش نیز برای خواندن خسته‌کننده نیست.

مالک همچنین توضیح داد: امیدوارم خصیصه‌هایی که من برای کتابم در نظر گرفته‌ام و قصه‌ای که طراحی کرده‌ام، جذابیت رمان را فراهم آورده باشد. شخصاً احساس می‌کنم «رؤیای بعد از ظهر» ماجرایی دیگر از انقلاب اسلامی را بیان کرده است؛ به‌طوری که نوجوان هم از خواندنش خسته نمی‌شود.

مخاطب نوجوان باید هنگام قصه‌گویی نویسنده تفریح کند و سرگرم شود

این داستان‌نویس با بیان اینکه شاید رفت و برگشت زمانی از دورۀ انقلاب اسلامی تا اکنون برای مخاطبش جذاب باشد، گفت: حجم نسبتاً کم رمان، در کنار اینکه قصه صرفاً در قصه‌های همیشگی بازۀ زمانی پیروزی انقلاب نمانده است، توانسته برای نسل فعلی هم ایجاد جذابیتی مضاعف کند و در هر دو سیری داشته باشد.

وی دربارۀ نگارش این رمان خاطرنشان کرد: من قبل از اینکه «رؤیای بعد از ظهر» را بنویسم، خیلی از کتاب‌های داستانی مرتبط با انقلاب اسلامی را خواندم. احساس می‌کردم بسیاری از آثار در نگارش داستان‌های قدیمی متوقف شده‌ و انگار در حال تکراری شدن هستند؛ خصوصاً اینکه من با قشر نوجوانی سر و کار دارم که شاید از خواندن کتاب پرحجم دل‌زده شود.

مالک افزود: مخاطب نوجوان باید هنگام قصه‌گویی تفریح هم بکند و سرگرم شود؛ بنابراین اگر موضوع جدی هم به او پیشنهاد می‌دهیم، باید در قالب سیمایی شکیل و چه بسا داستانی مفرح قرار گیرد. به زعم من این نیاز گروه کودک و نوجوان است.

به گفته این نویسنده؛ اتفاقاً این مسئله جدی است و دیگران نیز آن را تأیید می‌کنند که بچه‌ها جذب هر داستانی نمی‌شوند. خصوصاً اینکه باید قصه را برای خود کودک و نوجوان یعنی متناسب با شخصیت آن‌ها بنویسیم؛ در غیر این صورت اینکه شخصیت یک رمان کودک یا نوجوان باشد، لزوماً قصه را کودکانه و نوجوان‌پسند نخواهد کرد.

خط و مسیر نویسندگی خودم را پیدا کرده‌ام؛ هرچند کمی دیر

وی افزود: من از نوشتن داستان‌های انقلابی لذت می‌برم و آن را مسیر باارزشی برای خودم می‌دانم؛ در عین اینکه باز هم می‌خواهم برای گروه کودک و نوجوان دربارۀ انقلاب اسلامی قصه‌نویسی کنم. دقیقاً بعد از خواندن «رؤیای بعد از ظهر» بود که خیلی از دوستان من را وادار کردند که کار را برای این گروه سنی ادامه دهم.

این داستان‌نویس که دو رمان دیگر را از جنس قصه‌های انقلابی آمادۀ انتشار دارد، گفت: من خط و مسیر نویسندگی خودم را پیدا کرده‌ام؛ هرچند کمی دیر! از این بابت که ورودم به عرصۀ نویسندگی و داستان‌گویی در همین چندسال اخیر آغاز شده است؛ اما تلاشم این است که در همین جریان فعلی بمانم و حتی جدی‌تر از قبل بنویسم.

مالک دربارۀ برگزاری جایزۀ شهید اندرزگو نیز گفت: قطعاً برگزاری این جوایز ادبی به من نویسنده  چه از جنبه معنوی‌ و چه از وجه مادی انگیزه می‌دهد و این اتفاق خیلی خوبی است. امیدوارم نامزد یا برترشدن در جوایز ادبی، بتواند مانور تبلیغاتی برای آثار برگزیده هم باشد و کم‌کاری‌ها را جبران کند.

اختتامیه جایزه شهید اندرزگو روز یکشنبه، سوم شهریورماه، ساعت ۱۷ در حوزه هنری برگزار می‌شود. قرار است در این مراسم از برگزیدگان تجلیل شود.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید